SOS436 Sosyal Hizmetler ve Uygulamalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS436
Ders İsmi: Sosyal Hizmetler ve Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, dünyada ve Türkiye'de sosyal hizmetin gelişimini demokrasi, insan hakları ve sosyal adalet kavramları açısından değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında sosyal hizmet kuram ve uygulamasının bilgi, değer, ve beceri, problem çözme süreçleri, etkileşim, uzman, müracaatçı, çevre, müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama, uygulama ve değerlendirme açısından temellerinin öğrenilmesi konuları ele alınacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sosyal hizmetin tanımı, temel kavram ve unsurlarını bilir.
2) Sosyal hizmet felsefesi, değerleri, etiği, süreç ve yaklaşımları konularını tartışır.
3) Dünyada ve Türkiye' de profesyonel sosyal hizmetin tarihsel gelişimini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Profesyonel sosyal hizmetin uygulama alanları ve işlevsel özellikleri konularında bilgi sahibi olur.
2) Sosyal hizmet uzmanlarının rol ve fonksiyonları ve mesleki kimliği konularını öğrenir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara.
2) Bir Disiplin ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet: Bilim, Temel Bilimler, Uygulamalı Bilimler, Sosyal Bilimler, ve Sosyal Hizmet, Sosyal Hizmet Neden Disiplindir Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara.
3) Bir Disiplin ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet,Meslek tanımı ve Meslek Olmanın Koşulları/Ölçütleri, Sosyal Hizmet Neden Meslektir, Bir Disiplin ve Meslek Olarak Sosyal Hizmet, Meslek tanımı ve Meslek Olmanın Koşulları/Ölçütleri, Sosyal Hizmet Neden Meslektir ? Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16
4) Sosyal Hizmetin Temel Unsurları: Bilgi ; Beceri; Değer Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16 Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara. Cılga, İ. (2001) Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
5) Sosyal Hizmetin Temel Unsurları: Toplum Onayı ve Mesleki Yetki; Hizmet Kurumu; Müracaatçı Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara. Cılga, İ. (2001) Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
6) Sosyal Hizmetin Temel Unsurları: Sosyal Hizmet Uzmanı; Mesleki Kültür Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara. Cılga, İ. (2001) Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16
7) Sosyal Hizmetin Amaç ve Görevleri; Sosyal Hizmetin Ayırt Edici Özellikleri; Sosyal Hizmet Felsefesi Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara. 2. Cılga, İ. (2001) Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara. 3. Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16
8) Ara Sınav 1-7 hafta kaynakları
9) Sosyal Hizmette Uygulama Tarzları:Geleneksel Yaklaşım; Genelci Yaklaşım Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
10) Sosyal Hizmetin Müdahale Süreci Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
11) Sosyal Hizmetin Kimi Alt Uzmanlık Alanları:Çocuk ve Gençlerle Sosyal Hizmet, Yaşlılarla Sosyal Hizmet, Ailelerle Sosyal Hizmet Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
12) Sosyal Hizmetin Kimi Alt Uzmanlık Alanları: Tıbbi Sosyal Hizmet, Engellilerle Sosyal Hizmet, Psikiyatrik Sosyal Hizmet Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
13) Sosyal Hizmetin Kimi Alt Uzmanlık Alanları: Yoksullarla Sosyal Hizmet, Adli Sosyal Hizmet, Endüstriyel Sosyal Hizmet Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, 12. Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
14) Genel değerlendirme Tüm kaynaklar
15) Final sınavı Tüm kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Buz, S. (2002) "Sosyal Hizmette Etik Kurallar ve Çelişkiler" Sosyal Hizmette Yeni Yaklaşımlar ve Sorun Alanları, H.Ü.SHYO Yayını, Ankara.
Cılga, İ. (2001) Türkiye'de İnsan ve Toplum Sorunları Karşısında Sosyal Hizmet, İnsani Gelişme ve Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.
Cılga İ. (2004) Bilim ve Meslek Olarak Türkiye'de Sosyal Hizmet. H.Ü.SHYO Yayın No 16
Çengelci E. (1996) Cumhuriyet Türkiye'sinde Sosyal Hizmetlerin Örgütlenmesi Ankara
Kongar, E. (1972) Sosyal Çalışmaya Giriş, Sosyal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara,
Kut, S. (1988) Sosyal Hizmet Mesleği Nitelikleri, Temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Dearling, A. (1993) Social Welfare Word Book, Longman, London.
Garvin, C.D., Tropman, J.E, (1992) Social Work in Contemporary Society, Prentice Hall Inc., New Jersey.
Hepwort, D.H., Rooney, R.H., Larsen J.A. (2002) Direct Social Work Practice, Theory and Skills, Thomson Learning Inc.,USA.
Johnson, L.C., (1995) Social Work Practice A. Generalist Approach, Needhom Heights, Massachusets.
Kamerman, S.B. (1973) "Knowledge for Practice: Social Science in Social Work", Shaping the New Social Work, Ed. Alfred J.Kahn, Columbia Uni. Press, New York.
Karataş, K. (1999) "Sosyal Refah: Kavramsal Boyutu Gelişimi ve Nitelikleri", Yaşam Boyu Sosyal Hizmet, H.Ü. SHYO Yayını, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 4
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. 1
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. 4
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. 4
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. 2
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. 5
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 25
Sunum / Seminer 14 42
Ödevler 14 48
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 159