Dersin Amacı: |
Ders Amacı:
Öğrencileri üstün zekâlıların eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri hakkında bilinçlendirmek, üstün zekâlı ve yeteneklileri tüm gelişim boyutlarının özellikleri açısından bilgilendirmek, üstün zekâlı ve yeteneklilerin belirlenmesi konusunda kullanılan yöntemler hakkında bilgi sahibi yapmak, Türkiye?deki ve yurt dışındaki üstün zekâlıların eğitiminin tarihçesiyle tanıştırmak, ilk öğrenmelerin ve okul öncesi bazı çevresel faktörlerin bilişsel gelişime olan etkileri konusunda bilgilendirmek, üstün zekâlı ve yeteneklilerin ihtiyaçlarına göre bir eğitim almaları konusunda bilgi sahibi yapmak, eğitim uygulamalarıyla tanıştırmak ve bu uygulamaları analiz edip değerlendirme yapma ve gerektiğinde çözüm üretme konusunda geliştirmektir.
|
Dersin İçeriği: |
Üstün zekâlıların eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri; Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin tanımı; Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin tanımı Üstün zekâlı bireylerin bilişsel, fiziksel, sosyal, duygusal, ahlâki ve kişilik özellikleri; Üstün zekâlı bireylerin belirlenme yolları; Türkiye?de ve yurt dışında üstün zekâlıların eğitiminin dünü ve bugünü; Üstünlüğün gelişmesinde ilk öğrenmelerin önemi; Okulöncesinde bazı çevresel faktörlerin bilişsel gelişime etkileri; Üstün zekâlıların eğitiminde yönetimsel önlemler (Zenginleştirme, Hızlandırma, Türdeş Yetenek Gruplamaları vb.); Üstün zekâlıların eğitiminde program düzenlemeleri ve yapıları; üstünler için içeriğin farklılaştırılması ve öğretimin bireyselleştirilmesi; Üstün zekâlıların eğitiminde sıklıkla kullanılan modellerin kısaca tanıtılması; Barbara CLARK?ın öğrenmeyi en üst noktaya kadar çıkarmak için önerdiği yedi adım.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
İlk öğrenmelerin ve okul öncesinde bazı çevresel faktörlerin bilişsel gelişime etkileri; |
................................. |
2) |
Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin tanımı; Popülasyonda görülme sıklıkları. |
......................................... |
3) |
Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin gelişim yüzlerinin özellikleri. |
.............................................. |
4) |
Üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin gelişim yüzlerinin özellikleri ve üstün zekâlı ve yetenekli bireylerin belirlenme yolları. |
................................................. |
5) |
Türkiye'de ve yurt dışında üstün zekâlıların eğitiminin dünü ve bugünü; |
................................ |
6) |
Üstün zekâlıların eğitimine duyulan gereksinimin gerekçeleri. |
.................................... |
7) |
Üstün zekâlı ve yeteneklilerin eğitiminde yönetimsel önlemler |
................................................. |
8) |
Üstün zekâlıların eğitiminde program düzenlemeleri ve yapıları; üstünler için içeriğin farklılaştırılması ve öğretimin bireyselleştirilmesi; |
....................................... |
9) |
Üstün zekâlıların eğitiminde sıklıkla kullanılan modellerin kısaca tanıtılması; |
............................................. |
10) |
Barbara CLARK'ın öğrenmeyi en üst noktaya kadar çıkarmak için önerdiği yedi adım. |
......................................... |
11) |
Barbara CLARK'ın öğrenmeyi en üst noktaya kadar çıkarmak için önerdiği yedi adım. |
..................................... |
12) |
Barbara CLARK'ın öğrenmeyi en üst noktaya kadar çıkarmak için önerdiği yedi adım. |
.................................................. |
13) |
Özel Yeteneklilerin Eğitiminde Program Farklılaştırma |
................................ |
14) |
Özel Yeteneklilerin Eğitiminde Program Farklılaştırma |
.......................................... |
15) |
final |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. |
1 |
2) |
Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. |
5 |
3) |
Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. |
5 |
4) |
Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. |
5 |
5) |
Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. |
4 |
6) |
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. |
1 |
7) |
Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. |
5 |
8) |
Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
|
5 |
9) |
Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. |
4 |
10) |
Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. |
4 |
11) |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
1 |
12) |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. |
5 |
13) |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
1 |
14) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
1 |
15) |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. |
5 |
16) |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
1 |
17) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. |
5 |
18) |
Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. |
1 |
19) |
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir. |
|
20) |
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
|