MSHU218 Havacılıkta Emniyet Yönetim Sistemi (SMS)İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MSHU218
Ders İsmi: Havacılıkta Emniyet Yönetim Sistemi (SMS)
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEMRA ORAK
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. TAMER TELLİKURŞUN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri havacılıkta emniyet standart ve prosedürleri hakkında bilgilendirmek bu derste haftalık olarak havacılıkta emniyetin en doğru şekilde sağlanması için tüm aşamalar anlatılmasıdır.
Dersin İçeriği: Havacılık Faaliyetlerinde Emniyet Kavramı: Risk ve emniyet kavramları, Hava aracı kazaları ve olaylar, Emniyetin ölçülmesi; Emniyeti Etkileyen Faktörler: Sivil havacılık sistemi, Havaaracı kazalarının nedenleri; Kaza Kırım İncelemesi. Havacılık Emniyetinde İnsan Faktörleri; Havacılık Güvenliğinin Tarihçesi; Güvenlik ile İlgili Tanımlar; Uluslararası Kuruluşlar ve Mevzuat; Ulusal Kuruluşlar ve Mevzuat; Havaalanı Güvenlik Sahaları ve Çeşitleri: Havaalanı genel güvenliği, Apron güvenliği, Uçak güvenliği; Bagaj, Posta ve Kargo Güvenliği; Havaalanı Fiziki Güvenlik Tedbirleri; Yolcu Terminal Binasında Güvenlik Tedbirleri; Yolcu Terminal Binasında Güvenlik Sistemleri; Güvenlik Açısından Terminal Binası Tasarımının Önemi; Güvenliğin Sağlanmasında İnsan Faktörü. Yolcu Emniyeti; Havacılık Emniyetinde Örnek Olaylar; Örgütlerde Emniyet Kültürünün Geliştirilmesi;

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) "• Havacılık sektöründeki kazaların en yüksek orana sahip olan insan faktörünü sıfıra indirmek için yapılması gerekenleri bilir."
2) "• Hazard analizleri yaparak kazayı sıfıra indirgeme çalışmaları ve kazaların olabilme olasılıklarının değerlendirilmesi bilir."
3) "• SHELL modeli ile havacılıkta oluşabilecek her türlü emniyet probleminin analiz edilmesini bilir."
4) "• Risk matrislerini analiz ederek olaylarla ilgili risk matrislerinin nasıl hazırlanması gerektiğini bilir."
5) "• Tüm kaza ve olaylarla ilgili analiz yapabilme ve bu hataların daha sonra yaşanmaması için riski minimize etmeyi bilir."
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "• Dersin genel hatlarıyla öğrencilere anlatılması "
2) "• Havacılık Emniyeti ile ilgili temel kavramlarını tanımalar. • Havacılıkta Hazard sürecini tanımlar. • Emniyet Yönetim Sisteminin doğuşu, gelişimi ve 19. Annex olarak kabul edilmesini tanımlar. "
3) "• Havacılıkta İnsan Faktörünü tanımlar. • Havacılıkta İnsan Faktörünü oluşturan Dirty Dozen modelini değerlendirir. • 12 adet insan faktörünün her birini açıklayıp analiz eder "
4) "• Havacılıkta SHELL modelini tanımlar. • Havacılıkta SHELL modelini oluşturan kavramların ayrıntılı tanımlar. • Tüm olayların SHELL modelini esas alarak analiz eder. "
5) "• Havacılıkta Emniyet Kavramını tehdit eden unsurları tanımlar. • Kaza kırım raporunu temel olarak analiz eder. • Emniyet Risklerini anlatır. "
6) "• Gerekli Stratejileri tanımlar. • Hatalar ve ihlalleri anlatır. • Sistemin iyileştirilmesi için yapılabilecek çalışmaları analiz eder "
7) "• Havacılıkta Güvenlik Kavramını tehdit eden unsurları tanımlar. • 1987 yılı ve sonrası bagaj eşleştirme sistemi ile gelen güvenlik standartlarını tanımlar. • Dünyada önemli olan tüm uçak kaçırma girişimlerinin sebeplerini analiz eder "
8) VİZE SINAVI
9) "SSP ile SMS arasındaki ilişkiyi tanımlar. • Her iki sisteme göre kaza inceleme sürecini anlatır. • Boşluk analizini anlatır. "
10) "• Tehlikelerin anlaşılması analiz eder. • Tehlikelerin tanımlanmasını analiz eder. • Tehlikelerin olası sonuçlarını araştırır. • Tehlikenin bir daha yaşanmaması için gerekli faaliyetleri değerlendirir. "
11) "• Havacılık Emniyetinde Sistem Kavramını açıklar. • 4 ‘e ayrılan sistem kavramının her birini tanımlar. • Bu 4 kavram arasında olasılık hesaplamasını analiz eder. "
12) "• Emniyet Yönetim Sistemi ile ilgili mevzuatı oluşturan kavramları ayrıntılı açıklar. • 2012 yılı öncesi ICAO ve 2012 yılı sonrası ICAO ‘yu analiz eder. 2012 yılında Annex 19 olarak ICAO kitabına giren Emniyet Yönetim Sistemi kavramı ile ilgili tüm temel detayları tanımlar. "
13) "• Emniyet Yönetim Sistemini oluşturan yapı taşlarını açıklar. • Faaliyet geliştirmeyi tanımlar. • Ayrıntılı SWOT analizini değerlendirir. • Olası risklerin olabilite oranlarını analiz eder."
14) "• Emniyet Yönetim Sistemini oluşturan yapı taşlarını açıklar. • Faaliyet geliştirmeyi tanımlar. • Ayrıntılı SWOT analizini değerlendirir. • Olası risklerin olabilite oranlarını analiz eder."
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Havayolları Dokümanları
IATA-ICAO Dokümanları
Diğer Kaynaklar: Havayolları Dokümanları
IATA-ICAO Dokümanları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Sivil Havacılık Sektöründe Faaliyet Gösteren Tüm Kurumları Tanır. Temel Konuları, Kuralları, İlkeleri Bilir,
2) Sivil Havacılık Sektöründe Kendi Görev Alanları İle İlgili Uygulamaları Yapar.
3) Alanı İle İlgili Konularda Sahip Olduğu Temel Bilgi Ve Beceriler Düzeyinde Düşüncelerini Yazılı Ve Sözlü İletişim Yoluyla Aktarabilir
4) Öğrenimini Dikey Geçiş Yapmak Sureti İle İleri Düzeye Taşıyabilir.
5) Alanı İle İlgili Verilerin Toplanması, Uygulanması Ve Sonuçlarının Duyurulması Aşamalarında Toplumsal, Bilimsel, Kültürel Ve Etik Değerlere Sahip Olur.
6) Kendi Görev Alanıyla İlgili Olarak Tekniker Düzeyinde Bağımsız Çalışabilme Sorumluluk Alabilme Yetkisine Sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sivil Havacılık Sektöründe Faaliyet Gösteren Tüm Kurumları Tanır. Temel Konuları, Kuralları, İlkeleri Bilir, 5
2) Sivil Havacılık Sektöründe Kendi Görev Alanları İle İlgili Uygulamaları Yapar. 5
3) Alanı İle İlgili Konularda Sahip Olduğu Temel Bilgi Ve Beceriler Düzeyinde Düşüncelerini Yazılı Ve Sözlü İletişim Yoluyla Aktarabilir 5
4) Öğrenimini Dikey Geçiş Yapmak Sureti İle İleri Düzeye Taşıyabilir. 5
5) Alanı İle İlgili Verilerin Toplanması, Uygulanması Ve Sonuçlarının Duyurulması Aşamalarında Toplumsal, Bilimsel, Kültürel Ve Etik Değerlere Sahip Olur. 5
6) Kendi Görev Alanıyla İlgili Olarak Tekniker Düzeyinde Bağımsız Çalışabilme Sorumluluk Alabilme Yetkisine Sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 5 3 15
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 143