Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı öğrencilere psikoloji alanında genel bir bilgi donanımı sağlamaktır. Dersin öğrencilere temel psikoloji kavramları ve kuramları ile ilgili bilgi sağlaması ve davranışsal ve zihinsel süreçleri anlamalarına yardımcı olması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği: |
Psikolojinin tanımı, psikoloji biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi, psikoloji tarihi, psikolojinin alanları (sosyal psikoloji, klinik psikoloji, gelişim psikolojisi, bilişsel psikoloji, eğitim psikolojisi vb.), psikoloji kuramları (davranışçı kuramlar, bilişsel kuramlar, varoluşçu kuram vb.), psikolojinin biyolojik temelleri, zeka ve kuramları, duyum ve algılama, bellek, kişilik ve kuramları, normal dışı davranışlar, güdülenme, heyecan, savunma mekanizmaları, psikolojide ölçme ve değerlendirme. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Psikoloji nedir?
Psikolojinin araştırma yöntemleri nelerdir? |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
2) |
Davranışın Fizyolojik Temelleri |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
3) |
Öğrenme ve Bellek |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
4) |
Nöronlar-Sinir Akımı
Merkezi Sinir Sistemi
Çevresel Sinir Sistemi; İç Salgı Sistemi-Enzimler |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
5) |
Duyusal Süreçler; Duyum Eşiği |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
6) |
Algı; Algılama Kuralları; Duyum-Algı Farkları; Bireysel Farklılıklar |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
7) |
Ara Sınav |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
8) |
Bilincin Farklı Durumları; Rüyalar
|
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
9) |
Madde Kullanımı; Depresanlar-Stimulanlar |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
10) |
Zihinsel Yetenekler; Problem Çözme; Karar Verme; Dil-Düşünce-Zeka |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
11) |
Güdüler ve Duygular
Güdülenme; Birincil Dürtüler
Uyarıcı Kaynaklı Güdüler; Öğrenilmiş Güdüler
|
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
12) |
Kişilik |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
13) |
Psikolojik Bozukluklar |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
14) |
Final Sınavı |
Morris C. G. (2002) Psikolojiyi Anlamak. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Sayar, K. (2008) Psikolojiye Giriş. İstanbul: Dem Yayınları |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. |
5 |
2) |
Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. |
5 |
3) |
Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. |
4 |
4) |
Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. |
4 |
5) |
Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. |
4 |
6) |
Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. |
1 |
7) |
Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. |
5 |
8) |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. |
3 |
9) |
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. |
1 |
10) |
Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir |
5 |
11) |
Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. |
5 |
12) |
Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. |
2 |