YMD225 Yeni Medya ve Eleştirel Kuramİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD225
Ders İsmi: Yeni Medya ve Eleştirel Kuram
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NAZLIHAN BEŞİKTAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yeni Medya Kavramına eleştirel bakış açısı ile yaklaşmak, yeni medya ve bağlantılı teknolojilerin arka planda nasıl kullanıldığı ve sosyolojik ve bireysel boyutta istenmeyen etkilerini öğrenmek.
Dersin İçeriği: Yeni medya ekonomi politiği, kapitalist sistem eleştirisi, alternatif medyanın meydan okumada oynayabileceği rol, ikinci medya çağı, postmodernizm, bilgi paylaşımı, sosyal medyanın politik gücü, kamusal alan.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eleştirinin ne olduğu ve neye yönelik olduğunu açıklama, medya ekseninde eleştirel düşünce ile geleneksel eleştiriyi karşılaştırma, eleştirel medya çözümlemeleri ile ilgili kuramsal yaklaşımları bilme, dijital medya ürünlerine karşı eleştirel düşünce ve sorgulama yeteneği kazanma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilme, yeni medya alanındaki farklı paradigmaların bireye, topluma, medyaya yönelik yaklaşımlarını kıyaslayabilme, hem geleneksel hem de dijital medya ürünlerini eleştirel düşünceyle irdeleyebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilme. Öğrenilen kuramsal yaklaşımlar ile Medyadaki ırkçı, cinsiyetçi, ayrımcı söylemleri çözümleyebilme, bu çalışmaları toplumsal sorumluluk bilinci ile geliştirip uygulamaya koyabilme.
2) Sosyal sorunlara yaklaşımda iletişim kuramlardan nasıl yararlanılabileceğini bilme. Öğrenilen kuramsal yaklaşımlar ile Medyadaki ırkçı, cinsiyetçi, ayrımcı söylemleri çözümleyebilme, bu çalışmaları toplumsal sorumluluk bilinci ile geliştirip uygulamaya koyabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Alanının kuramsal boyutunda yetkinlik göstererek, geleneksel eleştiri ile eleştirel düşüncenin metodolojik farkını açıklayabilme, kültürel çalışmalar yaklaşımının temel derdini ve ilgilerini, klasik Marksist medya eleştirisiyle karşılaştırmalı olarak açıklayabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Eleştirel kuramların tarihsel ve düşünsel kökenlerini açıklayabilme. Frankfurt Okulu’nun toplum ve medya eleştirisinin kavramsal uğraklarını değerlendirebilme. Medya ve eleştirel kuramlarla ile ilgili yapılan çalışmalarda hem sosyal değerlere hem de iletişim etiğine uygun hareket etme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Eleştirel kuramlar ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Kültürel çalışmaların tematik ilgilerini ayırt edebilme ve bunların yeni toplumsal hareketlerle bağlantısını kurabilme. İçinde yaşadığı toplumun medya pratiklerini bireysel çalışmalar ile analiz edebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Siber uzayda tüketicinin korunması. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
2) Facebook ve eleştirel kuram, empatik işçi olarak facebook kullanıcısı. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
3) Facebook ve eleştirel kuram, empatik işçi olarak facebook kullanıcısı. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
4) Facebook ve Twitter özelinde sosyal medya ve politika, Dijital Aktivizm. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
5) Silikon vadisi ve dijital sosyoloji. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
6) Medya Yöndeşmesi ve kültürel mantık. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
7) Alan Kay ve Evrensel Medya Makinası. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
8) Vize. .
9) Google Kapitalizmi, Google şirketinin ekonomi politiği. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
10) Postmodern gerçeklikler, gerçeklik sorunsalı, postmodern özne. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
11) Dijital demokrasiyi yeniden yapılandırmak. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
12) Alternatif medyanın rolü. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
13) İnternet özgürlüğünün tehlikeleri. Yeni Medya kuramları (Prof.Dr. Filiz Aydoğan)
14) Genel tekrar .
15) Final Sınavı. -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yeni medya kuramları, Prof. Dr. Filiz Aydoğan.

New Media, Cultural Studies, and Critical Theory after Postmodernism
Automodernity from Zizek to Laclau
Diğer Kaynaklar: New Media Theories, Prof. Dr. Filiz Aydoğan.

New Media, Cultural Studies, and Critical Theory after Postmodernism
Automodernity from Zizek to Laclau

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. 5
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması. 3
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. 3
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi. 5
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 3
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 53
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 6
Toplam İş Yükü 107