CGE235 Çocuk Yaşam Alanları ve Çevre Düzenlemesiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE235
Ders İsmi: Çocuk Yaşam Alanları ve Çevre Düzenlemesi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte/Üniversite
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocukların içinde bulundukları doğal çevre, iç mekanlar, dış mekanlara duyarlı bir bakış açısı edinebilmek, gerekli düzenlemeleri yapabilecek bilgi birikimine ulaşmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Yaşam alanları; doğal çevre, iç mekanlar, dış mekanlar, kültürün yaşam alanlarındaki yansıması, doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemi, gelişim alanları üzerindeki etkileri, iç mekanlarda çocuk, iç mekan düzenlemesinin gelişim alanları üzerine etkisi, ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve diğerlerinde çocuk, iç mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri, dış mekan düzenlemesinin çocuk gelişimi üzerine etkisi, oyun alanları, açık hava spor alanları, bahçe, hayvanat bahçesi ve diğerlerinde çocuk, dış mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri, yaşam alanlarında değişik çocuk gruplarının (örn: bebekler, okul öncesi dönem çocukları, ilköğretim dönemindeki çocuklar, özel gereksinimli çocuklar, korunmaya muhtaç çocuklar, hastanede yatan çocuklar...) gereksinimleri, çocuklara çevre bilincinin kazandırılması. Çocukların yaşayacağı yaşam alanları planlamada sorumluluklar, işbirliğinin önemi, işbirliği yapılacak meslek grupları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Yaşam alanları; doğal çevre, iç mekanlar, dış mekanlar, Kültürün yaşam alanlarındaki yansıması
2) 2. Doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemi, gelişim alanları üzerindeki etkileri, İç mekanlarda çocuk, iç mekan düzenlemesinin gelişim alanları üzerine etkisi
3) 3. Ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve diğerlerinde çocuk, İç mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri
4) 4. Dış mekan düzenlemesinin çocuk gelişimi üzerine etkisi, Oyun alanları, açık hava spor alanları, bahçe, hayvanat bahçesi ve diğerlerinde çocuk
5) 5. Dış mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri, Yaşam alanlarında değişik çocuk gruplarının (örn: bebekler, okulöncesi dönem çocukları, ilköğretim dönemindeki çocuklar, engelliler, korunmaya muhtaçlar, hastanede yatan çocuklar...) gereksinimleri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) 6. Çocuklara çevre bilincinin kazandırılması
2) 7. Çocukların yaşayacağı yaşam alanları planlamada sorumluluklar, işbirliğinin önemi, işbirliği yapılacak meslek grupları
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin içeriği. Derse yönelik tanımlar Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
2) • Yaşam alanları. Kültürün yaşam alanlarındaki yansıması. • Doğup büyüdüğümüz yerlerin coğrafi ve kültürel özellikleri, adet, gelenek, görenekleri. Düğün, cenaze, doğum adetleri…Yemekler… Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
3) • Yaşam alanlarımız. Okul binamızın özellikleri. • .Ev, okul, kurum, mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve diğerlerinde çocuk Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
4) • Dünyamızın yaşam alanlari, iklimin doğal çevrenin çocuk gelişimi için önemi, gelişim alanları üzerindeki etkileri Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
5) • İç mekanlarda çocuk, iç mekan düzenlemesinin gelişim alanları üzerine etkisi Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
6) ÖDEV sunumları Ev, okul, kurum, doktor muayenehanesi mağaza, resmi binalar, kapalı spor salonları, müzeler, sinemalar, tiyatrolar ve diğerlerinde çocuk Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
7) ÖDEV SUNUMLARI Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
8) ARA SINAV Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
9) Çevre gözlem-inceleme Dış mekanlarda kullanılan materyallerin çocuk sağlığı ve gelişimine etkileri Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
10) Çevre ve çevre psikolojisi, Dış mekan düzenlemesinin çocuk gelişimi üzerine etkisi. Oyun alanları, açık hava spor alanları, bahçe, hayvanat bahçesi ve diğerlerinde çocuk. Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
11) • 16. İstanbul Bienali 7. Kıta Attığımız şeyler Ülkesi gezisi değerlendirme • Yaşam alanlarında değişik çocuk gruplarının (örn: bebekler, okulöncesi dönem çocukları, ilköğretim dönemindeki çocuklar, engelliler, korunmaya muhtaçlar, hastanede yatan çocuklar...) gereksinimleri • Gözlem formu sunumlari Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
12) • Gözlem formu sunumlari • Çevre bilinci geliştirme Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
13) • Yaklaşımlar Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
14) • Çocukların yaşayacağı yaşam alanları planlamada sorumluluklar, işbirliğinin önemi, işbirliği yapılacak meslek grupları. Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
15) Proje sunumları, Çevre düzenleme Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.
16) FİNAL SINAVI Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA. 2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA. 3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the Child-centred Classroom, General Publishing Company, USA.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunumlar, makaleler
Diğer Kaynaklar: Weinstein, Carol Simon; David Thomas G. (Ed).(1987), Spaces for Children, The Built Environment and Child Development, Plenum Press, NY, USA.
2. 2. Altman, Irwin; Wohlwill, Joachım F. (Ed).(1980), Children and the Environment, Plenum Press, NY, USA.
3.Schwartz, Susan, Pollishuke, Mindy (1991). Creating the
Child-centred Classroom, General Publishing Company,
USA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 20 40
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 108