CGE339 Çocukları Tanıma ve Değerlendirme Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE339
Ders İsmi: Çocukları Tanıma ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte/Üniversite
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. HATİCE NUR GÖKCAN ALHAN
Öğr.Gör.Dr. NAZİFE HÜLYA BİLGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gelişimsel değerlendirme ve gözlem tekniklerini öğrenmek ,uygulayabilmek ve kanıta dayalı yorumlayabilmek.
Dersin İçeriği: Bireyi tanımanın önemi, bireyi tanımada dikkat edilmesi gereken ilkeler, bireyi tanıma tekniklerinin uygulamasında karşılaşılan problemler ve karşılaşılan problemlere özgün çözüm yolları, gelişimsel değerlendirmede etik, bireyi tanımada kullanılan test dışı teknikler (Gözlem, Anekdot - Vaka Kaydı, Değerlendirme Ölçekleri, Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyodrama, Rol Oynama, Görüşme, Ev Ziyaretleri, Otobiyografi, Arzu Listesi, Yarım Cümle Tamamlama, Problem Tarama Listesi, Bibliyoterapi, Anket), bireyi tanıma tekniklerinden elde edilen bilgiler doğrultusunda rapor hazırlama ve aileyle görüşme yapma, aileyi bu konuda bilgilendirme, Türkiye’de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları, Dünya’da kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Değerlendirmenin tanımı, çeşitleri ile ilgili bilgileri kazanabilecek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Engelli ve normal 0-18 yaş çocukların gözlem tekniklerini kullanarak değerlendirmeleri için uygun metotlarının seçilmesi, kullanılması ve yorumlanması hakkında yeterliliğe sahip olacaktır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Dünya'da ve Türkiye'de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları hakkında bilgi sahibi olacaktır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bireyi tanıma teknikleri, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanmasında karşılaşılan problemler Sunum ve önerilen makaleler
2) Bireyi tanıma teknikleri, bireyi tanıma tekniklerinin uygulanmasında karşılaşılan problemler Sunum ve önerilen makaleler
3) Bireyi tanıma tekniklerinin uygulanmasında karşılaşılan problemlere özgün çözümler üretebilme Sunum ve önerilen makaleler
4) Erken çocukluk döneminde kullanılan gelişim ölçekleri Sunum ve önerilen makaleler
5) Erken çocukluk döneminde gelişime uygun etkinlik düzenleme Sunum ve önerilen makaleler
6) Erken çocukluk döneminde gelişime uygun etkinlik düzenleme sırasında karşılaşılan problemler ve problemlere özgün çözümler üretebilme Sunum ve önerilen makaleler
7) Çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık Sunum ve önerilen makaleler
8) Ara Sınav
9) Erken çocukluk döneminde uygulanan gelişimsel etkinlikleri değerlendirme Sunum ve önerilen makaleler
10) Türkiye’de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları Sunum ve önerilen makaleler
11) Türkiye'de kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları Sunum ve önerilen makaleler
12) Dünyada kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları Sunum ve önerilen makaleler
13) Dünyada kullanılan gelişimsel etkinlik uygulamaları Sunum ve önerilen makaleler
14) Gelişimsel değerlendirmede etik Sunum ve önerilen makaleler
15) Gelişimsel değerlendirmede yapılan hatalar, Gelişim raporu hazırlama Sunum ve önerilen makaleler
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Bayhan, P. (2013). Erken Çocuklukta Değerlendirme. Morpa, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Rapor Yazma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 2 12
Sunum / Seminer 6 2 12
Ödevler 6 2 12
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 6 2 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80