SOS227 Environmental Sociologyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS227
Ders İsmi: Environmental Sociology
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencinin çevre ve toplum ilişkisini kavratmak ve çevre sosyolojisinin temel konularını tartışmaya açmaktır.
Dersin İçeriği: Çevre Sosyolojisinin Ortaya Çıkışı
Çevre-Toplum İlişiklerinin Evrimi
Temel kavramlar ve çevre sorunlarına genel bir bakış
Çevre ve Nüfus
Doğayı Tüketmeden Kullanmak: Çözümler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çevre sosyolojisiyle ilgili temel kavramları öğrenir.
2) Çevre ve toplum arasında nedensellik ilişkisi kurar.
3) Çevresel sorunların farkına varır ve çözüm önerileri geliştirir.
4) Çevresel sorunların sosyolojik çözümlemesini yapılabilme becerisi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş • Genel bir giriş ve izlencelerin dağıtılması
2) Çevre Sosyolojisinin Ortaya Çıkışı Çevre-Toplum İlişiklerinin Evrimi • Peter Freund&George Martin, Otomobilinin Ekolojisi,1996.(1-106s) • VandanaShiva, Petrol Değil Toprak, 2014, (1-67s.);(125-173) • Peter Fisk, Sürdürülebilir Büyüme,2010,
3) Çevreciliğin Teorik Temelleri: Çevrecilik ve Ekolojizm • Peter Freund&George Martin, Otomobilinin Ekolojisi,1996.(1-106s) • VandanaShiva, Petrol Değil Toprak, 2014, (1-67s.);(125-173) • Peter Fisk, Sürdürülebilir Büyüme,2010, (
4) Yeşil Politik Düşünce: Eko-Marksizm, Eko-Feminizm • Peter Freund&George Martin, Otomobilinin Ekolojisi,1996.(1-106s) • VandanaShiva, Petrol Değil Toprak, 2014, (1-67s.);(125-173) • Peter Fisk, Sürdürülebilir Büyüme,2010, (
5) Yeşil Politik Düşünce: Sosyal Ekoloji, Derin Ekoloji • Peter Freund&George Martin, Otomobilinin Ekolojisi,1996.(1-106s) • VandanaShiva, Petrol Değil Toprak, 2014, (1-67s.);(125-173) • Peter Fisk, Sürdürülebilir Büyüme,2010, (
6) Temel kavramlar ve çevre sorunlarına genel bir bakış • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
7) Çevre ve Ekonomi: Sürdürülebilir Kalkınma • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
8) Ara Sınav
9) Çevre ve Nüfus Doğayı Tüketmeden Kullanmak: Çözümler • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
10) Enerji, Barajlar ve Çevre • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
11) Öğrenci sunumları • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
12) Öğrenci sunumları • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
13) Öğrenci sunumları • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.
14) FİNAL SINAVI • F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar) • Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Peter Freund&George Martin, Otomobilinin Ekolojisi,1996.(1-106s)
• VandanaShiva, Petrol Değil Toprak, 2014, (1-67s.);(125-173)
• Peter Fisk, Sürdürülebilir Büyüme,2010, (s.1-101); (s.107-178)
• F.WilliamEngdahl, Ölüm Tohumları,2010, (1.2.3.4.5.Kısımlar)
• Toplum ve Çevre, Sosyoloji Derneği,1993.

Diğer Kaynaklar: • SargunA.Tont, Sulak bir Gezegenden Öyküler, Tubitak Yayınları
• Mine Kışlalıoğlu& Fikret Berkes, Çevre ve Ekoloji, 2017, s.117-135.
• Lester R. Brown, Dünyayı Nasıl Tükettik.
• ClivePonting, Dünyanın Yeşil Tarihi, 211-234.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Sunum / Seminer 5 10
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 4
Toplam İş Yükü 139