CGE237 Erken Çocuklukta Toplumsal Cinsiyetİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE237
Ders İsmi: Erken Çocuklukta Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte/Üniversite
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERVET BAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN
Prof. Dr. SERVET BAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı toplumsal cinsiyette temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet kuramları; cinsiyet rolü gelişimi ve bu gelişimi etkileyen etmenler; aile ve toplumsal cinsiyet; medya ve toplumsal cinsiyet; çocuk yazını ve toplumsal cinsiyet; oyun-oyuncak ve toplumsal cinsiyet; okul öncesi kurumları, öğretmen ve toplumsal cinsiyet; farklı ülkelerde toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik uygulanan programlar; toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik öneriler ve etkinlikler hakkında öğrencileri bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği: Erken çocukluk döneminde cinsel eğitimin tanımı, önemi ve kapsamı, sık karşılaşılan sorunlar, öğretmen ve ailelere öneriler, toplumsal cinsiyette temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet kuramları, cinsiyet rolü gelişimi ve bu gelişimi etkileyen etmenler, aile ve toplumsal cinsiyet, medya ve toplumsal cinsiyet, çocuk yazını ve toplumsal cinsiyet, oyun - oyuncak ve toplumsal cinsiyet, okul öncesi kurumları, öğretmen ve toplumsal cinsiyet, farklı ülkelerde toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik uygulanan programlar, toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik öneriler ve etkinlikler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Erken çocukluk döneminde cinsel eğitimin tanımı, önemi ve kapsamı, sık karşılaşılan sorunlar, öğretmen ve ailelere öneriler, toplumsal cinsiyette temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet kuramları, cinsiyet rolü gelişimini kavrar ve alanla ilişkilendirir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) öğretmen ve ailelere öneriler, toplumsal cinsiyette temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet kuramları, cinsiyet rolü gelişimini kavrar ve alanla ilişkilendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) medya ve toplumsal cinsiyet, çocuk yazını ve toplumsal cinsiyet, oyun - oyuncak ve toplumsal cinsiyet, okul öncesi kurumları, öğretmen ve toplumsal cinsiyet konularında öğrenmelerini içselleştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ders tanıtımı makaleler, sunumlar
2) Erken çocukluk döneminde cinsel eğitimin tanımı makaleler, sunumlar
3) Erken çocukluk döneminde cinsel eğitimin önemi ders tanıtımı
4) Erken çocukluk döneminde cinsel eğitiminde sık karşılaşılan sorunlar ders tanıtımı
5) Erken çocukluk döneminde cinsel eğitiminde öğretmen ve ailelere öneriler ders tanıtımı
6) toplumsal cinsiyette temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet kuramları ders tanıtımı
7) ARA SINAV
8) cinsiyet rolü gelişimi ve bu gelişimi etkileyen etmenler ders tanıtımı
9) aile ve toplumsal cinsiyet sunum ve makaleler
10) medya ve toplumsal cinsiyet, çocuk yazını ve toplumsal cinsiyet sunum ve makaleler
11) oyun - oyuncak ve toplumsal cinsiyet makaleler, sunumlar
12) okul öncesi kurumları, öğretmen ve toplumsal cinsiyet, farklı ülkelerde toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik uygulanan programlar sunumlar, makaleler
13) toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamaya yönelik öneriler ve etkinlikler. sunumlar, makaleler
14) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Yağan Güder, S. (2015). (Ed.). Erken çocuklukta cinsel eğitim ve toplumsal cinsiyet. Ankara: Eğiten Kitabevi

• Dökmen, Z. ( 2010). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal psikolojik açıklamalar. Remzi Yayınevi.

• Yavuz, Ş. (2015). Toplumsal Cinsiyet ve Medya Temsilleri. Heyamola Yayınları

• Sezer, M. (2010). Masallar ve toplumsal cinsiyet. Evrensel Basım.

Diğer Kaynaklar: Sunum ve makaleler

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 20 40
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 94