Diş Hekimliği ( İngilizce ) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT110 | ||||||||
Ders İsmi: | Medical Biochemistry | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi HADI KARIMKHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Hücrede yer alan kimyasal reaksiyonları, moleküler düzeyde tanımlamak ve patolojik durumlarda bu reaksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri açıklamaktır. |
Dersin İçeriği: | 1. Yaşamın moleküler anlamı Bioenerji 2. Karbonhidrat metabolizması Enerji deposu 3. Glikojen yapım ve yıkımı Enerji üretimi 4. Glikoliz Enerji dönüşümü 5. Sitrik asid döngüsü Enerji dönüşümü 6. Pentoz fosfat yolu Glukoz biyosentezi 7. Glikoneojenez Glukozun metabolik kontrolu Lipidler 8. Yağ asidleri Yağ asidlerinin oksidasyonu 9. Ketojenez Lipoproteinler Sfingolipidler Steroidler Lipojenez Membranlar ve taşınma Oksidatif fosforilasyon Biyolojik oksidasyon-antioksidanlar Enzimler Sinyal iletimi 10. Hormonlar ve yapısı Hormonların etki mekanizması 11. Vitaminlerin yapısı Vitaminlerin etki mekanizması İnorganik moleküller (I) İnorganik moleküller (II) Amino asidler ve özellikler Amino asid sentezi ve yıkılması Biyolojik aminler 12. Üre sentezi Proteinlerin yapısı Proteinlerin sınıflandırılması Globuler proteinler (Hemoglobin) Protein analiz yöntemleri Beslenme biyokimyası Nükleik asidler Tampon sistemler Vücut sıvıları Su metabolizması; konularını |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Enerji ve Metabolizma | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
2) | Glikoliz | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
3) | GLİKOLİZ ve KREBS DÖNGÜSÜ | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
4) | ETZ Oksidatif fosforilasyon | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
5) | PENTOZ FOSFAT VE GLUKONEOGENEZ YOLU | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
6) | Lipid metabolizması | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
7) | Fatty Acid and Triacylglycerol Metabolism | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
8) | Ara Sınav | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
9) | Yağ Asidi, Keton Bedeni ve Triacylglycerol Metabolizması II. Bölüm | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
10) | Hormonlar | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
11) | Vitaminler I | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
12) | Vitaminler II | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
13) | Mineraller I | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
14) | Mineraller II | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
15) | Lipoproteinler | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
16) | Final Sınav | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Harper Biyokimya 3. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 4. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry 3. Harper Biyokimya 4. Harper's Illustrated Biochemistry 5. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 6. Lehninger Principles of Biochemistry 7. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) 8. Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23th |
Diğer Kaynaklar: | 1. Lippincott Biyokimya: Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları 2. Lippincott Illustrated Reviews Biochemistry 3. Harper Biyokimya 4. Harper's Illustrated Biochemistry 5. Lehninger - Biyokimyanın İlkeleri 6. Lehninger Principles of Biochemistry 7. Klinik Biyokimya El Kitabı (Hematoloji ve Seroloji Laboratuvarları İlaveli) 8. Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23th |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||||||||||||||||
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | ||||||||||||||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | ||||||||||||||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | ||||||||||||||||||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 |
2) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | 4 |
3) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | 5 |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | 4 |
5) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | 5 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 114 |