Dersin Amacı: |
• İnsandan ve çevreden kaynaklanan hataları önleme konusunda bilinçlenmek
• İş yerlerindeki tehlikelere karşı gerekli tedbirleri alma konusunda bilinçlenmek
• İlk yardım konularını öğrenmek
|
Dersin İçeriği: |
Bu derste öğrenciler insan faktörü, insan performansı, fiziksel çevre, görevler, sosyal psikoloji, iletişim, iş yerlerindeki tehlike ve ilk yardım konuları hakkında bilgi sahibi olmaktır. Öğrenci bu dersten sonra insan faktörleri, performansı ve sınırlamaları ile ilgili genel bilgiler, sosyal psikoloji, insan performansını etkileyen faktörler, çalışma ortamı, görevler, insan hataları ve iletişim hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi |
|
2) |
• İnsan faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı
• İnsan faktörlerine/insan hatalarına atfedilebilir hadiseler
• Murphy Yasası
|
|
3) |
• Görme
• İşitme
• Bilgi işlem
• Dikkat ve algı
• Hafıza
• Kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim
|
|
4) |
• Sorumluluk: Bireysel ve grup olarak
• Motivasyon ve motivasyon kaybı
• Yaş baskısı
|
|
5) |
• "Kültür" sorunları
• Ekip çalışması
• Yönetim, gözetim (denetim) ve liderlik
|
|
6) |
• Zindelik/sağlık
• Stres: Ailevi ve işe bağlı olarak
• Zaman baskısı ve çalışmanın tamamlanma süresi ile ilgili baskılar
|
|
7) |
• İş yükü: Aşırı yük ve az yükleme
• Uyku ve aşırı yorgunluk, vardiyalı çalışma
• Alkol, ilaç ve uyuşturucu madde kullanımı
|
|
8) |
Vize sınavı |
|
9) |
• Gürültü ve duman
• Aydınlatma
• İklim ve sıcaklık
• Hareket ve titreşim
• Çalışma ortamı
|
|
10) |
• Fiziki çalışma
• Tekrarlanan görevler (task'ler)
• Gözle muayene (kontrol)
• Kompleks (karmaşık) sistemler
|
|
11) |
• Ekip içi ve ekipler arasındaki iletişim
• Çalışma yazımı ve kayıtlarının tutulması
|
|
12) |
• Güncel ve geçerli tutma;
• Bilginin dağıtılması/yayılması/paylaşılması
|
|
13) |
• Hata modelleri ve teorileri
• Bakım görevlerindeki (task'lerindeki) hata türleri
• Hatalardan ortaya çıkan sonuçlar (yani kazalar)
• Kaçınma ve yönetim hataları
|
|
14) |
• Tehlikelerin fark edilmesi ve tehlikelerden kaçınılması
• Acil durumlar ile başa çıkabilmek.
|
|
15) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
4 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 |
3) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
4 |
4) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
4 |
5) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
6) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
4 |