MUTI247 Dilbilimin Temel Kavramlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MUTI247
Ders İsmi: Dilbilimin Temel Kavramları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Genel Havuz
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. CEMAL DEMİRCİOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. YASEMİN ÇETİN UYSAL
Prof. Dr. NADİR ENGİN UZUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersde öğrencilerin dilbilimin temel kavramları hakkında genel bilgilere sahip olması, bu bilgilerle öncelikle geleneksel çözümlemeler arasındaki farkları görmeleri, sonra, evrensel ilkeler doğrultusunda dillerin yapısı ve işleyişi hakkında çağdaş bilimsel saptamaları anlamalarının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Dilbilimin sesbilim, biçimbilimbilim, sözdizim ve anlambilim alanlarındaki temel kavramların tanıtılması, her bir kavramın başta İngilizce olmak üzere birkaç yabancı dille karşılaştırmalı olarak Türkçeden örneklenmesi, öğrencilerden öğrendikleri kavramları kendi bulacakları özgün örneklerle açıklamaları, kısa metinler üzerinden sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel ve anlambilimsel çözümlemelerin yapılması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Dillerin yapısı ve işleyişini dilbilimsel kavramlar yoluyla anlayabilme
2) Dillerin yapısı ve işleyişini dilbilimsel kavramlar yoluyla anlatabilme
3) Dillerin betimlenmesinde geleneksel yaklaşımların yetersiz kaldığını fark edebilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) dönem sonu sınavı Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
1) Ders hakkında ön bilgi Ders notlarının ve kaynaklarının tanıtımı
2) Dilbilimin temel kavramları - biçimbilim Uzun, N. E., Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi 39, İstanbul, 2004.
2) İşlevsel kategoriler (kişi-sayı-cinsiyet) Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
3) Dilbilimin temel kavramları Uzun, N. E., Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi 39, İstanbul, 2004.
4) Dilbilimin temel kavramları - sözdizimi Uzun, N. E., Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi 39, İstanbul, 2004.
5) Dilbilimin temel kavramları - anlambilim Uzun, N. E., Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi 39, İstanbul, 2004.
6) sözcük türleri Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
7) sözcük türleri (devam) ara sınav Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
8) sözcük dizimi Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
9) tümce türleri Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
10) işlevsel kategoriler (kip-görünüş-zaman) Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
11) İşlevsel kategoriler (soru) Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
12) İşlevsel Kategoriler (Çatı) Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.
13) Genel tekrar Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uzun, Nadir Engin, Dünya Dillerinden Örnekleriyle Dilbilgisinin Temel Kavramları: Türkçe Üzerine Tartışmalar, TDA Dizisi 39, İstanbul, 2004.

Uzun, Nadir Engin Uzun, Biçimbilim: Temel Kavramlar, Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2006.
Diğer Kaynaklar: Huber, Emel, Dilbilime Giriş, Multilingual Yabancı Dil yayınları, 2008.

Kıran Zeynel (Derleyici: Ayşe Kıran), Dilbilime Giriş, SEÇKİN YAYINCILIK
2013.

Kamile İmer, A. Sumru Özsoy, Ahmet Kocaman, Dilbilim Sözlüğü,
Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2011.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. 5
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 9 % 100
Kurul-Committee 1 % 10
Uygulama 1 % 10
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 10
Final 1 % 10
Alan Dili 1 % 10
Kanaat Notu 1 % 10
Toplam % 190
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 180
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 10
Toplam % 190

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 7 91
Sunum / Seminer 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 171