Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere istatistiksel analiz ve analitik düşünme yeteneği kazandırmaktır. Bu kamsamda: istatistiki bir olaya ait verileri toplama, düzenleme, sunma, verileri karakterize eden değerleri hesaplayabilme ve bunlar için gereken terimleri açıklayabilme; olasılık kuramından yararlanarak verileri analiz edebilme; örneklem seçebilme ve örneklem yoluyla tahmin yapabilme; istatistiksel çıkarsama yapabilme ve istatistiksel hipotezleri test edebilme teknikleri öğretilmektedir. |
Dersin İçeriği: |
Merkezi eğilim ölçüleri (ortalama, medyan, mod, değişken aralığı); dağılım ölçüleri (varyans, standart sapma); histogram, diyagram ve çizelgeler, örneklem ve anakütlenin ayırtedilmesi; olasılık; permütasyon; kombinasyon; olasılık kuralları; iki değişkenli olasılık; ortak olasılık; koşullu olasılık; Bayes kuramı; kesikli ve sürekli rassal değişkenler ve olasılık dağılımları (binom, poisson, normal ve üstel dağılım); beklenen değer; örnekleme ve örnekleme dağılımları (örneklem ortalaması ve örneklem oranının örnekleme dağılımı); nokta tahmini; güven aralığı; hipotez testi (z, t, F ve Ki-kare dağılımı), doğrusal korelasyon; anakütle ve örneklem korelasyon katsayısı. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Örnekleme, karar verme, ilişkilerin tanımlanması, belirsizlik |
ders izlencesi |
2) |
• Derse açıklanan kavramları kullanarak sayısal bilgiyi özetleme |
ders izlencesi |
3) |
• Varyans |
ders izlencesi |
4) |
• Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama |
deres izlencesi |
5) |
• Belirsizlik altında olasılık kurallarını uygulama |
derse izlencesi |
6) |
• Kesikli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak |
ders izlencesi |
7) |
• Sürekli rassal değişkenleri tanımlamak ve olasılık dağılımlarını hesaplamak |
ders izlencesi |
8) |
• Örnekleme yapabilmek |
ders izlencesi |
9) |
• Güven aralığı oluşturmak |
ders izlencesi |
10) |
• Güven aralığı oluşturabilmek |
ders izlencesi |
11) |
• Hipotez testi yapabilmek |
ders izlencesi |
12) |
• Hipotez testi uygulayabilmek |
ders izlencesi |
13) |
• İki değişkenli doğrusal ilişkilerin tanımlanması |
ders izlencesi |
14) |
• Dönem sonu sınavına yönelik tüm konuları kapsayan genel tekrar |
ders izlencesi |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
disiplinin gelişim süreci, yeni ve belirleyici kavramları, bilimsel metodolojisi, teori ve modelleri dahil olmak üzere, uluslararası ticaret alanına ilişkin temel nitelikteki bilgiyi açıklayabilmek |
|
2) |
ilgili alanlarda nicel ve nitel verileri toplamak ve analiz etmek üzere uygun araçları ve analitik teknikleri kullanabilmek, sonuçları yorumlayabilmek ve çözüm önerebilmek,. |
3 |
3) |
değişen küresel ticaret doğrultusunda uluslararası ticaret teorilerini, gerçek iş dünyası fonksiyonları ile bağdaştırmak ve dünya ticaret sistemlerindeki önemli yeni gelişmeleri yorumlayabilmek ve aynı zamanda ekonomik gelişme ile dış ticaret arasındaki etkileşimi yorumlayabilmek |
4 |
4) |
uluslararası işletme ve ticaret sisteminin vizyonuna sahip olmak, aynı zamanda dış ticaret ile igili olan lojistik yönetimi hakkında bilgi sahibi olmak, ve aynı zamanda dış ticaret, sigorta ve riske konu olan ürün ve hizmetlerin dış ticaret finansmanını açıklayabilmek |
3 |
5) |
kendi işini başarılı bir biçimde kurmak ve geliştirmek üzere girişimcilik fırsatlarını ve deneyimini keşfedebilmek ve yaratabilmek, |
5 |
6) |
dış ticarete konu olan ürün ve hizmetlerin ulusal ve uluslararası düzeyde kalite ve standartlarının özellik ve niteliklerini tanımlayabilmek |
5 |
7) |
alanla igili, İngilizce yazılmış belgelerin içeriğini tercüme edip açıklayabilmek |
3 |
8) |
ticaret politikasının; tarifler, tarife dışı engeller, devlet destekleri, uluslararası anlaşmalar, uluslararası örgüt ve kuruluşlar, e-ticaret gibi temel araçlarını ve bu araçların dış ticaret politikasına etkilerini tanımlayabilmek |
5 |
9) |
kişisel, mesleki, toplumsal ve iş etiği standartlarını ortaya koyabilmek, ilgili alanlardaki çeşitli uygulamaların etik boyutlarını değerlendirebilmek, ve topluma değer katma sürecinde etik davranışın öneminin farkında olabilmek |
5 |