Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• İzlence açıklaması
• Örgüt Sosyolojisini açıklamak
• Ders planını oluşturmak
• Ders kriterlerini tanımlamak
|
Ders izlencesini değerlendirmek |
2) |
• Örgüt kuramlarının kökenlerini açıklamak
• Örgüt kuramcılarının görüşlerini tanımlamak
• Yönetim kuram analiz etmek
• Yönetim ilkelerini tanımlamak
• Örgüt kuramlarını değerlendirmek
|
• Smith, Adam. Ulusların Zenginliği. İstanbul: İs Bankası Kültür Yayınları
• Emile, Durkheim. Toplumsal İşbölümü. İstanbul: Cem yayınları
• Hobsbawn, Eric. İmparatorluk Çağı. Ankara: Dost yayınları
• Zincirkıran. Memet. “Örgüt ve Yönetim Kuramları”. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora yayınları. 2012
• Weber, Max. Sosyoloji Yazıları. İstanbul: İletişim Yayınları. (çev. Taha parla)
• Taylor, Frederick. Bilimsel Yönetimin İlkeleri. İstanbul: Adres Yayınları
|
3) |
• Fordizm kavramını tanımlamak
• Fordizm üzerine kuramları açıklamak
• Fordizme dönük eleştirileri analiz etmek
• Postmodern durumu değerlendirmek
• Post-modern eleştirileri açıklamak
|
Harvey, David. “Fordizm.” Postmodernliğin Durumu. İstanbul: Metis Yayınları
Film. “Modern zamanlar” Charlie Chaplin. 1936. ABD
|
4) |
• Post Fordizm kavramını tanımlamak
• Post-Fordist kuramları açıklamak
• Post-Fordizm eleştirilerini tartışmak
• Esnek uzmanlaşmayı değerlendirömek
• Ürettim modeli değişimlerini tartışmak
|
Eraydın, A. “Türkiye'de Üretim Yapısının Dönüşümü ve Esnek Üretim Örgütlenmesi ile Yeni İstihdam biçimlerinin Ortaya Çıkışı”, Bilanço 1923-1998: “Türkiye Cumhuriyetinin 75 Yılına Toplu Bakış” Uluslararası Kongresi; C:II, Ankara.Tarih Vakfı Yayınları, 1999
Featherstone. M. Post-Modernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul. Ayrınt, 1999
|
5) |
• Örgütlenme sosyolojisinde denetleme kuramlarını açıklamak
• Örgüt sosyolojisinde gözetim kuralarının tanımlamak
• Gözetleme ve denetim eleştirilerini analiz etmek
• Yeni gözetim teknolojilerini tartışmak
• Biyo iktidar modellerini değerlendirmek
|
• Bauman, Zygmunt. Akışkan Gözetim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
• Foucault, M. (2003). İktidarın gözü (Çev. I. Ergüden ve O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı.
• Tartanoğlu, Ş. Örgütlerde Denetleme ve Gözetim. Örgüt Sosyolojisi. Bursa Dora Yayınları
|
6) |
Örgütlerde motivasyon kuramlarını açıklamak
Motivasyon kurmalarının metodolojisini tanımlamak
Değişik dönemlerdeki motivasyon kuramlarını tartışmak
Motivasyon kuramlarına eleştirel bakışı analiz etmek
|
• Giddens. A. Modernite ve Bireysel Kimilk- Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum: İstanbul: Say Yayınları. 2010
• Keser, Aşkın. Örgütlerde Motivasyon. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012
|
7) |
• Örgütlerde Yıldırmanın nedenlerini açıklamak
• Örgütlerde yıldırma eyleminde kullanılan taktikleri tanımlamak
• Yıldırma eyleminin etkilerini çözümlemek
• Yıldırma olgusu ve Türkiye’deki gelişmeleri tartışmak
|
Yücetürk, Elif. “Örgütlerde Yıldırma” Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012
Deniz, Derya. İşyerinde Yıldırma: Mobbing. İstanbul. Fam Yayınları. 2012
|
8) |
• Örgüt içinde grupların birey üzerinde etkisini açıklamak
• Grupların örgüt açısından önemini açıklamak
• Grupların örgüt içindeki işlevlerini tanımlamak
• Sistem içinde grupların önemini tartışmak
|
Bulut, I. Polat G. Örgütlerde Gruplar. Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayıncılık, 2012 |
9) |
• Ara Sınav yoluyla öğrencileri değerlendirmek |
Ara Sınav |
10) |
• Örgüt kültürünün katmanlarını tanımlamak
• Örgüt kültürünün öğelerini açıklamak
• Temel iki örgüt kültürünü çözümlemek
• Örgüt kültürünün işletme yönetimi içindeki önemini vurgulamak
• Örgüt kültürünü eleştirel teori çerçevesinde tartışmak |
Zincirkıran. Memet, Örgüt Sosyolojisi. Bursa: Dora Yayınları. 2012 |
11) |
• Örgütlerde ayrımcılık biçimlerini tanımlamak
• Örgütlerde cinsiyet ayrımcılığını açıklamak
• Örgütlerde etnisite ayrımcılığını çözümlemek
• Örgütlerde değişik ayrımcılık biçimleri arasındaki ilişkiyi tartışmak
|
Bora, Aksu. Kadınların Sınıfı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014
Öner, Aysun. Beyaz yakalı Eşcinseller. İşyerinde Cinsel Yönelim Ayrımcılığı. İstanbul: İletişim Yayınları, 2015
|
12) |
• Örgütlerde çatışama nedenlerini açıklamak
• Örgütlerde çatışam türlerini tanımlamak
• Örgütlerde çatışma yönetimini analiz etmek
• İletişimsel eylem kuramını değerlendirmek
|
Habermas, J. İletişimsel Eylem Kuramı: İstanbul: Kabalcı, 2001
Joseph P. Folg Er , Marshall Scott Pool E , Randall K. Stutman Çatışma Yönetimi - Working Throught Conflict. Istanbul: Nobel. 2013
|
13) |
• Yeni yaşam pratikleri ve örgüt ilişkisini tartışmak
• Gündelik yaşam ğratiklerinin örgüt üzerindeki etkilerini değerlendirmek
• Örgüt anlayışı ve sosyal ilişkiler ilişkisini ele açıklamak
|
Öğrenci grup tartışması |
14) |
• Değişen teknolojinin örgütler üzerinde etkisini açıklamak
• Örgüt yapılanması ve teknolojik değişimleri ilişkilendirmek
• Teknolojinin örgütlerde yarattığı yeni modelleri açıklamak
• Örgütlerin teknolpji ili ilişkilerini değerlendirmek
|
Derste işlenen konuların tartışılması |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. |
5 |
2) |
Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. |
5 |
3) |
Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. |
|
4) |
En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. |
|
5) |
İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. |
|
6) |
Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. |
|
7) |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. |
|
8) |
Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. |
|
9) |
Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. |
|
10) |
TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
|