SOS431 Sanat Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS431
Ders İsmi: Sanat Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin sanatı sosyolojik boyutlarıyla kavrama yetilerini geliştirmek, günümüz sanatı ile günümüz sosyolojisi arasındaki bağları kavramalarını ve sanatsal yaratıcılıktan sanatın tarih boyunca gelişimini, dinamiklerini, belli başlı niteliklerini bir bütünlük içinde düşünebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Sanat sosyolojisinin doğuşu, konusu, inceleme alanları. Sanat sosyolojisinin tarihsel gelişimi ve sosyolojik yaklaşımlar. Bilgi, bilim ve toplum bilim kavramları, toplumsal farklılaşma, toplumsal değişme, toplum ve sanat. Sanat sosyolojisinin önemi. Toplumsal yapı ve sanat, toplumsal değişme ve sanat, sanat ve ideoloji.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve toplum ilişkisinin felsefi kökenlerini tanır ve tanımlar.
2) Sanat sosyolojisinin genel teorilerini ve belirleyici paradigmalarını tanır, tanımlar ve kullanır.
3) Sanatı sosyal açıdan ele almanın nedensel, işlevsel, teorik boyutlarına hakim olur.
4) Sanatı sosyal bir olgu olarak diğer sosyallikleri kapsayan bağlamın içinde analiz eder.
5) Sanat kurumlarının yapısını, teknolojik gelişmelerin etkisini ve ekonomik etmenleri analiz eder.
6) Sanatın sosyolojik değişikliklerle ilişkisini tanır ve tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Açılış dersi ve sanat sosyolojisindeki temel düşünürlerin serimlenmesi . Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
2) Frankfurt Okulu ve sanat sosyolojisi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
3) Walter Benjamin'in sanat ve teknolojisi düşüncesinin irdelenmesi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
4) Adorno'nun sanat ve topluma bakışının ele alınması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
5) Herbert Marcuse'un sanat sosyolojisi üzerindeki etkisi ve 1968. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
6) Pierre Bourdieu ve sanat sosyolojisi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
7) Situasyonizmin sanatın toplumsal rolüne yaklaşımının ele alınması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
8) Sanatın politik işlevleri ve Guy Debord. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
9) Ara sınav Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
10) Postyapısalcılık ve sanat ilişkisinin açımlanması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
11) Gilles Deleuze ve sanat anlayışının toplumsal açıdan okunması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
12) Michel Foucault ve sanat anlayışının toplumsal açıdan okunması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
13) Feminizm, post-feminizm ve toplumsal cinsiyetin sanata yansımaları. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
14) Sanatsal üretimin hegemonik rolü ve kültürel denetlenmesi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı, Yapı Kredi yayınları, 2006.
Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
Donald Kuspit, Sanatın Sonu, Metis yayınları, 2004.
Leo Bersani – Ulysse Dutoit, Fakir Sanat, Dost Kitabevi Yayınları, 2006.
Larry Shiner, Sanatın İcadı, Ayrıntı 2006.
Diğer Kaynaklar: Norbert Elias, Mozart: Bir Dahinin Sosyolojisi, Kabalcı, 2000.
John Berger, Görme Biçimleri, Metis, 2010.
Jonathan Crary, Gözlemcinin Teknikleri Ondokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Metis, 2010.
Claude Gintz, Başka Yerde & Başka Biçimde, Dost, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 1 20
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 30
Toplam İş Yükü 144