CGE239 Anne ve Çocuk Beslenmesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE239
Ders İsmi: Anne ve Çocuk Beslenmesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLEYFE BEYZA YILDIRIM
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. GÜLEYFE BEYZA YILDIRIM
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gebelik ve emziklilik döneminde beslenmenin önemini belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan dönemindeki fizyolojik ve metabolik değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerini belirlemek, enerji ve besin ögeleri gereksinmeleri belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan döneminde yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini öğrenmek, toplum beslenmesine yönelik eğitim ve uygulamaları yorumlamak, uygulama alanlarına dahil edebilmek amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Beslenmenin tanımı ve önemi, beslenme ile ilgili temel kavramlar, sağlıklı beslenme ilkeleri ve kuralları, gebelik ve emziklilik döneminde beslenmenin önemini belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan dönemindeki fizyolojik ve metabolik değişiklikleri ve beslenme ile ilgili etkileşimlerini belirlemek, enerji ve besin ögeleri gereksinmelerini belirlemek, bebek, okul öncesi, okul çağı ve adolesan döneminde yeterli ve dengeli beslenme ilkelerini öğrenmek, yetersiz ve dengesiz beslenmeye bağlı sağlık sorunları, toplum beslenmesine yönelik eğitim ve uygulamaları yorumlamak, uygulama alanlarına dahil edebilmek, besinlerin hazırlanmasında sağlık ve temizlik kuralları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Türkiye?deki ve Dünyadaki bebek ve okul öncesi dönemlere ilişkin beslenme programları ve uygulamalar hakkında bilgi edinir ve öneriler geliştirebilir. 2. Gebelik ve emziklilik dönemindeki beslenme hakkında bilgi edinir, 3. Bebek ve çocuklarda büyüme ve gelişme ile beslenme ilişkisi ve bebek beslenmesinin önemi hakkında bilgi edinir. 4. Bu dönemdeki beslenme ile ilişkili sorunları öğrenir ve çözüm önerileri geliştirebilir. 5. Enerji ve makro besin ögeleri ile mikro besin ögelerinin bu dönemdeki önemini ve kaynakları hakkında bilgi edinir. 6. Bebek ve çocuklarda besin ve besin ögesi gereksinimlerini öğrenir ve hesaplayabilir. 7. Bu gruplara yönelik beslenme eğitiminde dikkat edilmesi gereken konuları öğrenir ve eğitim yapar. 8. Aradığı bilgiye ulaşabilme, analiz etme, bir araya getirme ve sunma becerisini kazanır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Türkiye'de ve Dünyada anne ve bebek beslenmesi ile ilgili programlar ve uygulamalar Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
2) Gebelik ve emziklilikte beslenme Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
3) 0-1 yaş bebeklerin genel beslenme ilkeleri Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
4) 0-1 yaş bebeklerin Enerji ve makro besin ögeleri gereksinmeleri Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
5) Anne sütü ve uygulamaları,Tamamlayıcı beslenme Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
6) 1-3 yaş grubu çocukların beslenme özellikleri, uygulamalar Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
7) Ara Sınav Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
8) Okul öncesi (3-5 yaş grubu) çocukların beslenme özellikleri, uygulamalar Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
9) 1-5 yaş çocukların enerji ve makro besin ögeleri gereksinmeleri , mikrobesin ögeleri gereksinmeleri Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
10) Okul Çağı çocuklarının beslenmesi araağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
11) Adolasan dönemde beslenme araağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
12) Kreşlerde Menü Planlama Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
13) Genel değerlendirme Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
14) Final Sınavı Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA. Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Karaağaoğlu N, Samur G. Anne ve Çocuk Beslenmesi. Pegem Akademi, Eylül 2011, Ankara
Essentials of Life Cycle Nutrition (Eds: Sharlin J, Edelstein S), Jones and Barletts Publishers, 2011, USA.
Modern nutrition in health and disease ( Eds: Shils m, Shike M, Ross c, et al) Lippincott Williams & Wilkins, 2006.
Diğer Kaynaklar: Sunum ve makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 5
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 5
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 4
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 5
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 5
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 5
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 3
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 5
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 5
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Ara Sınavlar 6 12
Final 7 14
Toplam İş Yükü 90