MSHU207 Havayolu İşletmeciliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MSHU207
Ders İsmi: Havayolu İşletmeciliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SEMRA ORAK
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BURCU ÇAĞLA AYABAKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Havayolu Yönetimi ile ilgili her türlü bilgilendirmeyi öğrencilere aktarmak, haftalık olarak Havayolu Yönetimi ile ilgili tüm Kural, prosedür ve yönetmelikler hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Havayolu Taşımacılığında Sistem Yaklaşımı; Havayolu İşletmeleri ve Havayolu Taşımacılığı Hizmeti: Havayolu işletmeleri, Havayolu pazarı, Arz ve talep; Havayolu İşletmelerinin Maliyet Yapısı; Havayolu Yönetim ve Organizasyonu; Havayolu İşletmelerinin İşlevsel Bölümleri; Havayolu İşletmelerinde Faaliyet Süreci; Havayolu İşletmelerinin Ağ Yapısı: Doğrusal hat yapısı, Çapraz hat yapısı, Topla&Dağıt sistemi; Küresel Havayolu İşletmesi Kavramı; Havayolu İşbirlikleri; Havayolu Taşımacılığının Gelişimi; Havayolu İşletmelerinde Yeni Yönetim Yaklaşımları; Havayolu İşletmeleri ve E-Ticaret; Havayolu Kargo İşletmeleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) "• Ulusal ve Uluslararası Havayolu yönetim yapılarını bilir."
2) "• Havayolu Organizasyonunda temel görev,yetki ve sorumluluklarını bilir."
3) "• Havayollarında temel performans göstergelerini bilir."
4) "• Havayolu ağ yapılarını bilir."
5) "• Havayolları trafik haklarının kullanılması konusunda bilinçlidir."
6) "• Havayolu karar verme tekniklerini uygulayabilir."
7) "• Havayollarının stratejik önceliklerinin ve stratejik yol haritasının uygulanmasının farkındadır."
8) "• Havayolları yönetim fonksiyonlarındaki ilişkileri bilir ve aralarındaki ayrımını yapabilir."
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "• Dersin genel hatlarıyla öğrencilere anlatılması"
2) "• Yönetimi tanımlar, özelliklerini analiz eder. • Yönetimin işlevlerini tanımlar. • Stratejik Yönetimi tanımlar. "
3) "• Sivil Havacılık Sistemini tanımlar. • Sivil Havacılık Faaliyetleri tanımlar. • Hava ve Havayolu Taşımacılığı Sistemleri analiz eder. • Bir Sistem Olarak Havayolu İşletmesini tanımlar. "
4) "• Dünyada Havayolu Taşımacılığının Gelişimini analiz eder. • Havayolu Trafiğinin Gelişimini analiz eder. • Türkiye'de Havayolu Taşımacılığının Gelişimini analiz eder. • Havayolu taşımacılığında arz ve talebi tanımlar. "
5) "• Havayolu taşımacılığının özelliklerini tanımlar. • Uluslararası Havayolu Taşımacılığı ile ilgili ekonomik Düzenlemeleri tanımlar. • İkili Havayolu Taşımacılığı anlaşmalarını tanımlar. • Trafik haklarını tanımlar. "
6) "• Doğrusal Hat Yapısını tanımlar. • Çapraşık Hat Yapısı tanımlar. • Topla&Dağıt Sistemini Havayolu İşletmesi Açısından,Havaalanları açısından • Yolcular Açısından analiz eder. "
7) Vize Sınavı
8) "• Üretim miktarına ilişkin performans parametrelerini tanımlar. • Verimliliğe ilişkin performans parametrelerini tanımlar. • Operasyonel Performans parametrelerini tanımlar. • Finansal Performans parametrelerini tanımlar. "
9) "• Maliyet kavramı ve kar eşitliliğini tanımlar. • Maliyet bilgisi gereksinimini tanımlar. • Maliyet sınıflandırılmasını analiz eder. • Birim maliyetin ölçülmesinde kullanılan parametreleri analiz eder. "
10) "• Finans Başkanlığı Görev yetki ve sorumluluklarını tanımlar. • Finans Başkanlığının Organizasyon şemasını ve Müdürlükleri tanımlar. • THY Finans Başknalığının diğer birimlerle olan ilişkilerini tanımlar. "
11) "• Kalite başkanlığı Görev yetki ve sorumluluklarını tanımlar. • Kaliteyi tanımlar. • Kalite Yönetim Sistemini tanımlar. "
12) "• THY Strateji Geliştirme Başkanlığı Görev yetki ve Sorumluluklarını tanımlar. • Bilgi Kontrol ve analiz Müdürlüğü çalışmalarını analiz eder. • Araştırma ve geliştirme müdürlüğü çalışmalarını analiz eder. "
13) "• THY Uçuş İşletme Başkanlığı Görev yetki ve sorumluluklarını tanımlar. • Organizasyon yapısını analiz eder. • Gerekli Temel Dokümanları analiz eder. "
14) "• THY Üretim Planlama ve Gelir Yönetimi Başkanlığını tanımlar. • Organizayon Şemasını analiz eder. • Görev yetki ve Sorumlulukları tanımlar. "
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Havayolları Dokümanları
IATA-ICAO Dokümanları
Diğer Kaynaklar: Havayolları Dokümanları
IATA-ICAO Dokümanları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Sivil Havacılık Sektöründe Faaliyet Gösteren Tüm Kurumları Tanır. Temel Konuları, Kuralları, İlkeleri Bilir,
2) Sivil Havacılık Sektöründe Kendi Görev Alanları İle İlgili Uygulamaları Yapar.
3) Alanı İle İlgili Konularda Sahip Olduğu Temel Bilgi Ve Beceriler Düzeyinde Düşüncelerini Yazılı Ve Sözlü İletişim Yoluyla Aktarabilir
4) Öğrenimini Dikey Geçiş Yapmak Sureti İle İleri Düzeye Taşıyabilir.
5) Alanı İle İlgili Verilerin Toplanması, Uygulanması Ve Sonuçlarının Duyurulması Aşamalarında Toplumsal, Bilimsel, Kültürel Ve Etik Değerlere Sahip Olur.
6) Kendi Görev Alanıyla İlgili Olarak Tekniker Düzeyinde Bağımsız Çalışabilme Sorumluluk Alabilme Yetkisine Sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sivil Havacılık Sektöründe Faaliyet Gösteren Tüm Kurumları Tanır. Temel Konuları, Kuralları, İlkeleri Bilir, 5
2) Sivil Havacılık Sektöründe Kendi Görev Alanları İle İlgili Uygulamaları Yapar. 5
3) Alanı İle İlgili Konularda Sahip Olduğu Temel Bilgi Ve Beceriler Düzeyinde Düşüncelerini Yazılı Ve Sözlü İletişim Yoluyla Aktarabilir 5
4) Öğrenimini Dikey Geçiş Yapmak Sureti İle İleri Düzeye Taşıyabilir. 5
5) Alanı İle İlgili Verilerin Toplanması, Uygulanması Ve Sonuçlarının Duyurulması Aşamalarında Toplumsal, Bilimsel, Kültürel Ve Etik Değerlere Sahip Olur. 5
6) Kendi Görev Alanıyla İlgili Olarak Tekniker Düzeyinde Bağımsız Çalışabilme Sorumluluk Alabilme Yetkisine Sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Uygulama
Gözlem
Bireysel Proje
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 3 3 9
Arazi Çalışması 2 3 6
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 147