Tıp | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | TIP502 | ||||||||
Ders İsmi: | Göğüs Hastalıkları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı solunum yolu hastalıklarının tanı ve tedavisidir. Pratik oturumlar, solunum semptomlarının ve bulgularının, fizik muayene prensiplerinin değerlendirilmesini ve böylece hekim ile hasta arasında uygun bir diyalog kurabilmeyi öğretmeyi amaçlamaktadır. Solunum hastalıkları, doktorun klinik pratikte karşılaşabileceği en yaygın hastalıklardır. |
Dersin İçeriği: | Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik Astım KOAH Diğer Havayolu Hastalıkları İnterstisyel Akciğer Hastalıkları Akciğer Maligniteleri Çevresel ve Mesleki Akciğer Hastalıkları Tüberküloz Plevra Hastalıkları Solunum yetmezliği – Solunum destek tedavileri Solunum Sistemi Acilleri Uykuda Solunum Bozuklukları İmmunolojik Akciğer Hastalıkları Aspirasyon ve Gaz İnhalasyonuna Bağlı Akciğer Hastalıkları Klinik pratik İlaç, Zehir ve Radyasyon Nedenli Akciğer Hastalıkları Mediasten Hastalıkları Klinik pratik SINAV |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik | |
1) | Solunum Sisteminin gelişimi, Anatomi ve Histolojisi Solunum Fizyolojisi Solunum Sisteminin Savunma Mekanızmaları ve İmmünoloji Klinik Öykü ve Temel semptomlar Fizik Muayene Akciğer grafisi ve Diğer Görüntüleme Yöntemleri Solunum Fonksiyon testleri Arter Kan gazı Yorumlanması Bronkoskopi Mikrobiyolojik değerlendirme ve Diğer Tanısal Yöntemler Akut Trakeit-Akut Bronşit-Akciğer absesi-Akciğer Hidatik Kist Pnömoni- I Pnömoni –II Venöz Tromboembolizm Pulmoner Hipertansiyon Kor Pulmonale- Akciğer ödemi Klinik pratik | |
2) | Astım KOAH Diğer Havayolu Hastalıkları İnterstisyel Akciğer Hastalıkları Akciğer Maligniteleri Çevresel ve Mesleki Akciğer Hastalıkları Tüberküloz Plevra Hastalıkları Solunum yetmezliği – Solunum destek tedavileri Solunum Sistemi Acilleri Uykuda Solunum Bozuklukları İmmunolojik Akciğer Hastalıkları Aspirasyon ve Gaz İnhalasyonuna Bağlı Akciğer Hastalıkları Klinik pratik | |
3) | İlaç, Zehir ve Radyasyon Nedenli Akciğer Hastalıkları Mediasten Hastalıkları Klinik pratik SINAV |
Ders Notları / Kitaplar: | Radiology of Chest Diseases, Sebastian Lange, Geraldine Walsh, 2006 Thieme Publishing Group, Germany ISBN10 3137407036, ISBN13 9783137407034 Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine, 6th Edition, R. J. Mason, V. C. Broaddus , Thomas R Martin, Talmadge E King Jr., Dean Schraufnagel, John F. Murray, Jay A. Nadel, DLaw, Elsevier, ISBN-13: 978-1455733835, ISBN-10: 1455733830 Oxford Handbook of Respiratory Medicine, Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson, 2014, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom, ISBN10 0198703864, ISBN13 9780198703860 |
Diğer Kaynaklar: | Radiology of Chest Diseases, Sebastian Lange, Geraldine Walsh, 2006 Thieme Publishing Group, Germany ISBN10 3137407036, ISBN13 9783137407034 Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine, 6th Edition, R. J. Mason, V. C. Broaddus , Thomas R Martin, Talmadge E King Jr., Dean Schraufnagel, John F. Murray, Jay A. Nadel, DLaw, Elsevier, ISBN-13: 978-1455733835, ISBN-10: 1455733830 Oxford Handbook of Respiratory Medicine, Stephen Chapman, Grace Robinson, John Stradling, Sophie West, John Wrightson, 2014, Oxford University Press, Oxford, United Kingdom, ISBN10 0198703864, ISBN13 9780198703860 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. | |||||||||||||||
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. | |||||||||||||||
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. | |||||||||||||||
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. | |||||||||||||||
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. | |||||||||||||||
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar | |||||||||||||||
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. | |||||||||||||||
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar | |||||||||||||||
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | |||||||||||||||
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, | |||||||||||||||
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | |||||||||||||||
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar | |||||||||||||||
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, | |||||||||||||||
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | |||||||||||||||
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir | |||||||||||||||
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. | 5 |
2) | İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. | 5 |
3) | Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. | 5 |
4) | Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. | 5 |
5) | Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. | 4 |
6) | Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar | 4 |
7) | Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. | 5 |
8) | Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar | 4 |
9) | Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 |
10) | Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, | 5 |
11) | Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. | 5 |
12) | Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar | 5 |
13) | Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, | 5 |
14) | Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. | 5 |
15) | Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir | 5 |
16) | Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır | 5 |
Anlatım | |
Ders | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sözlü sınav |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 50 |
Final Pratik | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 12 | 3 | 36 |
Uygulama | 12 | 5 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 124 |