MSC331 Kanun Vİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MüzikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Müzik
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MSC331
Ders İsmi: Kanun V
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 2 1 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HAKAN GÜNGÖR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. FATİH VURAL
Dr.Öğr.Üyesi GÜNİZ ALKAÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türk Müziğinin başlıca çalgılarından biri olan kanun, telli ve mızraplı çalgılar ailesine ait yaklaşık 3.5 oktavlı bir enstrümandır. Bu ismin etimolojisi; Yunanca kaide, kural anlamına gelen kanon kelimesinden türediği kabul edilse de yapılan araştırmalara göre Arapça’dan dilimize kanun olarak yerleşmiştir. Türkiye, İran ve Arap ülkelerinde kanun, diğer ülkelerde ise yine kanon’dan türemiş bir kelime olan kanonaki olarak tanımlanmaktadır. Kaynakların birçoğunda kanun çalgısının aslen bir Türk olan zamanın büyük filozofu ve musiki bilgini olarak bilinen Ebu Nasr Muhammed Bin Turhan Bin Uzluğu Farabi (870-950) tarafından icad edildiği belirtilmektedir.
Dersin İçeriği: • Kanunda alıştırmalar,
• Sözlü Türk müziği icrası
• Sözsüz Türk müziği icrası
• Kanun icra teknikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Kanunda alıştırmalar
2) • Sözlü Türk müziği icrası
3) • Sözsüz Türk müziği icrası
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Önceki dönem tekrarı • Bitişik seslerde çıkıcı ve inici gam çalışmaları • Eş zamanlı oktav çalışması • Eser icrası • Transpoze • Egzersiz
2) • Bitişik seslerde çıkıcı ve inici gam çalışmaları • Eş zamanlı oktav çalışması • Saz eseri icrası • Egzersiz • Eser icrası
3) • Bitişik seslerde çıkıcı ve inici gam çalışmaları • Eş zamanlı oktav çalışması • Şarkı formunda eser icrası • Egzersiz • Eser icrası
4) • Çarpma ve fiske etütleri • Kırık oktav çalışması • Saz eseri icrası • Egzersiz • Eser icrası
5) • Çarpma ve fiske etütleri • Kırık oktav çalışması • Şarkı formunda eser icrası • Egzersiz • Eser icrası
6) • Çarpma ve fiske etütleri • Kırık oktav çalışması • Saz eseri icrası • Egzersiz • Eser icrası
7) • Öğrenci düzeyine uygun saz eseri icrası • Eser icrası
8) Ara Sınav • Bitişik seslerde çıkıcı ve inici gam çalışmaları • Eş zamanlı oktav çalışması • Kırık oktav çalışması • Çarpma ve fiske etütleri • Saz eseri ve şarkı formunda icra • Egzersiz • Eser icrası
9) • Kromatik gam çalışması • Transpoze, Süpürde (1 ses) akordundan şarkı icrası • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
10) • Kromatik gam çalışması • Transpoze, Süpürde (1 ses) akordundan saz eseri icrası • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
11) • Kromatik gam çalışması • Transpoze, Süpürde (1 ses) akordundan şarkı icrası • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
12) • Koma bemol uygulaması • Uşşak 4’lüsü Süpürde (1 ses) ve Mansur (5 ses) akordunda gösterme • Saz eseri icrası • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
13) • Koma bemol uygulaması • Uşşak 4’lüsü Süpürde (1 ses) ve Mansur (5 ses) akordunda gösterme • Saz eseri icrası • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
14) • Genel tekrar • Finale hazırlık • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
15) • Genel tekrar • Finale hazırlık • Egzersiz • Transpoze • Eser icrası
16) Final Sınavı • Kromatik gam çalışması • Transpoze, Süpürde (1 ses) akordundan şarkı icrası, saz eseri icrası • Koma bemol uygulaması • Uşşak 4’lüsü Süpürde (1 ses) ve Mansur (5 ses) akordunda gösterme • Egzersiz • Transpoze • Eser İcrası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nota Arşivi - Repertükül
Diğer Kaynaklar: Nota Arşivi - Repertükül

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır.
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek.
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır.
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır.
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. 5
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 1 16
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 18