Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SOS425 | ||||||||
Ders İsmi: | Yemek Sosyolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı yemek üzerine sosyolojik ve antropolojik perspektifleri ele almak ve yemek kültürünü ve modern yemek sistemini eleştirel gözle değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği: | Yemek yapmak ve yemek yalnızca bir beslenme eylemi olmanın ötesinde sosyal ve kültürel bir edimdir. Besinleri tüketirken kimlikler üreten sosyal bağları sürdüren ve kültürü yapılandıran anlamları da iletişime sokarız. Bu aynı zamanda tarımsal, çevresel ve etik alanları da kapsamaktadır. Derste işlenecek genel konular: Antropoloji ve Yemek Yemek üzerine Antropolojik Bakış Yemek ve Kimlik Yemek ve Küreselleşme Yemek ve Sosyolojik Yaklaşım |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yemek ve Antropoloji | Claude levi Strauss. Hepimiz Yamyamız. İstanbul: metis yayınları |
2) | Yemek ve Antroploji | Claude, Levi-Strauss. hepimiz Yamyamız. İstanbul: Metis yayınları |
3) | Antoropoljik yaklaşım ve Yemek | Goody, Jack. Yemek Mutfak Sınıf. İstanbul: Pinhan yayınları |
4) | Antropolojk yaklaşım ve Yemek | Goody, Jack. Yemek Mutfak Sınıf. İstanbul: Pinhan yayınları |
5) | Yemek ve Kültür | Marianna Yerasimos. Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nde Yemek Kültürü. İstanbul: Kitap Yayınevi |
6) | Yemek ve Kültür | Marianna Yerasimos. Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nde Yemek Kültürü. İstanbul: Kitap Yayınevi |
7) | Yemek ve Kültür | Mary Douglas. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi istanbul: Metis yayınları |
8) | Yemek ve Kültür | Mary Douglas , Baron Isherwood. Tüketimin Antropolojisi. Ankara: DOST KİTABEVİ |
9) | Yemek ve Sosyolojik bakış | Pierre Bourdieu. Seçilmiş Metinler. İstanbul: Heretik Yayıncılık |
10) | Yemek ve Sosyolojik Bakış | Pierre Bourdieu. Seçilmiş Metinler. İstanbul: Heretik Yayıncılık |
11) | Yemek ve Sosyolojik Bakış | Pierre Bourdieu. Seçilmiş Metinler. İstanbul: Heretik Yayıncılık |
12) | Yemek ve Sosyolojik Bakış | Pierre Bourdieu. Seçilmiş Metinler. İstanbul: Heretik Yayıncılık |
13) | Yemek ve Küreselleşme | FEATHERSTONE, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, (Çev: M. Küçük), İstanbul: Ayrıntı yayınları. |
14) | Yemek ve Küreselleşme | Çağlar Keyder ve Zafer Yenal,Bildiğimiz Tarımın Sonu,İletişim Yayınları.İstanbul: 2013, |
Ders Notları / Kitaplar: | Goody, Jack. Yemek, Mutfak Sınıf. Pinhan Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Belge, Murat. Yemek Kültürü. İletişim Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
3 |
4 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | 5 |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | 5 |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Ders | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 78 |
Sunum / Seminer | 7 | 7 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 2 | 13 |
Toplam İş Yükü | 143 |