OKLP308 Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Okul Öncesi ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Okul Öncesi Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: OKLP308
Ders İsmi: Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin birincil amacı, erken çocukluk döneminde, çocuğun okuma, dinleme ve konuşma becerilerine sözlü ve yazılı edebi metinlerle destek olmaktır. Ayrıca çocuğun ruhsal dünyasına ve kişiliğine öncelikle ulusal ve daha sonra evrensel ilgi birikimi ve insani değerlerle katkıda bulunmaktır. Sözlü ve yazılı metinlerle keyifli vakit geçirme alışkanlığı kazandırmak da dersin amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği: *Çocuk edebiyatının temel işlevi,
*Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri, erken çocukluk dönemi edebiyatı eserlerinin biçim ve içerik bakımından taşıması gereken özellikler,
* Erken dönem çocuk edebiyatının başat örneklerinin yer aldığı bir listeden hareketle her hafta bir eserin içerik ve biçim açısından değerlendirilmesi,
*Çocuk edebiyatının temel unsurları (konu, karakterler, dil ve anlatım, resim, edebi türler vb.)
*Çocuğu edebiyatla buluşturan kişiye düşen görevler,
*Çocuk edebiyatının diğer sanatlarla ilişkisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk Edebiyatının temel kavramlarını ve unsurlarını bilir. Eser seçiminde, incelemesinde ve uygulamasında neler yapılacağını bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çocuk edebiyatı eseri seçiminde, eserin okunmasında ve uygulamasında neler yapacağını bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Erken Çocukluk Dönemi Edebiyatına dair eserlerin seçilmesi, içerik ve biçim açısından taşımaları gereken özelliklerin bilinmesi, eserlerin doğru uygulanması, diğer sanat dalları ile ilişkilerindirilmesi
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk Edebiyatının Temel İşlevi Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
2) *Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri, erken çocukluk dönemi edebiyatı eserlerinin biçim ve içerik bakımından taşıması gereken özellikler, Konu bakımından Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
3) Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri, erken çocukluk dönemi edebiyatı eserlerinin biçim ve içerik bakımından taşıması gereken özellikler, Sözcük dağarcığı ve içerik Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
4) Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri, erken çocukluk dönemi edebiyatı eserlerinin biçim ve içerik bakımından taşıması gereken özellikler, Biçim ve resim Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
5) Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri, erken çocukluk dönemi edebiyatı eserlerinin biçim ve içerik bakımından taşıması gereken özellikler, Edebi karakterler ve özellikleri Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
6) Erken dönem çocuk edebiyatının başat örneklerinin yer aldığı bir listeden hareketle her hafta bir eserin içerik ve biçim açısından değerlendirilmesi, Kitapların tanıtılması, eserlerin naseıl değerlendirileceğine dair yönergenin verilmesi Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
7) Çocuk edebiyatının temel unsurları Edebi türler Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
8) Çocuk edebiyatının temel unsurları edebi türler Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
9) Çocuk edebiyatının temel unsurları dil ve anlatım Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
10) Çocuk edebiyatının temel unsurları resimler Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
11) Çocuğu edebiyatla buluşturan kişiye düşen görevler Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
12) Örnek kitap incelemesi (biçim ve içerik bakımından) Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
13) Çocuk edebiyatının diğer sanatlarla ilişkisi Çocuk edebiyatından uyarlanan filmler ve tiyatro eserleri Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
14) Çocuk edebiyatının diğer sanatlarla ilişkisi Çocukları edebiyatla buluşturan özel mekanlar ve müzeler Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara
Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara
Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul
Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar: Sever,S.(2003). Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara
Yalçın,A. ve Aytaş,G. (2005) Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayıncılık, Ankara
Şirin, M.R. (2006) Dersimiz Çocuk, İz Yayıncılık,İstanbul
Şirin, M.R. (2019) Çocuk, Çocukluk ve Çocuk Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak.
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak.
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak.
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek.
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek.
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek.
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak.
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek.
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak.
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek.
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak.
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek.
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek.
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek.
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek.
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek.
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) P1. Anadilini doğru ve etkili kullanma becerisine sahip olmak. 5
2) P2. Bireysel farklılıkların bilincinde olmak. 4
3) P3. Erken çocukluk dönemindeki bireylerin gelişim özelliklerine ve gelişimsel süreçlerine hakim olmak. 4
4) P4. Alanı ile ilgili akademik çalışmaları okuyabilmek, yorumlayabilmek ve tartışabilmek. 4
5) P5. Alana dair yenilikçi kaynakları takip etmek, karşılaşılan problemlerin çözümünde etkin olarak kullanabilmek. 3
6) P6. Hedef kitlesi erken çocukluk çağındaki bireyler olan yazılı materyaller hakkında bilgi sahibi olma, bu materyalleri çocuğa uygunluk açısından değerlendirebilmek. 5
7) P7. Temel düzeyde kullanabildiği bir yabancı dile sahip olmak.
8) P8. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilmek. 3
9) P9. Kişisel gelişime ve alanı ile ilgili yeni gelişmelere açık, kendisi ve çevresi adına yenilikçi olmak. 3
10) P10. Yürütülen projelerde bireysel ve grupla verimli çalışabilmek, sorumluluklarını yerine getirebilmek, gerektiği takdirde insiyatif kullanabilmek. 2
11) P11. Üstlendiği/üstleneceği statü gereği kendisine atfedilen görev, hak ve sorumlulukları betimleyen mevzuata uygun davranmak. 3
12) P12. Bilgi iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini dikkate alarak planlama, uygulama yapabilmek.
13) P13. Okul Öncesi dönemde aile katılımının önemini kavramak ve aile katılımına yönelik etkinlikler planlayabilmek, uygulayabilmek. 3
14) P14. Sınıf yönetimi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak ve eğitim ortamlarına etkin biçimde uygulayabilmek.
15) P15. Kullanılacak araç, gereç veya materyali konuya ve uygulamaya uygun seçebilmek, amaca yönelik oluşturabilmek. 4
16) P16. Alana yönelik çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemlerine hakim olmak, içerisinde bulunduğu şartlara en uygun yöntem ile birey gelişimini izleyebilmek.
17) P17. Eğitim sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile alana yönelik özel öğretim programlarının yaklaşım, amaç, hedef ve tekniklerini uygulayabilmek. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 28 2 56
Uygulama 2 0 0
Sunum / Seminer 2 2 4
Ödevler 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 65