TIP408 Akılcı İlaç Kullanımıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP408
Ders İsmi: Akılcı İlaç Kullanımı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İBRAHİM BÜLENT BUTTANRI
Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK
Prof. Dr. MAZHAR SEMİH BASKAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere akılcı ilaç kullanımını açıklamak, ilaçların etkinliğini uygun olan dozlarını ve uygulama yollarını öğretmektir. Hastanın problemini iyi anlayarak (hasta ve akrabaları ile iletişim kurarak doğru bilgi almak yoluyla) uygun ilacı reçete etme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: İyi Reçeteleme: Güvenli Reçeteleme İçin Temel Gereklilikler, Hasta Merkezli Reçete , İlaç Etkileşimleri: İlkeler ve Uygulama, Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı, Çocuklarda akılcı ilaç kullanımı, Emzirme döneminde akılcı ilaç kullanımı, Antibiyotiklerin Reçetelenmesi, Clostridium difficile Enfeksiyonunun Kontrolü, Bakteriyel Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonları, Peptik Ülser Hastalığı ve Non-Steroidal Antienflamatuvar İlaçlar, Hipertansiyon Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar , Kronik Stabil Anjinanın Tıbbi Tedavisi , Diyabet ilaçlarının Güvenli Bir Şekilde Reçetelenmesi, Anksiyetede İlaç Tedavisi, Alzheimer tedavisi , Akılcı ilaç kullanımı -uygulama, Reçete yazma-uygulama,

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Farmakoloji kurallarına uygun ve rasyonel verilerle desteklenen bir reçete yazabilir
2) • Akılcı ilaç kullanımını açıklar
3) • İlaçların etkililiğini hangi dozda ve hangi yolla uygulayabileceğini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Hasta ve akrabaları ile doğru bir şekilde iletişim kurarak hastanın problemini anlayabilir.
2) • Vademekum (ilaç rehberi) kullanarak eksiksiz ve doğru bir reçete yazabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İyi Reçeteleme: Güvenli Reçeteleme İçin Temel Gereklilikler, Hasta Merkezli Reçete , İlaç Etkileşimleri: İlkeler ve Uygulama, Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı, Çocuklarda akılcı ilaç kullanımı, Emzirme döneminde akılcı ilaç kullanımı, Antibiyotiklerin Reçetelenmesi, Clostridium difficile Enfeksiyonunun Kontrolü, Bakteriyel Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonları, Peptik Ülser Hastalığı ve Non-Steroidal Antienflamatuvar İlaçlar, Hipertansiyon Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar , Kronik Stabil Anjinanın Tıbbi Tedavisi , Diyabet ilaçlarının Güvenli Bir Şekilde Reçetelenmesi, Anksiyetede İlaç Tedavisi, Alzheimer tedavisi , Akılcı ilaç kullanımı -uygulama, Reçete yazma-uygulama, 1-Reçete yazma rehberi; Dünya sağlık örgütü Temel ilaçlar eylem programı, Groningen Üniversitesi, Sağlık Bakanlığı 2- Türkiye İlaç Klavuzu (TİK) 3- Vademekum (Güncel-2018)
1) İyi Reçeteleme: Güvenli Reçeteleme İçin Temel Gereklilikler, Hasta Merkezli Reçete , İlaç Etkileşimleri: İlkeler ve Uygulama, Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı, Çocuklarda akılcı ilaç kullanımı, Emzirme döneminde akılcı ilaç kullanımı, Antibiyotiklerin Reçetelenmesi, Clostridium difficile Enfeksiyonunun Kontrolü, Bakteriyel Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonları, Peptik Ülser Hastalığı ve Non-Steroidal Antienflamatuvar İlaçlar, Hipertansiyon Tedavisinde Güncel Yaklaşımlar , Kronik Stabil Anjinanın Tıbbi Tedavisi , Diyabet ilaçlarının Güvenli Bir Şekilde Reçetelenmesi, Anksiyetede İlaç Tedavisi, Alzheimer tedavisi , Akılcı ilaç kullanımı -uygulama, Reçete yazma-uygulama, 1-Reçete yazma rehberi; Dünya sağlık örgütü Temel ilaçlar eylem programı, Groningen Üniversitesi, Sağlık Bakanlığı 2- Türkiye İlaç Klavuzu (TİK) 3- Vademekum (Güncel-2018)
2) Sınav

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Editor; Laurence L. Brunton 12th Edition, McGraw Hill, 2011 ISBN-13: 978-0071624428
• Basic and Clinical Pharmacology, 12th Edition, Katzung BG, Masters SB, Trevor AJ, McGraw Hill, 2012, ISBN-13: 978-0071764018
• Lippincott Illustrated Reviews, Sixth Edition, Howland RD, Mycek MJ, Lippincott Williams and Wilkins, 2015 ISBN-13: 978-1451191776
• Reçete yazma rehberi Sağlık bakanlığı
• Türkiye akılcı ilaç Kullanımı Bülteni 2015
Diğer Kaynaklar: • Goodman and Gilman's The Pharmacological Basis of Therapeutics, Editor; Laurence L. Brunton 12th Edition, McGraw Hill, 2011 ISBN-13: 978-0071624428
• Basic and Clinical Pharmacology, 12th Edition, Katzung BG, Masters SB, Trevor AJ, McGraw Hill, 2012, ISBN-13: 978-0071764018
• Lippincott Illustrated Reviews, Sixth Edition, Howland RD, Mycek MJ, Lippincott Williams and Wilkins, 2015 ISBN-13: 978-1451191776
• Reçete yazma rehberi Sağlık bakanlığı
• Türkiye akılcı ilaç Kullanımı Bülteni 2015

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

5

Program Kazanımları
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir.
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir.
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular.
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. 5
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. 5
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. 4
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. 5
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. 3
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar 3
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. 5
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar 3
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, 4
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar 5
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, 5
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir 5
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 100
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 5 3 15
Uygulama 5 5 25
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 2 10
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 54