Sosyoloji | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | SOS226 | ||||||||
Ders İsmi: | Kültür Endüstrisi ve Popüler Kültür | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi ALPER MAZMAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Popüler kültür kavramını tanımlayarak, tartışarak ve kültür kavramının yaratılması ve kategorilendirilmesi hakkında öğrencileri bilgilendirerek, popüler kültürün toplumsal eşitsizliklerle olan ilişkisini ve insanların popüler kültüre nasıl uyum sağladıkları ve popüler kültürü yarattıkları üzerine düşünülmesini sağlamak. Popüler kültürün globalleşmesi, sosyal direnç ve değişim üzerindeki rolünü tartışmak. Popüler kültür kavramının değişik oluşumları ve toplumsal kurumlarla ilişkisini tartışmak. |
Dersin İçeriği: | Popüler kültürü analiz edebilmek için temel sosyolojik terimler ve kavramlar, popüler kültürün toplumdaki rolünü analiz edebilmek için toplumsal ayrıştırma ve değişim hareketlerini tartışır. Popüler kültür davranışlarını ve bunların toplumsal ayrımcılık ve değişim üzerindeki rolünü kavrayabilme becerisi geliştirir. Sosyolojik analiz yapabilme, popüler kültür kavramı hakkında içerik, etkenler ve araştırma sorusu yaratabilme becerisi geliştirir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | a |
2) | Popüler Kültür: Temel Kavramlar ve Yöntemler | b |
3) | Kültür ve Popüler Kültür kavramlarının Sosyolojik Tanımları: Popüler Kültür nedir ve Neden Önemlidir? | c |
4) | Popüler Kültür teorileri ve Tarihi İçeriği | d |
5) | Yüksek Kültür- Popüler Kültür Ayrımları, Kültür ve Sınıf Farklılıkları | e |
6) | Kültürel Çözülme ve Kültür Endüstrisi | f |
7) | ARA SINAV | g |
8) | Popüler Kültürde Sosyo-Politik Yaklaşımlar | h |
9) | Sosyal problemler, Toplumlar ve Popüler Kültür | ı |
10) | Medya, Reklam ve Boş zaman Ticareti | j |
11) | Şöhret, Ün ve Fanatiklik | k |
12) | Popüler Müzik | l |
13) | Popüler Kültür olarak Spor | m |
14) | Video Oyunları, İnternet ve Popüler Kültür | n |
Ders Notları / Kitaplar: | CANETTI Elias, Kitle ve İktidar, Çev. Gülşat Aygen, İstanbul : Ayrıntı, 3. Basım, 2006. Körleşme. GOMBRICH E.I. , Sanatın Öyküsü, Çev. Erol Erduran-Ömer Erduran, İstanbul: Remzi Yayınevi, 1999. GÜRBİLEK Nurdan, Vitrinde Yaşamak-1980’lerin Kültürel İklimi, İstanbul : Metis, 2001. HABERMAS Jurgen, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İstanbul : İletişim Yayınları, 2005. |
Diğer Kaynaklar: | KOZANOĞLU Can, Pop Çağı Ateşi, İstanbul: İletişim, 1995. Cilalı İmaj Devri, 11. b., İstanbul: İletişim, 2004. ÖZBEK Meral (Derleyen), Kamusal Alan, İstanbul: Hil Yayınları, 2004.Popüler Kültür ve Orhan Gencebay Arabeski, İstanbul: İletişim Yayınları, 2002. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | |||||||||
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |||||||||
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |||||||||
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |||||||||
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | |||||||||
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |||||||||
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |||||||||
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |||||||||
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |||||||||
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. | 5 |
2) | Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur. | |
3) | Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. | |
4) | En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur. | |
5) | İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır. | 5 |
6) | Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır. | |
7) | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir. | |
8) | Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser. | |
9) | Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir. | |
10) | TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. |
Ders |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 64 |
Sunum / Seminer | 7 | 7 |
Ödevler | 1 | 2 |
Küçük Sınavlar | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Juri | 2 | 6 |
Final | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü | 139 |