DHF534 Medikal Diş Hekimliği : Dahiliyeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş HekimliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DHF534
Ders İsmi: Medikal Diş Hekimliği : Dahiliye
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 0 1 1
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, iç hastalıkları ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Bu rotasyon daha önce verilen teorik bilgileri ile birlikte farklı branşlardan alınan iç hastalıkları bilgilerini sentezlemek, güncellemek ve konsolide etmek, klinikte öykü alımı ve temel fizik muayene kurallarını öğretmek ve uygulamak, hastanın semptomları ve klinik bulgularını birleştirerek öğrencilerin uygun bir ayırıcı tanı ve etkili tedavi planları oluşturmasını sağlamak için gereken bilgi ve beceriyi kazandırır.
Dersin İçeriği: • Tarih ve fizik muayene • Nefrolojide tarih ve fizik muayene • Temel nefrolojik sendromlar • Romatolojide tarih ve fizik muayene • Romatoid artrit • Akut Böbrek Yetmezliği • Spondiloartropati • Kronik böbrek yetmezliği ve böbrek replasman tedavisi • Toplantıya katılmak: Beslenme ve beslenme Diyabetik hastalar için davranışsal tedavi • Toplantıya katılmak: Diyabetik hastanın eğitimi • FMF-akut romatizmal ateş • Nefrotik sendrom ve proteinüri hastalarına yaklaşım • Glomerülonefrit • Gut • Behçet hastalığı • Kontrast nefropati • Sistemik lupus eritematoz • FMF-amiloid • Sistemik lupus eritematozis fosfolipid sendromu • Crush sendromu
• SLE ve lupus nefriti • Vaskülit • Diyabetik nefropati • Asit-baz bozuklukları • Sistemik skleroz ve sjogren sendromu • Endokrinolojide tarih ve fizik muayene • Hipertansif hastaya yaklaşım • Hipertansif acil durumlar • Endokrin acil durumlar • Gastroenteroloji'de tarih ve fizik muayene ve Çölyak hastalığı
• Tiroid hastalıkları: Klinik bulgular • Tiroid hastalıkları: teşhis yöntemleri • Bağırsak barsak hastalıkları • Sıvı ve elektrolit hastalıkları • Tiroid hastalıkları tedavi prensipleri • İnflamatuar barsak hastalıkları • Hipoglisemi • Diabetes Mellitus • Akut ve kronik viral hepatit • Akut karaciğer hastalıkları, fulminan karaciğer yetmezliği • Alkolsüz yağlı karaciğer hastalığı, alkolik karaciğer hastalığı
• Obezite, metabolik sendrom, insülin direnci • Gebelikte endokrinolojik problemler • Kronik viral olmayan karaciğer hastalıkları (otoimmün hep, wilson dis., Hemachromatosis) • Multipl Endokrin neoplaziler; • Poliglandüler otoimmün sendromlar • Endokrin Hipertansiyon • Karaciğer ve gebelik • Osteoporoz ve Osteomalazi • Kemik Paget hastalığı • Pankreatit (akut ve kronik) • Safra kesesi hastalıkları • Beslenme
• Hemostaz sistemleri • Tıbbi Onkolojinin Temelleri II • Kemik İliği Yetmezliği • Kan ürünleri • Kanser taraması • Transfüzyon ve komplikasyonlar • Baş ve boyun PE'si • Lenfadenopatiler • Anemi
• Onkolojik acil durumlar • Metabolik onkolojik acil durumlar • Trombosit ve trombositopeni bozuklukları • Mide ve pankreas kanseri • Plazma hücre hastalıkları • Antikoagülan, antitrombotik ve fibrinolitik ilaçlar • Vena kava supin sendromu • Kanserli hastalarda tedavi prensipleri • Akciğer Kanseri
• Policytemia • Lenfoma • Lösemi • Vaka tartışması ve Seminer (öğrenciler tarafından)

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • İç hastalıkları pratiğinde gerekli fizik muayene ve klinik becerilerini geliştirir. İnsan vücudun temel fizyoljik işleyişini bilir ve anormal durumları farkeder
2) • Hastanın sağlığıyla ilişkili problemlerin klinik değerlendirmesini yapar
3) • Hastanın durumunu en iyi şekilde değerlendirmek ve tedavisini düzenleyip sonuçları takip etmek için gerekli olan tıbbi literatür ve bilimsel kaynakları takip etme becerisi kazanır
4) • Hastanın genel görünümüne, vital bulgularına ve hastalığıyla ilgili vücut bölgelerine göre mantıklı, organize, saygılı ve kapsamlı bir şekilde bir hastaya fiziksel muayene yapmayı öğrenir ve yapabilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Acil veya poliklinik ortamında hasta ve hasta yakınları ile iletişim becerilerini geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Tarih alma ve fizik muayene • Nefrolojide tarih alma ve fizik muayene • Temel nefrolojik sendromlar • Romatolojide öykü alma ve fizik muayene • Romatoid artrit • Akut Böbrek Yetmezliği • Spondiloartropatiyi • Kronik böbrek yetmezliği ve böbrek replasman tedavisi • Toplantıya katılmak: Diyabetik hastalar için beslenme ve davranış terapisi • Toplantıya katılmak: Diyabetik hastanın eğitimi • FMF-akut romatizmal ateş • Nefrotik sendrom ve proteinürili hastaya yaklaşım • Glomerülonefrit • Gut • Behçet hastalığı • Kontrast nefropatisi • Sistemik lupus eritematozis • FMF amiloidoz • Anti-fosfolipid sendromu • Crush sendromu
2) • SLE ve lupus nefriti • Vaskülit • Diyabetik nefropati • Asit baz bozuklukları • Sistemik skleroz ve sjogren sendromu • Endokrinolojide tarih alma ve fizik muayene • Hipertansif hastaya yaklaşım • Hipertansif acil durumlar • Endokrin acilleri Gastroenterolojide öykü alma ve fizik muayene • Malabsorbsiyon ve Çölyak hastalığı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Harrison's Principles of Internal Medicine: Volumes 1 and 2, 18th Edition 18th Edition
by Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo, ISBN-13: 978-0071748896, ISBN-10: 007174889X

Goldman's Cecil Medicine: Expert Consult Premium Edition, Enhanced Online Features and Print, Single Volume, 24e (Cecil Medicine (Single Volume)) 24th Edition
by Lee Goldman MD, Andrew I. Schafer MD, ISBN-13: 978-1437716047, ISBN-10: 1437716040, Elsevier

The Merck Index Fifteenth Edition, 2013, O'Neil, Heckelman, Dobbelaar, Roman, Nobel Tip Kitabevi, ISBN: 9781849736701
Diğer Kaynaklar: Harrison's Principles of Internal Medicine: Volumes 1 and 2, 18th Edition 18th Edition
by Dan Longo, Anthony Fauci, Dennis Kasper, Stephen Hauser, J. Jameson, Joseph Loscalzo, ISBN-13: 978-0071748896, ISBN-10: 007174889X

Goldman's Cecil Medicine: Expert Consult Premium Edition, Enhanced Online Features and Print, Single Volume, 24e (Cecil Medicine (Single Volume)) 24th Edition
by Lee Goldman MD, Andrew I. Schafer MD, ISBN-13: 978-1437716047, ISBN-10: 1437716040, Elsevier

The Merck Index Fifteenth Edition, 2013, O'Neil, Heckelman, Dobbelaar, Roman, Nobel Tip Kitabevi, ISBN: 9781849736701

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

3

Program Kazanımları
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 2
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. 2
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. 3
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. 3
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. 2
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 30