SOS435 Sağlık Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS435
Ders İsmi: Sağlık Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu seminerin amacı; hastalık ve toplum, hasta doktor ilişkisi ve güncel sağlık sorunları üzerine derinlemesine okuma ve tartışmalar yoluyla kavranmasına katkıda bulunmaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste, toplumsal bir kurum olarak sağlık, sağlık sosyolojisi, hastalık ve toplum, hasta hekim ilişkisi, güncel sağlık sorunları, tartışmalar ve toplumlar üzerindeki etkileri tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Alandaki temel kavramların ve olguların anlam bilgisini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sağlık-hastalık ve toplum bağlantısını kavrar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Sağlık-hastalık ve toplum bağlantısı ile kuramsal perspektif bilgisini birleştirir.
2) Alana ilişkin sosyolojik bir bakış açısına, tartışma ve analiz yeteneğine sahip olur.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders izlencesinin ve kaynak kitabın tanıtılması. Öğrencilerin dersten beklentilerinin tartışılması. Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
2) Sağlık sosyolojisi nedir? İlgi alanları nelerdir? Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
3) Sağlık sosyolojisinin doğuşu ve gelişimi Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
4) Sosyal sistem ve sağlık, toplumsal bir kurum olarak sağlık Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
5) Sosyoloji teorileri bağlamında sağlık sosyolojisi Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
6) Sağlık ve hastalık olgusunu etkileyen toplumsal faktörler Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
7) Sağlık ve hastalık olgusunu etkileyen toplumsal faktörler Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
8) Geleneksel Tıbbın Dönüşümü/Yeniden Üretimi: Alternatif ya da popüler tıp (Malzeme:Alternatif Tıp Merkezleri Tanıtımları Alternatif tıp uygulamalarına ilişkin Sağlık Bürokrasisi: Sağlık profesyonelleri ve hasta ilişkisi (Sağlık çalışanlarına yönelik şiddet haberleri) Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
9) Vize haftası Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
10) Sağlık Bürokrasisi: Sağlık profesyonelleri ve hasta ilişkisi (Sağlık çalışanlarına yönelik şiddet haberleri Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
11) Sağlıkta Eşitsizlikler (Kısa film gösterim) Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlıksosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
12) Yaşamın tıbbileşmesi, sağlığın bireyselleşmesi ( Malzeme: Gündüz kuşağı sağlık programları, sağlık haberleri, sağlık blogları ve okuyucu yorumları) Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
13) Sağlık politikalarının dönüşümü ve tıbbi güç: Türkiye Örneği (Kamu spotları, sağlıkla ilgili güncel siyaset konuşmalar) Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
14) Toplumsal algıyı biçimlendirmek: Sağlık ve risk toplumu (Malzeme: Sağlık sigortası tanıtımları) Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlık sosyolojisi, Sosyoloji Derneği. Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlıksosyolojisi, Sosyoloji Derneği.
Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.
Diğer Kaynaklar: Aytül Kasapoğlu, 1999, Sağlıksosyolojisi, Sosyoloji Derneği.
Zafer Cirhinlioğlu, 2016, Sağlık Sosyolojisi Nobel Yayın Dağıtım.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 4
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. 1
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 4
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 4
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 4
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. 2
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 3
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sunum / Seminer 14 48
Ödevler 14 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 140