CGE231 Çocuk ve Oyunİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE231
Ders İsmi: Çocuk ve Oyun
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERVET BAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. SERVET BAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuğun gelişiminde ve yaşamında önemli bir yer tutan oyun hakkında kapsamlı bilgi vermek.
Dersin İçeriği: Oyun ile ilgili tanımlar, erken çocukluk döneminde oyunun önemi, oyun ile ilgili görüşler, oyunun tarihsel gelişimi, oyunun çocuğun gelişimine etkileri, oyun kuramları, çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları, oyunun sınıflandırılması, oyun türleri, erken çocukluk döneminde oyun gelişim özellikleri, oyun materyalleri, oyuncak seçiminde dikkat edilecek noktalar, oyunla eğitim, çocukların oyununda eğitimcinin rolü, çocuğu izleme ve değerlendirme aracı olarak oyun, çocukların tanı ve tedavisinde oyun, özel gereksinimi olan çocuklar ve oyun, farklı kültürlerde ve Türk kültüründe oyun ve oyuncak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Oyunu tanımlar.
2) Erken çocukluk döneminde oyunun önemini tartışır.
3) Oyun ile ilgili görüşleri karşılaştırarak anlatır.
4) Erken çocukluk döneminde oyun gelişim özelliklerini sıralar.
5) Çocukların oyununda yetişkinin rolünü anlatır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yaşlara göre oyun materyali geliştirir.
2) Erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişimini destekleyici oyun geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Farklı kültürlerde ve Türk kültüründe oyun ve oyuncak konusunda sunum yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Oyunun tarihsel gelişimini sunar.
2) Oyunun çocuğun gelişimine olan etkilerini ifade eder.
3) Oyun kuramlarını ve çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamalarını anlatır.
4) Oyunu sınıflandırır. Oyun türlerini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bir öğretim yöntemi olarak oyun konusunda danışmanlık verir.
2) Çocuğu izleme ve değerlendirme aracı olarak oyun konusunda seminer verir.
3) Çocukların tanı ve tedavisinde oyun ve özel gereksinimi olan çocuklar ve oyun konularında seminer verir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş / Oryantasyon.
2) Oyun ile ilgili tanımlar, Çocukluk döneminde oyunun önemi, Oyun ile ilgili görüşler.
3) Oyunun tarihsel gelişimi, Oyunun çocuğun gelişimine etkileri.
4) Oyun kuramları, Çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları.
5) Oyunun sınıflandırılması, Oyun türleri.
6) Erken çocukluk döneminde oyun gelişim özellikleri, Oyun materyalleri, Oyuncak seçiminde dikkat edilecek noktalar.
7) Ara Sınav.
8) Bir öğretim yöntemi olarak Oyun.
9) Oyunla eğitim.
10) Oyunla eğitim.
11) Çocuğu izleme ve değerlendirme aracı olarak oyun.
12) Çocukların tanı ve tedavisinde oyun. Özel gereksinimi olan çocuklar ve oyun.
13) Farklı kültürlerde ve Türk kültüründe oyun ve oyuncak. Sunum.
14) Farklı kültürlerde ve Türk kültüründe oyun ve oyuncak. Sunum.
15) Farklı kültürlerde ve Türk kültüründe oyun ve oyuncak. Sunum.
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aksoy ve Ark. (2018). Çocuk ve Oyun. Hedef Yayınları, Ankara

Durualp, E., Aral, N. (2011). Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Vize Yayıncılık, Ankara.

Özdoğan, B. (2009). Çocuk ve Oyun. Çocuğa Oyunla Yardım, Anı Yayıncılık, Ankara.

Çelebi Öncü, E., Özbay Ünlüer, E. (2012). Oyun Etkinlikleri Sandığı. Vize Yayıncılık, Ankara.

Poyraz, H. (2012). Okul Öncesinde Oyun ve Oyun Örnekleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Sunum ve makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

8

12

4

5

6

7

9

10

11

13

14

15

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 5
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 5
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 5
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 5
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 5
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 5
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 3
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 5
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 5
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 5
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 3 15 45
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 173