MMEK222 Programlanabilir Mantıksal Denetleyiciİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar ElektrikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMEK222
Ders İsmi: Programlanabilir Mantıksal Denetleyici
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi TANER KARASOY
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ÖZLEM ULUĞBEY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Programlanabilir Mantıksal Denetleyicilerin (PLC) kullanabilme becerisini sağlamak ve geliştirmektir.
Dersin İçeriği: Bu ders içeriği olarak Programlanabilir Lojik Kontrolörlerin (PLC) programlanmasının öğretilmesidir. Programlanabilir lojik kontrolörlerin yapısı, programlanma yöntemleri, analog işlemler ve uygulamalar. Sayıcılar, zamanlayıcılar, kesmeler konuları ve uygulamaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) PLC ile program yazmayı ve kullanmayı öğrenir.
2) PLC ile Mekatronik Sistemlerin kontrol uygulamaları yapar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders Hakkında Bilgilendirme • PLC Nedir? • Simens S7 PLC'lerin Karşılaştırılmaları • PLC'nin Çalışması ve Fonksiyonu • PLC'nin Elemanları Kaynakların çalışılması, araştırma.
2) • PLC Giriş-Çıkış Birimleri • Giriş Birimi • Çıkış Birimi • Programlama Yazılımları Kaynakların çalışılması, araştırma.
3) • PLC'de Kullanılan Adres Alanları • Sayı Sistemleri • Program İşleme Şekilleri • Program Yazılım Şekilleri Kaynakların çalışılması, araştırma.
4) • TIA Portal İle S7-1200 için Proje Oluşturma Kaynakların çalışılması, araştırma.
5) • PLC'deki Projenin Bilgisayara Alınması (Upload) • Simatic Programlarının Lisans İşlemleri • Dahili Bellek Alanları Kaynakların çalışılması, araştırma.
6) • Zamanlama Fonksiyonu • Sayıcı Fonksiyonu • Durum Grafiği Yardımı ile Program Yazma • Yapısal Programlama Kaynakların çalışılması, araştırma.
7) Ara Sınav Kaynakların çalışılması, araştırma.
8) • Sayısal Operatörler Kaynakların çalışılması, araştırma.
9) • PLC Giriş-Çıkış Birimleri • Giriş Birimi • Çıkış Birimi • Programlama Yazılımları • PLC'de Kullanılan Adres Alanları • Sayı Sistemleri • Program İşleme Şekilleri • Program Yazılım Şekilleri • TIA Portal İle S7-1200 için Proje Oluşturma • PLC'deki Projenin Bilgisayara Alınması (Upload) • Simatic Programlarının Lisans İşlemleri • Dahili Bellek Alanları • Zamanlama Fonksiyonu • Sayıcı Fonksiyonu • Durum Grafiği Yardımı ile Program Yazma • Yapısal Programlama • Sayısal Operatörler Kaynakların çalışılması, araştırma.
10) • Akış Şemaları • PLC'de Hızlı Sayıcı ve PWM Kullanımı • Kesme (Interrupt) Kaynakların çalışılması, araştırma.
11) • S7-1200 PLC'ler ile Kontrol İşlemleri • İki Konumlu (On-Off) Kontrol • PID Kontrol • PID'in PLC'de Gerçekleştirilmesi Kaynakların çalışılması, araştırma.
12) • S7-1200 İle Mesaj Gönderme Alma • SCL ile S7-1200 Programlama Kaynakların çalışılması, araştırma.
13) • PLC Uygulamaları Kaynakların çalışılması, araştırma.
14) • PLC Uygulamaları Kaynakların çalışılması, araştırma.
15) Final Kaynakların çalışılması, araştırma.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: PLC Programlama ve Otomasyon 1 Kağıt Kapak – 1 Ocak 2012
Süleyman Arslan
Diğer Kaynaklar: PLC Programlama ve Otomasyon 1 Kağıt Kapak – 1 Ocak 2012
Süleyman Arslan

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 6 3 18
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 3 18
Ödevler 6 2 12
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 140