YMD325 Web Radyoİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD325
Ders İsmi: Web Radyo
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NAZLIHAN BEŞİKTAŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi SEMRA GEÇKİN ONAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders radyo yayıncılığının temel bileşenlerini öğrencilere aktarmayı, Türkiye’de Radyo Yayıncılığı Tarihini öğretmeyi, Yurt Dışında, özellikle İngiltere de Özel Radyoların gelişimini, dünyada ve ülkemizde Radyo ve Program Formatlarının irdelenmesini, bir Radyoyu dinlerken o radyonun spesifik formatını çözümlemeyi amaçlamaktadır. Dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler O-Radyo’da yayın yapacaklar ve alandan konuklar ağırlayacaklardır.
Dersin İçeriği: Geleneksel yayıncılık, geleneksel ve sayısal yayıncılık arasındaki farklar, radyo yayıncılığı, radyo program yaratım ve yapım süreci, Yapım Yaklaşımları ve Unsurları, İşitsel Anlatım Öğeleri, Ses kayıt ve kurgu, radyo stüdyosu ve yayın ekipmanları, web üzerinden radyo yayıncılığı, yeni nesil yayıncılık programları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Radyo yayıncılığını anlama, radyoculukta hem geleneksel hem dijital yayıncılığa dair temel terminolojiyi öğrenme. Radyo programı yaratım ve yapım süreçlerini, yapım yaklaşımlarını ve unsurlarını kavrama.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Radyo programı yapım süreçlerine hakim olarak söz ve müzik programlarının tüm yapım aşamalarını uygulamalı olarak gerçekleştirebilme, dijital yayıncılık uygulamalarını kullanarak ses kayıtlarını ve kurgularını gerçekleştirebilme, daha önce tasarlanmış radyo program ve yayınlarını analiz edebilme, eleştirebilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini toplumsal sorumluluk bilinci ile birleştirip yaşadığı sosyal çevre için faydalı ve sosyal sorunlara farkındalık yaratan radyo yayını ve içeriği önerip uygulayabilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Radyo yayıncılığı alanına ilişkin edindiği bilgileri iletişim ve yayıncılık alanındaki diğer disiplinlere aktarabilme. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Dijital radyo yayıncılığına ilişkin ile ilgili verilerin program ve projelerin planlanması uygulanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Radyo programı tasarımı alanında edindiği bilgilerin günlük hayatta taşıyabilme, kendi amaç ve zevkleri doğrultusunda dijital yayın içeriği oluşturabilme. Radyo yayında ve radyo yayını için program tasarlama çalışması içerisinde nasıl davranılması gerektiğini öğrenme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse genel bakış ve Tanışma. None
2) Radyo yayıncılığının tarihsel gelişimi. Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık
3) Türkiye’de radyo yayıncılığın tarihi. Türkiye’de radyoculuğun kilometre taşları. Radyonun Sihirli Kapısı. Meltem Ahiska – Metis Yayınları.
4) Geleneksel Radyo – Dijital radyo. Geleneksel ve sayısal yayıncılık arasındaki farklar. Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). Aysel Aziz - Hiperlink Yayınları
5) İşitsel Anlatım Öğeleri ve türleri. Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık
6) Radyo yayıncılığında ses kayıt ve kurgu teknikleri. Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). Aysel Aziz - Hiperlink Yayınları
7) Vize Sınavı. None
8) Radyo Program Yaratım ve Yapım Süreci, Yapım Yaklaşımları ve Unsurları. Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). Aysel Aziz - Hiperlink Yayınları
9) Radyo Program Yaratım ve Yapım Süreci, Yapım Yaklaşımları ve Unsurları -2 Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). Aysel Aziz - Hiperlink Yayınları
10) Radyo program türleri: Radyo haberciliği, haber yazımı. ..
11) Radyo Program Türleri: Müzik programları. ..
12) Radyo Program Türleri: Söz ağırlıklı programlar, eğitim-kültür programları. ..
13) Radyo yayın sitemleri ve örgüt yapısı. Geleneksel radyo stüdyosu ve ekipmanları versus dijital yayıncılık uygulama ve araçları. Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık
14) Final projesi . Tasarlanan radyo programların gerçekleştirilmesi ve yayını. None

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Radyonun Sihirli Kapısı. Meltem Ahiska – Metis Yayınları.
Radyo Yayıncılığı. Aysel Aziz- Nobel Akademik Yayıncılık
Televizyon ve Radyo Yayıncılığı (Giriş). Aysel Aziz - Hiperlink Yayınları
Diğer Kaynaklar: Ders kapsamında her hafta ilgili konuya ilişkin sunumlar gerçekleştirilecek ve ders sonrasında bu sunumlar oluşturulan mail grubu, dosya barındırma servisleri vb. yoluyla öğrencilerle paylaşılacaktır.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 30
Proje 12 24
Ara Sınavlar 1 3
Final 2 6
Toplam İş Yükü 108