OKLP111 Erken Çocukluk Eğitimine Girişİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Okul Öncesi ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Okul Öncesi Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OKLP111
Ders İsmi: Erken Çocukluk Eğitimine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYSUN GÜROL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYSUN GÜROL
Öğr.Gör. GİZEM TÜRİTOĞLU
Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KORKMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı okul öncesi eğitimin tanımı, ilkeleri, önemi ve yararları, erken çocukluk dönemi çocuğunun gelişimi ve eğitimine yönelik yaklaşımlar ve kuramcılar, erken çocukluk dönemi çocuğuna yönelik eğitim programlarını, erken çocukluk eğitimine temel olan görüşler ve erken çocukluk eğitiminin tarihsel gelişimi, dünyada ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin bugünkü durumu, okul öncesi çocuğunun temel özellikleri ve gereksinimleri, okul öncesi öğretmeninin özellikleri, okul öncesi eğitim kurumlarının çeşitleri, okul öncesi eğitim kurumunun fiziksel, sosyal ve eğitsel ortam özellikleri, okul öncesi eğitim döneminde ailenin rolü ve önemi ile ilgili kuramsal bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Okul öncesi eğitimin tanımı, ilkeleri, önemi ve yararları, okul öncesi eğitime temel olan görüşler, erken çocukluk eğitiminin gelişim dönemleri ve gelişim görevleri, erken çocukluk dönemi öğretmeni, erken çocukluk eğitimi kurumları ve kurumda çalışan personelin özellikleri, erken çocukluk dönemi çocuğunun gelişimi ve eğitimine yönelik yaklaşımlar ve kuramcılar, erken çocukluk dönemi çocuğuna yönelik eğitimi programları, erken çocukluk dönemi çocuğunun gelişim alanlarına göre genel özellikleri, erken çocukluk dönemi çocuğunun gelişiminde ailenin rolü ve katılımı, Türkiye’de ve dünyada erken çocukluk ve okul öncesi eğitimi, okul öncesi eğitimin tarihsel gelişimi, dünyada ve Türkiye’de okul öncesi eğitimin bugünkü durumu, okul öncesi çocuğunun temel özellikleri ve gereksinimleri, okul öncesi öğretmeninin özellikleri, okul öncesi eğitim kurumlarının çeşitleri (anaokulu, kreş vb.), okul öncesi eğitim kurumunun fiziksel, sosyal ve eğitsel ortam özellikleri, okul öncesi eğitim döneminde ailenin rolü ve önemi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Erken çocukluk eğitimini, ilkelerini, önemini ve yararlarını açıklar.
2) Erken çocukluk eğitiminine temel olan görüşleri ve kuramları karşılaştırır.
3) Erken çocukluk dönemlerinde gelişim görevlerini ve gelişim dönemlerini bilir.
4) Okul öncesi eğitim dönemi çocuklarının temel özelliklerini ve gereksinimlerini açıklar.
5) Erken çocukluk eğitimi dönemi çocuğunun eğitiminde ailenin rolü ve katılımının önemini kavrar.
6) Farklı ülkelerdeki erken çocukluk eğitim sistemlerini karşılaştırır.
7) Erken çocukluk eğitimi programlarını tanır.
8) Erken çocukluk dönemi eğitimi öğretmenlerin ve bu kurumlarda çalışan personellerin özelliklerini bilir.
9) Erken çocukluk eğitimi kurumunun fiziksel, sosyal ve eğitsel ortam özelliklerini tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Erken çocukluk dönemindeki çocuğun temel özellikleri ve gereksinimleri İlgili kaynaklar
2) Erken çocukluk eğitimi, önemi, ilkeleri ve yararları İlgili kaynaklar
3) Erken çocukluk eğitimine temel olan görüşler, düşünürler ve erken çocukluk eğitiminin tarihsel gelişimi İlgili kaynaklar
4) Dünyada ve Türkiye'de erken çocukluk eğitimi İlgili kaynaklar
5) Erken çocukluk dönemi eğitim kurumları İlgili kaynaklar
6) Erken çocukluk eğitimi kurumlarının özellikleri (fiziksel, sosyal, eğitsel) İlgili kaynaklar
7) Erken çocukluk dönemi öğretmenin özellikleri İlgili kaynaklar
8) Vize sınavı
9) Erken çocukluk eğitimi kurumlarında çalışan personellerin özellikleri İlgili kaynaklar
10) Erken çocukluk eğitimi programları ve özellikleri İlgili kaynaklar
11) Erken çocukluk eğitimi modelleri ve yaklaşımları İlgili kaynaklar
12) MEB Okul Öncesi Eğitim Programı İlgili kaynaklar
13) Erken çocukluk eğitiminde ailenin rolü ve önemi İlgili kaynaklar
14) Çocuk hakları İlgili kaynaklar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders sunumları
Diğer Kaynaklar: Haktanır. G. (Ed.) (2007). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Anı Yayıncılık Ankara.
Balat, G.U. (Ed.) (2010). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Pegem Akademi, Ankara
Demiriz, S., Ulutaş, İ. ve Karadağ, A. (2011). Okulöncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve Donanım, Anı Yayıncılık, Ankara.
Zembat, R. (2014). Okul Öncesi Eğitime Giriş. Hedef CS, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak.
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak.
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak.
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek.
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek.
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek.
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak.
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek.
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak.
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek.
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak.
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek.
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek.
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek.
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek.
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek.
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. 3
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. 4
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. 3
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. 4
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. 3
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. 1
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak.
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. 4
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. 4
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek.
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. 2
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek.
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. 2
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek. 1
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek.
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek.
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum
Akran Değerlendirmesi
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 10 70
Sunum / Seminer 2 1 2
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 141