Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Derz izlencesini inceler
• Haftalık konuları inceler
• Haftalık okumaları inceler
• Ders kitaplarını tanır
• Dersten beklentileri inceler
|
Ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) |
• Güç kavramının içeriğini tartışır
• Ulus devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Egemenlik kavramını tartışır
• Egemenliğin sınırlarını tartışır
• Kendi kaderini tayin etme hakkının tarihsel gelişimini inceler
• Ulusal çıkar kavramının içeriğini tartışır
|
Griffiths et al. (2013) Güç”, “Ulus-devlet”, “Ulusal çıkar”, “Egemenlik”, “Kendi kaderini tayin etme”, kavramlarının okunması |
3) |
• Ulusal güvenlik kavramının tarihsel gelişimini tartışır
• Jeopolitik kavramının ortaya çıkışını tartışır
• Jeopolitik kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini inceler
• Diplomasinin tarihsel gelişimini inceler
• Diplomasinin temel taşlarını tartışır
|
Griffiths et al. (2013) “Diplomasi”, “Jeopolitik”, “Güvenlik” kavramlarının okunması |
4) |
• Uluslararası sistemde anarşi kavramını tanır
• Anarşi kavramına farklı teorik yaklaşımları tartışır
• Uluslararası sistemdeki temel aktörleri tartışır
• Uluslararası ilişkiler disiplinindeki temel analiz seviyelerini tartışır
• Analiz seviyelerinin araştırmalara yansımasını tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) “Anarşi”, “Analiz Seviyeleri” kavramlarının okunması |
5) |
• Ulus kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Devlet kavramının tarihsel gelişimini inceler
• Ulus-devlet kavramının ortaya çıkışının uluslararası sistemi nasıl şekillendirdiğini tartışır
• Ulus-devletin zaman içerisinde değişen özelliklerini tartışır
• Ulus-devlet kavramının geleceğini tartışır
|
Sönmezoğlu s. 15-20 okunması |
6) |
• Dünya savaşlarının ulus-devlet üzerindeki etkisini tartışır
• Soğuk savaşın uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır
• Soğuk savaşın bitişinin uluslararası ilişkiler üzerindeki etkisini tartışır
• Devlet dışı aktörlerin uluslararası ilişkilerdeki yerleri ve rollerini tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) s.21-42 okunması |
7) |
• Antik dönemdeki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• Ortaçağdaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• 19. Yüzyıldaki uluslararası ilişkiler yaklaşımlarını tartışır
• Neorealizmi ortaya çıkaran tarihsel ve felsefi koşulları tartışır |
Griffiths et al. (2013)“Gerçekçilik”, “Güç Dengesi”, “Büyük Güçler” “Caydırıcılık”, “Güvenlik İkilemi”, “Hegemonya” okunması |
8) |
• 19. Yüzyılda liberalizmin ortaya çıkışını tanır
• Uluslararası ilişkilerde liberal yaklaşımların temel özelliklerini tanır
• Kurumsal liberal yaklaşımın temel kavramlarını tanır
• Demokratik barış kuramını tanır
• Demokratik barış kuramının eleştirilerini tartışır
|
Griffiths et al. (2013)“Demokratik Barış”, “Göreceli Kazanımlar, Mutlak Kazanımlar”, “Liberal Uluslararasıcılık”, “Uluslararası hukuk”, “medeniyetler çatışması” okunması |
9) |
• Ulus devlet kavramının tarihsel kökenlerini tartışır
• Ulus devlet kavramının uluslararası ilişkilerdeki rolünü tartışır
• Farklı analiz seviyelerinden uluslararası sistemin incelenmesi örnekler
• Liberal ve realist yaklaşımları karşılaştırır
• Kurumsal liberal ve demokratik barış teorilerini karşılaştırır
|
|
10) |
• Yapısalcı yaklaşımın temel özelliklerini tanır
• İnşacı kuramın temel özelliklerini tanır
• Merkez ve çevre kavramlarını inceler
• Bağımlılık kuramının temel özelliklerini tanır
|
Griffiths et al. (2013) “Bağımlılık”, “Dünya-Sistem Kuramı”, “Eleştirel Kuram”, “İnşaacılık”, “Feminizm”, “Küresel sivil toplum” okunması |
11) |
• Konvansiyonel silah ve kitle imha silahları arasındaki ayrımı tanır
• Konvansiyonel silahlanma sorununu tartışır
• Kitle imha silahlarının yayılması sorununu tartışır
• Silahların denetimi için geliştirilen uluslararası rejimleri tartışır |
Griffiths et al. (2013) “Başıboş Nükleer Silahlar”, “Kaçınılmaz Karşılıklı Mahvolma”, “Kitle imha silahları”, “Nükleer silahların yayılması”, “Silahlanma kontrolü”, “Silahsızlanma” okunması |
12) |
• Göç türlerini ayırt eder
• Zorunlu göçü tanımlar
• Düzensiz göçün çeşitlerini tanır
• Sığınmacılık ve mültecilik kavramlarını ayırt eder
• Göç dalgalarının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır
|
Sönmezoğlu (2013) s. 144-149 ve Griffiths et al. (2013) “Mülteciler” okunması |
13) |
• Başarısız devletlerin özelliklerini tartışır
• Başarısız devletlere sebep olan etkenleri inceler
• Başarısız devletlerin uluslararası ilişkilerde yarattığı sorunları tartışır
• Başarısız devletleri örnekler
• Zayıf devletleri örnekler
• Zayıf devletleri başarısız devletlere dönüştüren etkileri tartışır |
Griffiths et al. (2013)“Başarısız Devletler”, “Haydut Devlet” okunması |
14) |
• Çevre sorunlarının sınır aşma özelliğini tanır
• Çevre sorunlarının yarattığı bölgesel tehditleri tartışır
• Çevre sorunlarının yarattığı küresel tehditleri tartışır
• Sürdürülebilir kalkınma kavramını tanır
|
Griffiths et al. (2013) “Küresel Isınma”, “Nüfus artışı”, “Ortak malların trajedisi”, “Sürdürülebilir kalkınma” okunması |
15) |
• Başarısız devlet kavramının uluslararası ilişkiler açısından önemini tartışır
• Göçün uluslararası ilişkiler açısından etkisini tartışır
• Uluslararası ilişkilerdeki güncel sorunları hangi teorik yaklaşımın daha etkili açıkladığını örnekler
• Çevre sorunlarının hangi teori ile daha etkili açıklandığını tartışır
• Ulus devletin geleceği için tehdit oluşturan unsurları tartışır |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|