SOS428 Küresel Kültür ve Kimliklerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS428
Ders İsmi: Küresel Kültür ve Kimlikler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı küreselleşmeye gündelik hayat ve kültürel oluşumlar üzerinden odaklanan bu derste kişi, kimlik, imge, düşünce, hayal ve kültürel nesnelerin küresel düzeyde akışı ve değiş tokuşu ele almaktır.
Dersin İçeriği: Küresel kültür kuramları ışığında ulus aşırı hareketlilik, modernlik, küresel/yerel ayrımı ve etkileşimi ile ulus aşırı toplumsal alanlarda toplumsal cinsiyet, ırk ve etnik kimliklerin yeniden şekillenişi gibi temalar dersin temel konularını oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Küresel kültür teorilerine vakıf olur ve bu kuramları sosyolojik değerlendirmelerde kullanma becerisini edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Yerel gündelik hayatla küresel arasındaki bağlantıları kavrar ve küresel alandaki toplumsal ve kültürel gelişmelerin yerel toplumsal hayat ve kimliklere etkileri üzerine farkındalık geliştirir.
2) Küreselleşmiş dünyada problemler, çatışmalar ve ikilemler üzerinde farkındalık geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş İzlencelerin dağıtılması, tanışma ve organizasyon
2) Küreselleşme: Kuramsal Çerçeve Friedman, Jonathan (1999): Küresel Sistem, Küreselleşme ve Modernliğin Parametreleri. İstanbul: Vadi Robertson, Roland (1999): Glokalleşme: Zaman-Mekân ve Homojenlik-Heterojenlik. İçinde: Abdullah Topçuoğlu & Yasin Aktay (1999): Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm. İstanbul: Vadi Yayınları
3) Küresel Kültür I Tomlinson, John (2013): Küreselleşme ve Kültür. İstanbul: Ayrıntı Bölüm II: Küresel Modernlik, 54-108 & Bölüm III: Küresel Kültür: Hayaller, Kâbuslar ve Şüphecilik.109-156
4) Küresel Kültür II: Yersiz -Yurtsuzlaşma Tomlinson, John (2013): Küreselleşme ve Kültür. Bölüm IV: Yersiz –Yurtsuzlaşma: Küreselleşmenin Kültürel Durumu. Küreselleşme ve Kültür. İstanbul: Ayrıntı, 157-217
5) Kozmopolitanizm: Kuram ve Kimlikler Tomlinson, John (2013): Küreselleşme ve Kültür. Bölüm VI: Kozmopolitanizm Olasılığı. Küreselleşme ve Kültür. İstanbul: Ayrıntı, 261-297
6) Kimlik, Farklılık ve Ötekilik I: YABANCI/GÖÇMEN Alfred Schütz (2016):Yabancı. Bir Sosyal Psikoloji makalesi Robert E. Park (2016): İnsan Göçü ve Marjinal İnsan. Georg Simmel (2016): Yabancı. Der. Levent Ünsaldı (2016): Yabancı- Bir İlişki Biçimi Olarak Ötekilik. Ankara: Heretik.
7) ARA SINAV Tüm kaynaklar
8) Kimlik, Farklılık ve Ötekilik II: ORYANTALİZM Binder, Leonard (1999): Oryantalizmin Yapısökümü. İçinde: Abdullah Topçuoğlu & Yasin Aktay (1999): Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm. İstanbul: Vadi Yayınları Mutman, Mahmut (1999): “Oryantalizmin Gölgesi Altında. Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. İstanbul. İletişim, 25-69. Meyda Yeğenoğlu (1999): Peçeli Fanteziler: Oryantalist Söylemde Kültürel ve Cinsel Fark. Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. İstanbul. İletişim, 107-159
9) Kimlik, Farklılık ve Ötekilik II: ORYANTALİZM Binder, Leonard (1999): Oryantalizmin Yapısökümü. İçinde: Abdullah Topçuoğlu & Yasin Aktay (1999): Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm. İstanbul: Vadi Yayınları Mutman, Mahmut (1999): “Oryantalizmin Gölgesi Altında. Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. İstanbul. İletişim, 25-69. Meyda Yeğenoğlu (1999): Peçeli Fanteziler: Oryantalist Söylemde Kültürel ve Cinsel Fark. Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. İstanbul. İletişim, 107-159
10) KÜRESEL AVRUPA II: Faşizm, İslamofobi, Charlie Hebdo, Ayrımcılık, Irkçılık Sibel Özbudun & Temel Demirer (2016): ‘Faşizm, Irkçılık, Ayrımcılık’ için girizgâh Sibel Özbudun & Temel Demirer (2016): Çokkültürcü AB’ye n’oldu, n’oluyor?’ İçinde: Der. Sibel Özbudun & Temel Demirer (2016): Faşizm, Irkçılık ve Ayrımcılık Yazıları. Ankara: Ütopya Nilüfer Göle (2015): İslama ‘Girmek yasak’. Gündelik Yaşamda Avrupalı Müslümanlar. İstanbul: Metis, 35-63
11) Bahar Tatili Bahar Tatili
12) FİLM: KARŞILAŞMALAR I: Batı ve Doğu’nun Karşılaşması Haymatloz ve/veya Babil
13) FİLM: KARŞILAŞMALAR II: Küresel Aşk Paradies: Liebe
14) FİLM: KARŞILAŞMALAR III: Küresel Irk ve Ayrımcılık LA Crash

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Der. Levent Ünsaldı (2016): Yabancı- Bir İlişki Biçimi Olarak Ötekilik. Ankara: Heretik.

Tomlinson, John (2013): Küreselleşme ve Kültür. İstanbul: Ayrıntı.

Abdullah Topçuoğlu & Yasin Aktay (1999): Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm. İstanbul: Vadi Yayınları



Diğer Kaynaklar: Fuat Keyman & Mahmut Mutman & Meyda Yeğenoğlu (1999): Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. İstanbul. İletişim

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Arazi Çalışması 1 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 70
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 144