Okul Öncesi Öğretmenliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ETRD101 | ||||||||
Ders İsmi: | Türk Dili 1 | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. GÜVEN KESKİN Öğr.Gör. BELGİN KIZILÇAY Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Türk dilinin özelliklerini ve gramer kurallarını incelemek, okuma, yazma,dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmektir. Türk kültürü ve edebiyatının yanı sıra dünya edebiyatları ve kültürleri konularında da bilgi verilmektedir. |
Dersin İçeriği: | • Definition of “language” • Language-communication relationship • The importance of communication in daily life • Body language • Place of Turkish language between the other languages • Types of language • Alphabets of Turkish Language • Description of language • Origin of languages • Language-thought relationship • Language-literature relationship • Language-communication relationship • Language-culture relationship . Communication • Body language • Types of language • World languages |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dilin özelliklerini listeler. • Öğrenciler dünya dillerinin özelliklerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin özelliklerini anlatır. • Öğrenciler dilin işlevini tartışırlar. | |
2) | • Öğrenciler dilin kökenini yorumlar. • Öğrenciler dili düşünce ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili edebiyatla ilişkilendirir. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili kültürle ilişkilendirir. | |
3) | • Öğrenciler iletişimi tanımlar. • Öğrenciler iletişim birimlerini listeler. • Öğrenciler iletişim türlerini tanırlar. • Öğrenciler iletişim birimlerine örnekler verir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. | |
4) | • Öğrenciler beden dilinin diğer iletişim türleri arasındaki yerini tanır. • Öğrenciler beden dilini iletişim için kullanırlar. • Öğrenciler beden dili örneklerini değerlendirir. • Öğrenciler tespit edilen örnekleri dramatize eder. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. | |
5) | • Öğrenciler dil türlerini tanımlar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler dil türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sıralarlar. | |
6) | • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin önemi hakkında bir çıkarım yapar. | |
7) | • Öğrenciler, Türk dilinin tarihini ifade eder. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini karşılaştırır. | |
8) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. | |
9) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını analiz eder. • Öğrenci, anlamı vurgu ile ilişkilendirir. • Öğrenciler vurguyu uygular. • Öğrenciler sağlığın korunmasının önemini belirtir. | |
10) | • Fonetik rehber kurallarını açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin ses olaylarını hak ederler. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Öğrenciler Türkçenin ünsüzlüğünü sınıflandırır. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Türkçenin fonetik kurallarına örnekler verir. | |
11) | • Öğrenciler, Türkçe metindeki konuları tanır. • Öğrenciler Türkçe metinleri üzerine temel masajı tanır. • Öğrenciler, Türkçe metinlerin konusunu ve temel masajlarını ifade eder. • Öğrenciler metinleri çoğaltırlar. • Öğrenciler metinlerin mesajlarını okurlar. | |
12) | • Türkçe metinlerdeki ifade türlerini tanır. • Öğrenciler ifade türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. • Öğrenciler öznel ve nesnel ifadeleri karşılaştırır. | |
13) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
15) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Öğrenciler, Türkçe metni ile ilgili konuları anlatır. • Öğrenciler Türkçe metinleri temel masajla anlatırlar. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. |
Ders Notları / Kitaplar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
Diğer Kaynaklar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. | ||||||||||||||||
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. | ||||||||||||||||
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. | ||||||||||||||||
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | ||||||||||||||||
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. | ||||||||||||||||
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. | ||||||||||||||||
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. | ||||||||||||||||
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. | ||||||||||||||||
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. | ||||||||||||||||
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. | ||||||||||||||||
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. | ||||||||||||||||
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. | ||||||||||||||||
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. | ||||||||||||||||
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. | ||||||||||||||||
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. | ||||||||||||||||
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. | ||||||||||||||||
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. | 4 |
2) | P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. | |
3) | P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. | |
4) | P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. | |
5) | P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. | |
6) | P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. | |
7) | P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak. | |
8) | P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. | |
9) | P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. | |
10) | P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. | 3 |
11) | P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. | 3 |
12) | P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek. | 2 |
13) | P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. | 3 |
14) | P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. | |
15) | P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. | |
16) | P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek. | |
17) | P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. |
Anlatım | |
Ders | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 1 | 28 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 45 |