CGE401 Eğitimde Aile Danışmanlığıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk GelişimiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: CGE401
Ders İsmi: Eğitimde Aile Danışmanlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP ŞEBNEM KURT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ESİN SEZGİN
Öğr.Gör.Dr. NAZİFE HÜLYA BİLGİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, öğrencilere farklı aile yapılarını tanıtmak, sağlıklı ailenin özelliklerini ve aile içi iletişimin önemini kavramalarını sağlamak, aile çocuk ilişkilerinde ortaya çıkabilecek problemleri ve çocuğun gelişimine etkisini anlamalarını, çocuk odaklı aile danışmanlığı çalışmalarının esaslarını kavramalarını ve uygulama becerilerini kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Aile danışmanlığının önemi ve tarihsel gelişimi, aile sistemi ve aile danışmanlığı yaklaşımlarına genel bakış, ana-baba ve çocuk etkileşimi, aile danışmanlığını gerektiren nedenler, ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri, disiplin yöntemleri, ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri, özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler, danışman aile etkileşimi, çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci, çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık, eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntem, etkili danışmanlık stratejileri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ailelerin çocuk gelişimi ve eğitimi üzerindeki etkisini fark eder
2) Farklı tutumların ve davranışların çocukların gelişimine nasıl etki ettiğini bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Değişik psikolojik süreçler içindeki ailelere uygun yaklaşımlar sergileme becerilerini kazanır
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Çocuk ve ailesinin gereksinimlerine uygun danışmanlık hizmetlerini analiz eder, uygun program hazırlama becerilerini kazanır ve uygulama pratiği yapar, süreci raporlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aile danışmanlığının önemi ve tarihsel gelişimi Sunumlar ve makaleler
2) aile sistemi ve aile danışmanlığı yaklaşımlarına genel bakış Sunumlar ve makaleler
3) ana-baba ve çocuk etkileşimi Sunumlar ve makaleler
4) aile danışmanlığını gerektiren nedenler Sunumlar ve makaleler
5) ailelerin çocuklarına karşı gösterdiği tutumlar ve çocukların gelişimine etkileri Sunumlar ve makaleler
6) disiplin yöntemleri Sunumlar ve makaleler
7) ana-baba davranışlarının çocuklara etkileri Sunumlar ve makaleler
8) Ara Sınav
9) özel gereksinimli çocuğun aileye katılımı ve ailelerde görülen psikolojik süreçler Sunumlar ve makaleler
10) danışman aile etkileşimi Sunumlar ve makaleler
11) çocuk odaklı aile danışmanlığında görüşme süreci Sunumlar ve makaleler
12) çocuk gelişim takibinde izlenecek aşamalar ve aileye danışmanlık Sunumlar ve makaleler
13) eğitim ortamlarında ailelere rehberlik ve eğitim çalışmalarında kullanılan yöntem Sunumlar ve makaleler
14) etkili danışmanlık stratejileri Sunumlar ve makaleler
15) etkili danışmanlık stratejileri Sunumlar ve makaleler
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sunum ve makaleler
Diğer Kaynaklar: Nazlı, S. (2016). Aile Danışmanlığı. Anı, Ankara.
• Gladdingi, S. T. (2011). Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Ankara.
ynaklar

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur. 4
2) Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur. 4
3) Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir. 5
4) Çocuk gelişimi alanında, fiziksel-motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar. 5
5) Çocuk gelişimi alanında, normal ve normal dışı gelişim gösteren çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir. 5
6) Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 5
7) Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler. 5
8) Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 5
9) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır. 4
10) Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir 5
11) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 4
12) Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Rol oynama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Arazi Çalışması 5 2 10
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Sunum / Seminer 10 2 20
Proje 5 2 10
Ödevler 10 2 20
Küçük Sınavlar 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 10 2 20
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 140