EGTP113 Eğitim Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGTP113
Ders İsmi: Eğitim Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MUHARREM KÖKLÜ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Sosyolojinin genel amaç ve felsefesini, sosyolojideki temel kavram ve ilkeleri, sosyoloji ve eğitim arasındaki karşılıklı ilişkiyi belirlemek.
Dersin İçeriği: İnsan ve toplum hayatına sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar, toplum ve kültürle şahsiyet arasındaki ilişki- sosyal yapı, sosyal kurum, sosyal rol ve sosyal statü, sosyal tabakalaşma ve sosyal hareketlilik, toplum, kültür, aile ve okulun sosyalizasyon süreciyle ilişkisi,Türk toplumunun değişmesi, modernleşmesi, sanayileşmesi, kalkınması, demokratikleşmesi ve batılılaşması süreçlerinin Türk eğitim sistemine etkileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Sosyolojinin temel kavramlarını yorumlama
2) • Toplum, sosyal yapı, sosyal olgu, sosyal olay kavramlarını açıklama
3) • Sosyolojinin öncülerinden İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber’in sosyolojideki fikirlerin ayırt etme
4) • İbn-i Haldun, A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber’in eğitim görüşlerini analiz etme
5) • Temel sosyolojik teorilerden işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodolojiyi yorumlama
6) • Sosyolojik teorilerden işlevselcilik, yapısalcılık, sembolik etkileşimcilik, çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodolojiyinin eğitim yaklaşımlarını analiz etme
7) • Sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik, sosyal değişmeyi ayırt etme
8) • Toplumsal kurumlardan aile, din, ekonomi, siyaset ve eğitim ilişkisini analiz etme
9) • Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimini yorumlama
10) • Ziya Gökalp, İsmail Hakkı Baltacıoğlu, Nurettin Topçu, Mümtaz Turhan’nın eğitim görüşlerini analiz etme
11) • Kültür ve eğitim ilişkisini analiz etme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması ve ders izlencesinin sunumu yok
1) · Eğitim sosyolojisine ilişkin ürünler oluşturma ve sergileme İlgili okumalar
2) Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, Sosyal yapı, Sosyal olgu, Sosyal olay İlgili okumalar
2) Sosyolojinin temel kavramları: Toplum, Sosyal yapı, Sosyal olgu, Sosyal olay İlgili okumalar
3) Sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: • İbn-i Haldun, • Auguste Comte, • Karl Marx İlgili okumalar
4) Sosyolojinin öncüleri ve eğitim görüşleri: • Emile Durkheim, • Marks Weber İlgili okumalar
5) Temel sosyolojik teoriler açısından eğitim: • İşlevselcilik, • Yapısalcılık, • Sembolik etkileşimcilik,. İlgili okumalar
6) Temel sosyolojik teoriler açısından eğitim: • Çatışma kuramı, Eleştirel teori, • Fenomenoloji Etnometodoloji İlgili okumalar
7) · Toplumsal süreçler ve eğitim: Sosyalleşme, Sosyal tabakalaşma, Sosyal hareketlilik, Sosyal değişme İlgili okumalar
8) Vize
9) · Toplumsal kurumlar ve eğitim ; aile, din, ekonomi, siyaset İlgili okumalar
10) Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi • Ziya Gökalp, • İsmail Hakkı Baltacıoğlu İlgili okumalar
11) Türkiye’de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi • Nurettin Topçu, • Mümtaz Turhan İlgili okumalar
12) · Kültür ve eğitim İlgili okumalar
13) · Sosyal, kültürel, ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul. İlgili okumalar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mahmut Tezcan, Eğitim Sosyolojisi, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ YAYİNLARİ
Mustafa Ergun, Eğitim Sosyolojisi, Anı yayınları
Diğer Kaynaklar: Mahmut Tezcan, Eğitim Sosyolojisi, EĞİTİM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ YAYİNLARİ
Mustafa Ergun, Eğitim Sosyolojisi, Anı yayınları
İsmail Doğan, Eğitim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. 1
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. 1
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 1
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 1
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. 1
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 1
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. 1
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. 1
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 1
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 1
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 1
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 1
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 30
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Toplam İş Yükü