DHF221 Fizyolojiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş HekimliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHF221
Ders İsmi: Fizyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 2 5 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. LAMİA PINAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İnsan fizyolojisi, insan vücudunun canlılığını oluşturan belli başlı özellikleri açıklamaya çalışır.
Bu derste, İnsanların yaşamını sağlayan bazı temel mekanizmaları ve sistemlerin fonksiyonlarını bozan bazı patofizyolojik durumları öğreneceğiz.
Dersin İçeriği: Bu dersin kapsamı iki sömestrdir. Her hafta 2 saat teorik ve 2 saat uygulamalı dersimiz olacaktır.
Diş Hekimliği Fakültesi ikinci sınıfında yer alan Fizyoloji dersleri 6 AKTS ve 5 krediden oluşmaktadır. Bir AKTS, 30 saatlik iş yüküne eşittir.
Her dersin kredisi, o dersin haftalık teorik saati ve haftalık uygulamalı ders saatinin yarısı ile belirlenir.
Yıllık başarı notu, ara sınav puanlarının %40'ı ve final sınav puanlarının %60'ı toplanarak hesaplanır.
Öğrencilerin yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı olabilmeleri için en az 50 puan almaları gerekmektedir. Yıllık başarı puanı en az 60 puandır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 1 : Öğrenciler, insan organizmasının işleyişini kavrayabilme 2 : Öğrenciler, hücre ve organelleri hakkında bilgi sahibi olabilecek. 3 : Öğrenciler, homeostazisi ve homeostazisi sağlayan mekanizmaları açıklayabilecek. 4 : Öğrenciler, yaşam sürecindeki neden sonuç ilişkilerini yorumlayabilecek. 5 : Öğrenciler, temel fizyoloji bilgilerini kullanabilecek beceriyi kazanabilecek. 6 : Öğrenciler, vücut sistemlerinin nasıl çalıştığı hakkında bilgi sahibi olabilecek.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fizyolojiye giriş, Vücut kontrol sistemleri, Homeostaz Doku, organ ve sistemlerden oluşan yapılar tanıtılır ve “Homeostaz ve Milieu Interior” un öneminden bahsedilir.
2) Hücre organizasyonu, Vücut sıvıları Hücre yapıları ve işlevleri hatırlatılır, vücudun %60’ını oluşturan vücut sıvı bölümleri anlatılır
3) Hücre zarından maddelerin iletimi Hücrenin yaşaması için gerekli olan sıvı ve maddelerden bahsedilir.
4) Biyoelektrik Potansiyeller, Aksiyon Potansiyelleri, Aksiyon potansiyelinin iletimi. Vücutta sinirlerin uyarılması ve iletimini sağlayan mekanizmalar ve elektriksel olaylar anlatılır.
5) Aksonal transport. Periferik sinirlerin dejenerasyonu ve rejenerasyonu, Sinir lifi tipleri Sinirde impuls iletimi dışında, kendine veya çevre dokuya gerekli proteinlerin taşınması, sinir yaralanmaları ve periferik sinirdeki iyileşme durumları anlatılır.
6) Sinaptik iletim, sinapslarda uyarılma ve inhibisyon, Nörotransmiterler. Elektriksel ve kimyasal sinapslarda impuls iletimi veya inhibisyonu anlatılır. Başlıca nörotransmitterler ve etkilerinden bahsedilir.
7) Kas tipleri. İskelet Kası Morfolojisi İskelet kası, düzkas ve kalp kası olmak üzere üç tip kas tanıtılır ve bunların innervasyon tiplerinden bahsedilir. Daha sonra iskelet kası yapısına geçilir.
8) İskelet kasının elektriksel ve mekanik özellikleri, Nöromüsküler kavşak, Klinik İskelet kasının kasılma özelliklerinden ve kas hastalıklarından kısaca bahsedilir.
9) Düz ve Kalp Kasının Özellikleri İç organlarda bulunan düz kasların ve kalbin kontraksiyon mekanizmaları anlatılacaktır.
10) Periferik ve santral sinir sisteminin organizasyonu Sinir sisteminin genel organizasyonu ve yapısı özetlenecektir.
11) Somatosensoriyel sistem, Duyusal Yollar Duyusal reseptör tipleri ve duyuların somatik duyu sistemi tarafından algılanması anlatılır.
12) Somatik Duyu Sistemi, Deri Duyuları ve Ağrı. Dokunma, Basınç, Vibrasyon, Termal Duyular, Propriosepsiyon ve Ağrı anlatılacaktır
13) Ağrı veya Nosisepsiyon. Aljezi ve Analjezik sistemler Ağrı mediatörleri, vücudun en ağrılı bölgeleri, endojen analjezik maddeler öğretilecektir.
14) Özel duyuların fizyolojisi Görme, İşitme, Tat, Koku, Denge Duyuları tanıtılır
15) Santral sinir sistemi Vücudun aktivitelerini kontrol eden sinir sistemi kompleksi.
16) 1. Arasınav
17) Öğrenme, Hafıza ve Sinirsel Plastisite Öğrenci, anlık, kısa vadeli, uzun vadeli anıları ve beyin kapasitelerinin plastisitesini öğrenecektir.
18) Otonom Sinir Sistemi Sinir sisteminin, solunum, kalp fonksiyonları ve sindirim süreçleri gibi şuuraltı düzeyde çalışan bedensel işlevlerin kontrolünden sorumlu kısmı.
19) Kardiyovasküler system Kardiyak fonksiyonların prensipleri, Kardiyak Debi, kan basıncı, EKG
20) Kardiyovasküler Sistem (devam)
21) Kan Fizyolojisi Kanı oluşturan maddeler, hemostaz, dolaşım sistemi
22) Kan Fizyolojisi (devam)
23) Solunum sistemi fizyolojisi Akciğer fonksiyonları, akciğerlerdeki gaz değişimi ve akciğerlerin hacim ve kapasiteleri tartışılır
24) 2. Ara sınav Haftası
25) 2. Ara Sınav Haftası
26) Gastrointestinal sistem fizyolojisi GİS'i oluşturan organlar ve işlevleri incelenecektir.
27) Üriner sistem fizyolojisi Böbrek fonksiyonlarindan ve sıvı-elektrolit dengesinden bahsedilecektir
29) Endokrin Sistem Fizyolojisi Başlıca endokrin bezler, hormonlar ve bu hormonların görevlerinden bahsedilecektir.
30) Endokrin sistem fizyolojisi (devam)
31) Erkek ve Dişi üreme sistemi fizyolojisi Endokrin hormonların kadın ve erkek üreme organları üzerindeki etkileri, dişi üreme hormonlarının gebelik, doğum ve laktasyondaki işlevleri anlatılacaktır.
32) Tüm Hocalarin katilimiyla\ öğrenilen konuların tartışılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pınar L. (2016) Sinir ve Kas Fizyolojisi Temel Bilgileri
Pınar L. (2017) Summary of Nerve and Muscle physiology
Guyton, AC, Hall, JE, (2018). Tıbbi Fizyoloji, 1.baskı, Nobel Tıp Kitabevi Ltd.
Diğer Kaynaklar: Pınar L. (2016) Sinir ve Kas Fizyolojisi Temel Bilgileri
Pınar L. (2017) Summary of Nerve and Muscle physiology
Guyton, AC, Hall, JE, (2018). Tıbbi Fizyoloji, 1.baskı, Nobel Tıp Kitabevi Ltd.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 3
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 3
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. 4
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. 3
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. 4
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 64 2 128
Laboratuvar 64 2 128
Sınıf Dışı Ders Çalışması 64 2 128
Ara Sınavlar 2 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 384