Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MZK367 | ||||||||
Ders İsmi: | TSM Nazariyatı ve Solfej IV | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ÇETİN KÖRÜKÇÜOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. MÜGE HALE ÇETİNTÜRK Dr.Öğr.Üyesi GÖKNİL BISAK ÖZDEMİR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir. |
Dersin İçeriği: | • Bileşik (Mürekkeb) Makam kavramı • Türk Müziği Şed ve Bileşik Makamlarından Nikriz, Nev’eser Sûzidîl, Şedaraban, Şehnaz, Şehnazbuselik, Hisar, Hisarbuselik, makamları • 9 zamanlı Ağır Aksak, 10 Zamanlı Aksak Semai, Curcuna, Lenkfahte, Ceng-I Harbî usûlleri ve bu usûl yapılarında solfej çalışmaları. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Türk müziği’nde BİLEŞİK (Mürekkeb) MAKAM kavramı • “Nikrîz” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri. | |
2) | • “Neveser” makamı nazarî bilgileri • 10 zamanlı aksak semai, curcuna usûllerinin öğretilmesi • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri | |
3) | • Nikriz ve Neveser makamlarının tekrarı ve pekiştirilmesi • 10 ölçülük seyir yazma ve seslendirme çalışmaları. | |
4) | • “Sûzidîl” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri • 10 zamanlı aksak semai, curcuna usûllerinin pekiştirilmesi | |
5) | • “Şedaraban” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri | |
6) | • Dönem başından itibaren öğrenilen makamların tekrarı. | |
7) | • “Genel Tekrar”. | |
8) | ARA SINAV • Türk müziği’nde Bileşik Makam kavramı. • Nikriz, Neveser, Suzidil, Şedaraban makam bilgileri • Nikriz, Neveser, Suzidil, Şedaraban makamlarında öğrenilen eserlerin solfejleri • Incelenen eserlerde geçki tanıma. | |
9) | • Sınav Değerlendirme | |
10) | • “Şehnaz” makamı nazarî bilgileri. | |
11) | • “Şehnazbuselik” makamı nazarî bilgileri. | |
12) | • “Hisâr” makamı nazarî bilgileri. | |
13) | • “Hisârbuselik” makamı nazarî bilgileri. | |
14) | • Genel tekrar. | |
15) | • Genel tekrar. | |
16) | FINAL EXAM |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Arel S, (Hz: Onur Akdoğu) “Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları/1347, 1993, Ankara. 2. Özkan, İ.H, “Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri”, Ötüken Yayınları, 1990, İstanbul. 3. Varol, N., “ Türk Müziği Nazariyat, Usul , Solfej”, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, 1998, İstanbul. 4. Kutluğ, F., “Türk Musikisinde Makamlar”Yapı Kredi Yayınları, 2000, İstanbul 5. Yılmaz, Z., “Türk Musikisi Dersleri”, Kardeşler Matbaa, 1988, İstanbul. 6. Hatipoğlu , A., “Türk Musikisi Solfeji”, Dağarcık Yayınları, 1982, Ankara. 7. Bingöl, E., “Türk Musikisinde Makamlar ve Seyir Örnekleri”, Bakırköy Musiki |
Diğer Kaynaklar: | 1. İTÜ Konservatuvar Türk Musikisi Nazariyat Ders Notları-Yavuz Özüstün. 2. Kanun, Tanbur vb. Müzik çalar, kaset ve CD |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |||||||||
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |||||||||
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |||||||||
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |||||||||
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |||||||||
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |||||||||
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |||||||||
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |||||||||
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |||||||||
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |
2) | Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |
3) | Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |
4) | Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |
5) | Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |
6) | Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |
7) | Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
8) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
9) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
10) | Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 66 |