Dersin Amacı: |
Dersin amacı, tarihsel süreçte toplumsal dönüşümleri farklı evre ve perspektifleriyle ele alarak bilgi toplumuna ulaşmak; bilgi toplumunun sosyal, ekonomik, siyasi, hukuki yansımalarını kavramak; ağlara taşınan toplum ile birlikte ortaya çıkan değişimleri dil, kültür, kimlik, gerçeklik gibi bağlamlar çerçevesinde açıklayabilmektir. |
Dersin İçeriği: |
Ağ toplumu, ağ ekonomisi, bilgi toplumu, cyborg kavramı, siberpunk, siber getto, simulakr ve simülasyon, internet çağında entellektüel mülkiyet, anonimlik, mobil toplum, siber mitler, modernizm ve post modernizm, e-vatandaşlık. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Siber kültür yaklaşımlarını değerlendirebilme, dijitalleşmenin toplumla ve kültürle ilişkisini açıklayabilme, bilgi toplumu ve ağ toplumu kavramlarını analiz edebilme, dijitalleşmenin sosyal, kültürel, siyasal alanlardaki işlevini kavrayabilme.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Sosyal Bilişim, toplum yapısı ve kültür arasında neden sonuç ilişkisi kurabilme, içinde yaşanılan toplumu ağ toplumu ve bilgi toplumu ışında değerlendirebilme, dijitalleşme öncesi ile günümüz toplumlarının temel özelliklerini ve değişimlerini tartışabilme.
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Sanallaşan toplumun sosyal, ekonomik, siyasi yapısını ve ihtiyaçlarını fark ederek, toplumsal sorumluluk anlayışı içerisinde olma, oluşan dijital kültürün olumlu yanlarını besleyecek, olumsuz taraflarını engelleyecek çalışmalar yürütme.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Siber kültür bağlamında post-modernizme, ağ toplumu ve bilgi toplumuna eleştirel bakış açısıyla yaklaşabilme ve toplumsal dönüşüm ile ilgili yeni yaklaşımlar geliştirebilme, insanlığın geleceği hakkında çıkarımlarda bulunabilme.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Günlük yaşantıları değiştiren dijital temelli dönüşümlerin getirdiği güncel sorun ve durumları, siber kültürün kuramsal çerçevesi içerisinde ele alıp sonuçlara varabilme, neden sonuç ilişkisi çerçevesinde sosyal değişimi saptayabilme.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Dijitalleşmenin yarattığı dil, kültür ve kimlik gibi araçları toplumsal ve bireysel yaşantı içerisinde değerlendirebilme, siber kültür için tasarım yapabilme, siber kültüre ilişkin alan yazındaki eserlere ulaşabilme ve analiz edebilme.
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Tarihsel süreçte sosyal ve toplumsal değişimler |
|
2) |
Modernite ve Postmodernite kavramları |
|
3) |
Siber kültüre dair temel kavramlar |
|
4) |
Siber Kültürde farklı yaklaşımlar |
|
5) |
Siber Kültürde farklı yaklaşımlar II |
|
6) |
Ağ toplumu ve ağ ekonomisi |
|
7) |
Vize Sınavı |
|
8) |
Kolektif bellek ve kolektif üretim biçimleri |
|
9) |
Siber uzay ,kimlik ve dijitalleşme |
|
10) |
Simulakr ve simulasyon |
|
11) |
Siberpunk |
|
12) |
Siber Güvenlik Ve Özel Hayat |
|
13) |
Siberkültürel anlatılar |
|
14) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
The Network Society, Van Dijk, J. Sage, London: 2010.
Neuromancer, W. Gibson, Altıkırkbeş Basın Yayın: 2012.
Simülakrlar ve Simülasyon, J. Baudrillard, Doğubatı: 2014.
|
Diğer Kaynaklar: |
Cyberculture, Cyborgs and Science Fiction, Consciousness and the Posthuman, William S. Haney, Rodopi, 2006.
Bilgi Toplumunun Tarihi, Armand Mattelart, İletişim: 2012.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
5 |
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
4 |
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
3 |
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
5 |
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
4 |
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
4 |