MMDT248 Tekstil Malzeme Bilgisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Moda TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moda Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMDT248
Ders İsmi: Tekstil Malzeme Bilgisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYDA SANCAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Tüm tekstil lifleri ile yeni geliştirilen yapay lifler hakkında temel bilgilerin yanısıra güncelleştirilmiş bilgiler verilmektedir. Lifin tanımı, tarihçesi, tekstil liflerinin sınıflandırılması, kullanımla ilgili temel özellikleri, elde ediliş yöntemleri, tekstil liflerinin iç yapısı ve fiziksel ve kimyasal temel özellikleri, teorik olarak anlatılacak ve görsel örnekler ile desteklenecektir. Doğal ve yapay lifler kapsamında bitkisel lifler, hayvansal lifler, madensel lifler ve kimyasal lif kavramı aktarılacaktır. Ayrıca tekstilde kullanılan liflerin Türkiye için önemi ve kullanım alanları üzerinde durulacak ve iplik çeşitleri ile ilgili bilgiler aktarılacaktır
Dersin İçeriği: • Lifin tanımını bilir, tarihçesi ve tekstil liflerinin sınıflandırılmasını hakkında bilgi sahibi olur.
• Doğal ve yapay liflerin elde ediliş yöntemlerini kavrar.
• Tekstil liflerinin fiziksel ve kimyasal temel özelliklerini bilir.
• Lif çeşitlerini bilir, objektir ve subjektif ayırt etme yöntemlerini kullanarak lifleri tayin edebilir.
• Liflerin özelliklerine göre kullanım alanlarını bilir.
• Tekstilde kullanılan liflerin Türkiye için önemini bilir ve değerlendirme yapabilir.
• İplik çeşitleri ve ayırt etme yöntemlerini bilir.
• İpliklerin kullanım alanlarınına gore değerlendirilmesini kavrar ve tekstil tasarımlarında iplik tayin edebilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Lifin tanımını bilir, tarihçesi ve tekstil liflerinin sınıflandırılmasını hakkında bilgi sahibi olur. • Doğal ve yapay liflerin elde ediliş yöntemlerini kavrar. • Tekstil liflerinin fiziksel ve kimyasal temel özelliklerini bilir. • Lif çeşitlerini bilir, objektir ve subjektif ayırt etme yöntemlerini kullanarak lifleri tayin edebilir. • Liflerin özelliklerine göre kullanım alanlarını bilir. • Tekstilde kullanılan liflerin Türkiye için önemini bilir ve değerlendirme yapabilir. • İplik çeşitleri ve ayırt etme yöntemlerini bilir. • İpliklerin kullanım alanlarınına gore değerlendirilmesini kavrar ve tekstil tasarımlarında iplik tayin edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere ders ve gerekli malzeme listesi tanıtılır. • Dersin anahatları tartışılır. Ders planı tartışılır. Müfredat incelenir.
2) • Liflerin fiziksel özellikleri, Liflerin kimyasal özellikleri • Lifin tanımı, tarihçesi ve konuya giriş Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
3) • Selülozun Yapısı, Genel Özellikleri , Pamuk Lifleri • Lifin sınıflandırılması, doğal lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
4) • Bitkisel lifler, Pamuk • Lifin sınıflandırılması, doğal lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
5) • Keten, Kenevir, Jüt • Lifin sınıflandırılması, doğal lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
6) • Yün, Angora, Alpaka, Kaşmir, Moher, Deve Tüyü • Lifin sınıflandırılması, Hayvansal Lifler (Kıl kökenli hayvansal lifler) Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
7) • İpek • Lifin sınıflandırılması, Hayvansal Lifler ( Salgı kökenli hayvansal lifler) Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
8) • Ara sınav Sınav soruları yaılacak Değerlendirme yapılacak.
9) • Lif Üretim metodları, uygulanan işlemler, • Yapay Lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
10) • Rejenere selüloz lifleri, Rejenere protein lifleri, • Rejenere Lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
11) • Poliamid lifi, Polyester lifi, • Sentetik Lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
12) • Poliolefin lifleri, Polivinil lifleri Poliüretan lifleri • Sentetik Lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
13) Cam lifi, Karbon lifi, Seramik lifleri Anorganik lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
14) • Cam lifi, Karbon lifi, Seramik lifleri • Anorganik lifler Teorik, uygulama, bireysel katılım, tartışma Elindeki kumaşların, çözgü ve atkı ipliklerini çıkartıp inceleyecek
15) FİNAL FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları
Diğer Kaynaklar: • Elyaf Bilgisi, Prof. Dr.Habip Dayıoğlu, İbrahim Karataş. 2. Tekstil Teknolojisi, Konya, 1997. 3. Kaya F. Yazıcıoğlu, Y. Lif Teknolojisi, Ankara, 1992.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Uygulama 16 48
Proje 16 16
Ödevler 16 48
Final 16 16
Toplam İş Yükü 176