SOS341 SOSYAL TABAKALAŞMAİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS341
Ders İsmi: SOSYAL TABAKALAŞMA
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplumsal sınıf kavramı etrafında gelişen tartışmaları ele alınacağı bu derste tabakalaşma süreçleri, yeni eşitsizlik biçimleri incelenecek ve post-endüstriyel dönemde küreselleşmeye bağlı olarak ortaya çıkan yoksullaşmaya ve yeni toplumsal hareketlerin mücadele pratikleri tartışılacaktır.
Dersin İçeriği: Sorunları analitik ve eleştirel bir tarzda düşünmek, kavramların tarihsel olarak değişen tanımlarını takip edebilmek ve post-modern çağın sosyal sorunları hakkında bir kavrayış geliştirmek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kavramların tarihsel olarak değişen tanımlarını takip eder ve post-modern çağın sosyal sorunları hakkında bir kavrayış geliştirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sorunları analitik ve eleştirel bir tarzda düşünür.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı – Giriş a
2) Toplumsal Eşitsizlikler: Teorik Yaklaşımlar Kaynak materyalleri okuma
3) Neo-liberalizm ve Toplumsal Eşitsizlik Verilen materyalleri inceleme / Önerilen filmi izleme
4) Toplumsal Sınıflar: Farklı Teoriler Verilen materyalleri inceleme
5) Toplumsal Sınıf Teorilerinin Eleştirisi Verilen materyalleri okuyarak hazırlanma
6) Modern Devlet ve Sınıflar Verilen materyalleri inceleme
7) Yurttaşlık ve Sosyal Sınıf Verilen materyalleri inceleme / Önerilen filmi izleme
8) Yoksulluğa Dair Yaklaşımlar Verilen materyalleri inceleme
9) Refah Devleti ve Sosyal Politikalar Verilen materyalleri inceleme
10) Yeni Toplumsal Hareketler: Oluşumu ve Özellikleri Verilen materyalleri inceleme
11) Yeni Toplumsal Hareketler ve Postmarksizm Kaynak materyalleri okuma
12) Radikal Demokrasi Anlayışı Kaynak materyalleri okuma
13) Yeni Sınıf Tartışmaları Verilen materyalleri inceleme
14) Kadınlar ve Kadın Hareketleri Ödev materyallerini inceleme / Önerilen filmi izleme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Bauman, Z., Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, çev. Ü. Öktem, Sarmal Y., İst., 1999.
-Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, İletişim Y. İstanbul, 2006.
-Turner, Bryan, Eşitlik, çev. B. S. Şener, Dost Kitabevi, Ankara, 1997.
-Mies, Maria vd., Son Sömürge: Kadınlar, çev. Y. Temurtürkan, İletişim Y., İstanbul, 2008.
-Bonefeld-Holloway, Küreselleşme Çağında Para ve S. Mücadelesi, Otonom Y., İst., 2007.

Diğer Kaynaklar: -Konuyla İlgili Çeşitli Filmler.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. 5
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 80
Ödevler 1 30
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 154