Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SOS341 | ||||||||
Ders İsmi: | SOSYAL TABAKALAŞMA | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi CEM ZAFER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Toplumsal sınıf kavramı etrafında gelişen tartışmaları ele alınacağı bu derste tabakalaşma süreçleri, yeni eşitsizlik biçimleri incelenecek ve post-endüstriyel dönemde küreselleşmeye bağlı olarak ortaya çıkan yoksullaşmaya ve yeni toplumsal hareketlerin mücadele pratikleri tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği: | Sorunları analitik ve eleştirel bir tarzda düşünmek, kavramların tarihsel olarak değişen tanımlarını takip edebilmek ve post-modern çağın sosyal sorunları hakkında bir kavrayış geliştirmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanıtımı – Giriş | a |
2) | Toplumsal Eşitsizlikler: Teorik Yaklaşımlar | Kaynak materyalleri okuma |
3) | Neo-liberalizm ve Toplumsal Eşitsizlik | Verilen materyalleri inceleme / Önerilen filmi izleme |
4) | Toplumsal Sınıflar: Farklı Teoriler | Verilen materyalleri inceleme |
5) | Toplumsal Sınıf Teorilerinin Eleştirisi | Verilen materyalleri okuyarak hazırlanma |
6) | Modern Devlet ve Sınıflar | Verilen materyalleri inceleme |
7) | Yurttaşlık ve Sosyal Sınıf | Verilen materyalleri inceleme / Önerilen filmi izleme |
8) | Yoksulluğa Dair Yaklaşımlar | Verilen materyalleri inceleme |
9) | Refah Devleti ve Sosyal Politikalar | Verilen materyalleri inceleme |
10) | Yeni Toplumsal Hareketler: Oluşumu ve Özellikleri | Verilen materyalleri inceleme |
11) | Yeni Toplumsal Hareketler ve Postmarksizm | Kaynak materyalleri okuma |
12) | Radikal Demokrasi Anlayışı | Kaynak materyalleri okuma |
13) | Yeni Sınıf Tartışmaları | Verilen materyalleri inceleme |
14) | Kadınlar ve Kadın Hareketleri | Ödev materyallerini inceleme / Önerilen filmi izleme |
Ders Notları / Kitaplar: | -Bauman, Z., Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, çev. Ü. Öktem, Sarmal Y., İst., 1999. -Buğra ve Keyder, Sosyal Politika Yazıları, İletişim Y. İstanbul, 2006. -Turner, Bryan, Eşitlik, çev. B. S. Şener, Dost Kitabevi, Ankara, 1997. -Mies, Maria vd., Son Sömürge: Kadınlar, çev. Y. Temurtürkan, İletişim Y., İstanbul, 2008. -Bonefeld-Holloway, Küreselleşme Çağında Para ve S. Mücadelesi, Otonom Y., İst., 2007. |
Diğer Kaynaklar: | -Konuyla İlgili Çeşitli Filmler. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | 5 |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | 5 |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | 5 |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 80 |
Ödevler | 1 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 154 |