Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı hava araçlarında kullanılan pervane yapı ve sistemleri hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilmek. |
Dersin İçeriği: |
Temel pervane aerodinamiği, Pala elemanı teorisi,
Açı tanımları, Dairesel hız, İzafi hava, Pervane kayması,
Aerodinamik kuvvetler, Merkezkaç kuvveti, İtki kuvvetleri,
Tork, Titreşim ve rezonans; Pervane Konstrüksiyonu:
Malzemeler, Kanatçık tanımları, Sabit/kontrol edilebilir
hatve, Sabit hızlı pervane, Pervane montajı, Hatve/hız
kontrolü, Hatve değişimi, Bayraklama, Ters hatve, Aşırı hız
koruması; Senkronizasyon; Buz Önleme; Pervane Bakımı:
Balanslama, Kanatçık izleme, Hasarlanma, Pervane onarım
şemaları, Pervaneli motor çalıştırma; Depolama ve
Muhafaza. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Blade elemanı teorisi;
• Yüksek/düşük blade açısı, ters açı, hücum açısı, rotasyonel hız;
• Pervanedeki kayıp
|
|
2) |
• Aerodinamik, merkezkaç ve thrust kuvvetleri;
• Tork;
• Blade hücum açısındaki relatif hava akımı;
• Vibrasyon ve rezonans
|
|
3) |
• Ahşap, kompozit ve metal pervanelerde kullanılan yapı metotları ve malzemeleri |
|
4) |
• Pala referans noktası, pala yüzeyi, pala şankı (blade shank), palanın dış yüzü (blade back) ve hub montajı |
|
5) |
• Sabit hatveli (fixed pitch), ayarlanabilir hatveli (controllable pitch), sabit hızlı pervane |
|
6) |
• Pervane/abak (spinner) kurulumu (montajı) |
|
7) |
• Hız kontrol ve hatve (pitch) değiştirme yöntemleri, mekanik ve elektriksel/elektronik |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
• Federe/kılıçlama (feathering) ve ters hatve (reverse pitch);
• Aşırı hızlanmadan koruma
• Akışkan ve elektrikli buzlanmayı giderici ekipman |
|
10) |
• Statik ve dinamik balanslama/dengeleme;
• Blade tracking
|
|
11) |
• Blade hasarının, erozyonunun, korozyonunun, etki hasarının, delaminasyonunun değerlendirilmesi |
|
12) |
• Pervane işlem/onarım şemaları |
|
13) |
WEEK 13
• Pervane motor çalıştırması
|
|
14) |
• Pervane muhafaza ve muhafazadan çıkarma
• Blade elemanı teorisi;
• Yüksek/düşük blade açısı, ters açı, hücum açısı, rotasyonel hız;
• Pervanedeki kayıp;
• Aerodinamik, merkezkaç ve thrust kuvvetleri;
• Tork;
• Blade hücum açısındaki relatif hava akımı;
• Vibrasyon ve rezonans;
|
|
15) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
4 |
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
4 |
3) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
4 |
4) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. |
4 |
5) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
4 |
6) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. |
4 |