TIP502 Göğüs Hastalıklarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP502
Ders İsmi: Göğüs Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
5 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı solunum yolu hastalıklarının tanı ve tedavisidir. Pratik oturumlar, solunum semptomlarının ve bulgularının, fizik muayene prensiplerinin değerlendirilmesini ve böylece hekim ile hasta arasında uygun bir diyalog kurabilmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır. Solunum hastalıkları, doktorun klinik pratikte karşılaşabileceği en yaygın hastalıklardır.
Dersin İçeriği: Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik
Astım KOAH Diğer Havayolu Hastalıkları İnterstisyel Akciğer Hastalıkları Akciğer Maligniteleri Çevresel ve Mesleki Akciğer Hastalıkları Tüberküloz Plevra Hastalıkları Solunum yetmezliği – Solunum destek tedavileri Solunum Sistemi Acilleri Uykuda Solunum Bozuklukları İmmunolojik Akciğer Hastalıkları Aspirasyon ve Gaz İnhalasyonuna Bağlı Akciğer Hastalıkları Klinik pratik
İlaç, Zehir ve Radyasyon Nedenli Akciğer Hastalıkları Mediasten Hastalıkları Klinik pratik SINAV

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1)  Solunum sistemi hastalıklarını teşhis ve tedavi eder
2)  Solunun sistemi semptomlarını tanır ve bulgularını değerlendirir
3)  Hasta ve hekim arasında uygun dialog kurmayı öğrenir ve fizik muayene ilkelerini açıklar
4)  Hekimin klinik uygulamada karşılaşacağı en yaygın solunum sistemi hastalıklarını tanır, tanımlar ve tedavi eder
5)  Spirometrik muayene yapar ve sonuçları değerlendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik
1) Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik
2) Astım KOAH Diğer Havayolu Hastalıkları İnterstisyel Akciğer Hastalıkları Akciğer Maligniteleri Çevresel ve Mesleki Akciğer Hastalıkları Tüberküloz Plevra Hastalıkları Solunum yetmezliği – Solunum destek tedavileri Solunum Sistemi Acilleri Uykuda Solunum Bozuklukları İmmunolojik Akciğer Hastalıkları Aspirasyon ve Gaz İnhalasyonuna Bağlı Akciğer Hastalıkları Klinik pratik
3) İlaç, Zehir ve Radyasyon Nedenli Akciğer Hastalıkları Mediasten Hastalıkları Klinik pratik SINAV

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Radiology of Chest Diseases, Sebastian Lange, Geraldine Walsh, 2006 Thieme Publishing Group, Germany ISBN10 3137407036, ISBN13 9783137407034

Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine, 6th Edition, R. J. Mason, V. C. Broaddus , Thomas R Martin, Talmadge E King Jr., Dean Schraufnagel, John F. Murray, Jay A. Nadel, DLaw, Elsevier, ISBN-13: 978-1455733835, ISBN-10: 1455733830

Oxford Handbook of Respiratory Medicine, Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson, 2014, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom, ISBN10 0198703864, ISBN13 9780198703860
Diğer Kaynaklar: Radiology of Chest Diseases, Sebastian Lange, Geraldine Walsh, 2006 Thieme Publishing Group, Germany ISBN10 3137407036, ISBN13 9783137407034

Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine, 6th Edition, R. J. Mason, V. C. Broaddus , Thomas R Martin, Talmadge E King Jr., Dean Schraufnagel, John F. Murray, Jay A. Nadel, DLaw, Elsevier, ISBN-13: 978-1455733835, ISBN-10: 1455733830

Oxford Handbook of Respiratory Medicine, Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson, 2014, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom, ISBN10 0198703864, ISBN13 9780198703860

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir.
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir.
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular.
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. 5
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. 5
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. 5
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. 5
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. 4
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar 4
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. 5
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar 4
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, 5
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar 5
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, 5
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 5
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir 5
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Final 1 % 50
Final Pratik 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Uygulama 12 5 60
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 124