CGE342 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE342
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERVET BAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. İLKNUR KILIÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin; doğum öncesi, yenidoğan ve çocukluk dönemlerinde çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda donanıma sahip olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu, gebelik fizyolojisi ve komplikasyonları, doğum fizyolojisi ve komplikasyonları, premature, postmatüre ve intrauterin büyüme geriliği, hamilelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri, yeni doğanın fizyolojik özellikleri ve sık görülen hastalıkları, çocukların fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo), beslenmesi ve takibi, çocuk hastalıkları (gastro enfeksiyonal sistem hastalıkları, solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklık sistemi ve bulaşıcı hastalıklar, paraziter hastalıklar, allerjik hastalıklar, anemiler, vb.), hastalıklardan korunma yöntemleri, aşılar, kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları, aile planlaması, kırık-çıkık, yanma, yaralanma, böcek sokması, zehirlenme, yabancı cisim yutma vb., sık karşılaşılan kazalar ve temel ilkyardım uygulamalarının tanımlanması ve uygulanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk sağlığı ile ilgili temel kavramları tanımlar Sağlıklı, riskli ve hasta çocuğu tanır Sağlıklı, riskli ve hasta olan çocuğa ve ailesine gerekli yönlendirmeyi yapar Çocuklarda sağlığı etkileyen faktörleri sıralar Dünyada ve Türkiye'de çocuk sağlığına ilişkin verileri karşılaştırır.
2) Ana-Çocuk sağlığı, gebelik ve doğum fizyolojisi, yenidoğan fizyolojisi ve önemli hastalıkları bilir.
3) Çocukluk döneminde görülen hastalıkları sınıflandırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Çocuklarda sık görülen kazaları ve önleme yollarını tartışır. Çocuklarda sık görülen problemleri, acil durumları ve ilk yardım yöntemlerini bilir. Acil durumlarla ilgili planlanan müdahale programlarını uygular.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Profesyonellerle ile işbirliği içinde hasta çocukların evde bakımına ilişkin uygulamaları açıklar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Üst solunum yolu enfeksiyonları *Rinit *Soğuk Algınlığı *Tonsillit *Faranjit *Orta Kulak İltihabı *Sinüzit *Grip Önerilen Makaleler
2) Ateş nedir ? Ateşli çocuğa yaklaşım *Ateş nasıl ölçülür? *Ateşin tanımı *Ateşin tedavisi Önerilen makaleler
3) Prebiyotikler ve Probiyotikler *Prebiyotik nedir? *Probiyotik nedir? *Gereksiz antibiyotik kullanımının zararları Önerilen makaleler
4) İlk 1000 günde Sağlam Çocuk İzlemi *Doğum sonrası bakım *Beslenme izlemi *Büyüme izlemi *K vitamini *Bebeğin banyosu, giydirilmesi *Doğuştan kalça displazisi Önerilen makaleler
5) Yenidoğan bebeğin muayenesi ve izlemi *Doğum haftası skorlaması:Dubowitz *Apgar skorlaması *SGA,AGA,LGA bebek *Yenidoğan bebekte deri döküntüleri *Prematür memek ne demek? Prematüre bulguları *Düşük doğum ağırlıklı bebek Önerilen makaleler
6) Prematüre bebeklerde karşılaştığımız sorunlar *RDS *İntrakraniyal kanamalar *NEK Önerilen makaleler
7) Çocuklarda Aşılama *HepatitB enfeksiyonları *Difteri Boğmaca Tetanoz *Pnömokok *Hepatit A *Kızamık kızamıkçık kabakulak *Suçiçeği *Rotavirüs *Meninkokok enfeksiyonları Önerilen makaleler
8) Ara Sınav
9) Neden Aşı olmalıyız ? Aşı kararsızlığı Önerilen makaleler
10) Metabolik tarama testleri *Fenilketonüri *Hipotiroidi *Biyotidinaz enzim eksikliği *Kistik fibrozis Önerilen makaleler
11) Mental motor gelişme *Başını dik tutma *Oturma *Yürüme *Konuşma Önerilen makaleler
12) Enfeksiyon kontrol İlkeleri *Hastane enfeksiyonları *El yıkama *Maske , önlük galoş kullanımı Önerilen makaleler
13) Anne sütü ve ek gıdalara geçiş *Anne sütünün önemi *Ek gıdalar ve tarifleri Önerilen makaleler
14) Yenidoğan Sarılıkları *Hiperbilirubinemi ve nedenleri *Kernikterus *Fototerapi *Kan değişimi Önerilen makaleler
15) Astım *Alerji ve astım nedir? *Bulguları ve tedavisi *Alınması gereken önlemler Önerilen makaleler
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Yurdakök M (Çeviri ed). Avery?nin Yenidoğan Hastalıkları El Kitabı (7. Baskı), Ankara; Güneş Kitabevi, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 5
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 5
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 5
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 5
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 5
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 3
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 1
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 1
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 2 14
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 50