MMDT130 Temel Kalıp Teknikleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Moda TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Moda Tasarımı
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MMDT130
Ders İsmi: Temel Kalıp Teknikleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYDA SANCAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciler kendi tasarım şablonlarında geliştirme ve geliştirme konusunda pratik deneyime sahip olacaklar. Sınıflar profesyonel bir tekstil teknisyeni tarafından desteklenmektedir. Pratik sınıflarda öğrenciler, bluzlar, ceketler, vb. Gibi temel kıyafetler için şablonlar hazırlayacaklar ve daha sonra bu şablonların farklı beden ölçülerine ve şekillerine nasıl uyarlanacağını öğreneceklerdir.
Dersin İçeriği: Temel Atlet kalıbı
Temel Tshirt kalıbı
Temel beden kalıbının hazırlanması.
üst bedenle ilgili temel uygulamaların yapılması; kol , yaka, vb.
Bluz , ceket, elbise vb. model uygulamaların yapılması

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Kıyafet için temel eşyaları dikmek, örneğin: etek, pantolon, bluz. • Desen üretme tekniklerini tanımak • Deseni kumaşa uygulayabilmek • Yeni bir desen tasarımını temel desenlerden dönüştürmek ve uyarlamak • Ölçüm çizelgeleri oluşturmak
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere ders için gerekli olan malzemeler tanıtılır. • Dersin anahatları tartışılır. Ders içeriği ve dersin işleniş şekli hakkında teorik olarak açıklama yapılır. Ders planı tartışılır. Derste uygulanmak üzere öğrencilerden farklı elbise modelleri araştırmaları istenilir. (Dergilerden , kataloglardan veya görsel veri bulabilecekleri internet ortamlarından.)
2) • Atlet kalıbı • Atlet ölçü tablosuna göre S (Small) beden atlet kalıbının çizilmesi. Hazır ölçü tablosu üzerinden nasıl kalıp yapılacağı teorik olarak gösterilir. Öğrencilerin ölçü tablosundaki S bedenin ölçülerini kullanarak atlet kalıbını uygulamalı olarak çizmeleri sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Bir bayan atlet kalıbı çizmi ev ödevi olarak istenilir.Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
3) • T-shirt kalıbı • Ölçü tablosu kullanarak t-shirt kalıbının hazırlanması. Tshirt ölçü tablosu üzerinden nasıl kalıp yapılacağı teorik olarak gösterilir. Öğrencilerin ölçü tablosundaki S bedenin ölçülerini kullanarak Tshirt kalıbını uygulamalı olarak çizmeleri sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Öğrencilerden ev ödevi olarak bir t-shirt üzerinden ölçü alarak ölçü tablosu hazırlamaları istenilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
4) • Pensli beden kalıbı • Bedene oturan pensli beden kalıbının metodu Bedene oturan pensli beden kalıbı için gerekli olan vücut ölçülerinin nasıl ölçüleceği uygulamalı olarak gösterilir. Teorik olarak bu kalıbın ön kısmı anlatılır ve uygulamalı olarak yaptırılır. Ödev kontrolleri yapılır. Kalıbın kumaştan kesilmesi ev ödevi olarak istenilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
5) • Pensli beden kalıbı • Bedene oturan pensli beden kalıbının metodu Bedene oturan pensli beden kalıbının arka kısmı teorik olarak anlatılır ve uygulamalı olarak yaptırılır. Ödev kontrolleri yapılır. Kalıbın kumaştan kesilmesi ev ödevi olarak istenilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
6) • Kol kalıbı • Bedene outran pensli beden kalıbı için kol kalıbının hazırlanması. Kol kalıbı için gerekli ölçülerin vücut üzerinden ölçümü uygulamalı olarak gösterilir. Bu ölçülere uygun bir şekilde teorik olarak kol kalıbı çizilir. Ödev kontrolleri yapılır. Kalıbın kumaştan kesilmesi ev ödevi olarak istenilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
7) • Beden kalıbı üzerinde farklı model uygulamaları yaparak yeni modeller elde etme (model uygulamalar). • Pens kaydırmaları. Beden kalındaki penslerin yerlerinin nasıl değiştirileceği ve böylelikle nasıl yeni modeler elde edilebileceği teorik olarak anlatılır. Öğrencilerin bu bilgileri kullanarak verilen çizimlere göre çeşitli uygulamalar yapmaları sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Bazı benzer model uygulamalar ev ödevi olarak verilir. Verilen ödev vizeden sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
8) • Ara Sınav • Ara Sınav Vize sınav soruları çözülür. Değerlendirme yapılır. The visa exam questions are solved. Evaluation is done.
9) • Beden kalıbı üzerinde farklı model uygulamaları yaparak yeni modeller elde etme (Model uygulamalar). • Kup uygulamaları Beden kalındaki penslerin pensler kapatılarak yerine kup çalışmasının yapılacağı teorik olarak anlatılır. Öğrencilerin bu bilgileri kullanarak verilen çizimlere göre çeşitli kup uygulamaları yapmaları sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Kuplu bazı modeler ev ödevi olarak uygulanmak üzere verilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
10) • Beden kalıbında yakaların kavranması. • Hakim yaka, bebe yaka, ayaklı gömlek yakası ve şömiziye yaka. Belli başlı yaka kalıplarının hazırlanması toerik olarak anlatılır ve uygulamalı olarak bire bir ölçülerde yapılır. Ödev kontrolleri yapılır. Yapılan yakalardan birinin kumaştan kesilmesi ve dikilmesi ev ödevi olarak verilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
11) • Beden kalıbında patların kavranması. • Normal pat, ilave pat ve gizli pat. Belli başlı pat kalıplarının hazırlanması toerik olarak anlatılır ve uygulamalı olarak bire bir ölçülerde yapılır. Ödev kontrolleri yapılır. Gizli patın kumaştan uygulaması ev ödevi olarak istenilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
12) • Kol kalıbında model uygulamaların kavranması. • Kol kalıbında çeşitli model uygulamalar. Karpuz kol, daire kol, truvakar kol. 38 Beden kkol kalıbından yeni kol kalıplarının nasıl elde edileceği teorik olarak anlatılır ve bazı temel modeler uygulamalı olarak gösterilir. Ödev kontrolleri yapılır. Karpuz kolun kumaştan kesilip dikimi ev ödevi olarak verilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
13) • Erkek yakalı ceket kalıbının hazırlanabilmesi. • Erkek yaka uygulaması. Erkek yaka kalıbının beden kalıbı üzerinden nasıl elde edileceği teorik olarak gösterilir ve daha sonra öğrencilerin uygulamalı olarak bu kalıbı hazırlanmaları sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Erkek yakasının kumaştan kesilip dikimi ev ödevi olarak verilir. Verilen ödev bir sonraki ders haftasında kontrol edilecektir.
14) • Erkek yakalı ceket kalıbının hazırlanabilmesi • Erkek yaka uygulaması. Erkek yaka kalıbının beden kalıbı üzerinden nasıl elde edileceği teorik olarak gösterilir ve daha sonra öğrencilerin uygulamalı olarak bu kalıbı hazırlanmaları sağlanır. Ödev kontrolleri yapılır. Erkek yakasının kumaştan kesilip dikimi ev ödevi olarak verilir.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ödev materyali haftalık olarak ve ödev sayfalarıyla birlikte verilecektir.
Diğer Kaynaklar: -İTKİB Kalıp Hazırlama Kadın Dış Giyimi (Fatma Çardak, Tülay Pamuk, Evrim Değirmenci)
-İTKİB Hazırgiyim'de Ölçüler (Erbil Cihangir)
-Figure Drawing for fashion Design ( Elisabetta 'Kuky' Drudi)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
3) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3
4) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 4
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
6) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Seminer
Soru cevap/ Tartışma
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 6 6 36
Uygulama 6 6 36
Derse Özgü Staj 1 10 10
Arazi Çalışması 1 4 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 6 36
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 6 6 36
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 166