SOS429 Sosyal Politikalarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS429
Ders İsmi: Sosyal Politikalar
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı:
Dar anlamda çalışma hayatında, geniş anlamda ise tüm toplum hayatında ortaya çıkan sosyal sorunları tarihsel ve düşünsel temelleriyle birlikte tahlil etmek ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri üretmek bu dersin temel amacıdır.
Dersin İçeriği: Sosyal politikanın kavramsal, tarihsel ve teorik arka planı, ulusal ve uluslararası tarafları, yoksul, işsiz, kadın, çocuk, engelli, yaşlı gibi dezavantajlı kesimlere yönelik sosyal politikalar, eğitim, sağlık, sosyal güvenlik, gelir dağılımı, konut, çevre gibi alanlara yönelik güncel tartışmalar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Küreselleşmenin sosyal politika üzerindeki etkilerini tartışır.
2) Sosyal politika ile ilgili güncel tartışmalar hakkında fikir yürütür.
Öğrenme Yetkinliği
1) Dezavantajlı gruplara yönelik sosyal politikalara hakim olur.
2) Sosyal politikanın ulusal ve uluslararası taraflarını öğrenir.
3) Sosyal politika kavramı ve hedefleri hakkında bilgi sahibi olur.
4) Sosyal politikanın Batıdaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi hakkında bilgi birikimi edinir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sosyal Politika kavramı ve hedefleri ALCOCK, Pete, Margaret May and Karen Rowlingson (2011), Sosyal Politika: Kuramlar ve Uygulamalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
2) Sosyal politikayı etkileyen ideolojik akımlar ALCOCK, Pete, Margaret May and Karen Rowlingson (2011), Sosyal Politika: Kuramlar ve Uygulamalar, Siyasal Kitabevi, Ankara.
3) Sosyal politikanın , Batıdaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimi DEDEOĞLU, Saniye ve Adem Yavuz Elveren, 2000’ler Türkiye’sinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet
4) Küreselleşme bağlamında sosyal politikanın günümüze değin geçirdiği dönüşüm KORAY, Meryem (2012), Sosyal Politika, İmge Kitabevi, Dördüncü Baskı, Ankara.
5) Sosyal politikanın ulusal tarafları DEDEOĞLU, Saniye ve Adem Yavuz Elveren, 2000’ler Türkiye’sinde Sosyal Politika ve Toplumsal Cinsiyet
6) Sosyal politikanın uluslararası tarafları ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
7) Yoksullukla mücadele ve sosyal politika ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
8) Ara Sınav Tüm kaynaklar
9) Sosyal dışlanma ile mücadele ve sosyal politika ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
10) İşsizlik ve sosyal politika ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
11) Kadınlara yönelik sosyal politikalar ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
12) Engelliler ve eski hükümlülere yönelik sosyal politikalar ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
13) Yaşlılara yönelik sosyal politikalar ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.
14) Sosyal politikada güncel tartışmalar ALPER, Yusuf ve Aysen Tokol (2016), Sosyal Politika, Dora Basım, Yedinci Baskı, Bursa.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cahit Talas, Toplumsal Politikaya Giriş, İmge Kitapevi, Ankara 1990.
Diğer Kaynaklar: Cahit Talas, Toplumsal Politikaya Giriş, İmge Kitapevi, Ankara 1990.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 40
Sunum / Seminer 1 50
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140