MZK367 TSM Nazariyatı ve Solfej IVİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MZK367
Ders İsmi: TSM Nazariyatı ve Solfej IV
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ÇETİN KÖRÜKÇÜOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MÜGE HALE ÇETİNTÜRK
Dr.Öğr.Üyesi GÖKNİL BISAK ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir.
Dersin İçeriği: • Bileşik (Mürekkeb) Makam kavramı
• Türk Müziği Şed ve Bileşik Makamlarından Nikriz, Nev’eser Sûzidîl, Şedaraban, Şehnaz, Şehnazbuselik, Hisar, Hisarbuselik, makamları
• 9 zamanlı Ağır Aksak, 10 Zamanlı Aksak Semai, Curcuna, Lenkfahte, Ceng-I Harbî usûlleri ve bu usûl yapılarında solfej çalışmaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Türk müziği nazariyatının eğitim ve öğretimini, teorik ve bilimsel temellere dayalı ve belirli bir sanat anlayışına uygun olarak, solfej pratiği ile birlikte vermektir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Türk müziği’nde BİLEŞİK (Mürekkeb) MAKAM kavramı • “Nikrîz” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri.
2) • “Neveser” makamı nazarî bilgileri • 10 zamanlı aksak semai, curcuna usûllerinin öğretilmesi • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri
3) • Nikriz ve Neveser makamlarının tekrarı ve pekiştirilmesi • 10 ölçülük seyir yazma ve seslendirme çalışmaları.
4) • “Sûzidîl” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri • 10 zamanlı aksak semai, curcuna usûllerinin pekiştirilmesi
5) • “Şedaraban” makamı nazarî bilgileri • Eser incelemeleri, makam tanıma, eser içerisinde yapılan geçkileri tanıma pratikleri
6) • Dönem başından itibaren öğrenilen makamların tekrarı.
7) • “Genel Tekrar”.
8) ARA SINAV • Türk müziği’nde Bileşik Makam kavramı. • Nikriz, Neveser, Suzidil, Şedaraban makam bilgileri • Nikriz, Neveser, Suzidil, Şedaraban makamlarında öğrenilen eserlerin solfejleri • Incelenen eserlerde geçki tanıma.
9) • Sınav Değerlendirme
10) • “Şehnaz” makamı nazarî bilgileri.
11) • “Şehnazbuselik” makamı nazarî bilgileri.
12) • “Hisâr” makamı nazarî bilgileri.
13) • “Hisârbuselik” makamı nazarî bilgileri.
14) • Genel tekrar.
15) • Genel tekrar.
16) FINAL EXAM

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Arel S, (Hz: Onur Akdoğu) “Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları/1347, 1993, Ankara.
2. Özkan, İ.H, “Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri”, Ötüken Yayınları, 1990, İstanbul.
3. Varol, N., “ Türk Müziği Nazariyat, Usul , Solfej”, Türk Musikisi Vakfı Yayınları, 1998, İstanbul.
4. Kutluğ, F., “Türk Musikisinde Makamlar”Yapı Kredi Yayınları, 2000, İstanbul
5. Yılmaz, Z., “Türk Musikisi Dersleri”, Kardeşler Matbaa, 1988, İstanbul.
6. Hatipoğlu , A., “Türk Musikisi Solfeji”, Dağarcık Yayınları, 1982, Ankara.
7. Bingöl, E., “Türk Musikisinde Makamlar ve Seyir Örnekleri”, Bakırköy Musiki
Diğer Kaynaklar: 1. İTÜ Konservatuvar Türk Musikisi Nazariyat Ders Notları-Yavuz Özüstün.
2. Kanun, Tanbur vb. Müzik çalar, kaset ve CD

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 4 64
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 66