Dersin Amacı: |
Kullanıcı arayüzü tasarımı, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır ve insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Bu nedenle arayüz tasarımı büyük öneme sahiptir. Dersin amacı öğrencilere kullanıcı arayüz tasarımı hakkında disiplinlerarası bir bakış açısı sağlamaktır. Öğrencilerin bu alana ilişkin prensipleri öğrenerek kullanılabilir ve etkili arayüz tasarımları ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Yalnızca görsel tasarım konusunda bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda tasarım için araştırma yapma, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleme, tasarım problemini ortaya koyma, tasarlama, test etme ve değerlendirme gibi süreçlerle birlikte tüm tasarım sürecini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Arayüz tasarımının tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, yararlanılan güncel teknolojiler, etkileşimlilik kavramı ve temel prensipleri, iyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi, kullanıcı odaklı tasarım, arayüz tasarımının temel prensipleri, tasarım süreci, veri görselleştirme, kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri, kullanılabilirlik testleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Arayüz tasarımının tanımı.
Kullanıcı deneyimi tasarımı. |
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/theory.html.
https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design.
Debbie Stone, Caroline Jarrett, Mark Woodroffe, Shailey Minocha-Morgan Kaufmann. User Interface Design and Evaluation.
|
2) |
Arayüz tasarımının kısa tarihçesi.
Kullanım alanları ve yararlanılan güncel teknolojiler.
Arayüz tasarımında kullanılabilecek tasarım programları.
|
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/history.html. |
3) |
İyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi.
Kullanıcı odaklı tasarım. |
Donald A. Norman, The Design of Everyday Things.
Wilbert O. Galitz. The essential guide to user interface design: An introduction to GUI design principles and techniques.
|
4) |
Etkileşimlilik ve etkileşim tasarımı kavramları.
Etkileşimin temel prensipleri. |
Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
5) |
Arayüz tasarımında temel prensipler
Ben Shneiderman tarafından oluşturulan 8 altın kural |
İzlenecek videolar: https://www.coursera.org/learn/ui-design/lecture/XZTrX/design-principles-visibility-feedback-mappings-constraints
Okunacak ekstra kaynaklar: Bill Moggridge, Designing Interactions.
Apple OS X Human Interface Guidlines.
https://www.interaction-design.org/literature/article/shneiderman-s-eight-golden-rules-will-help-you-design-better-interfaces.
|
6) |
Tasarım Süreci: Araştırma, ihtiyaç analizi ve fikir geliştirme. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-2: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
7) |
Vize Sınavı. |
.. |
8) |
Tasarım Süreci: İçeriğin Düzenlenmesi,
Bilgi Mimarisi, Wireframe oluşturma.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-3: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
9) |
Tasarım süreci ve görsel iletişim:
Gestalt, Görsel tasarım ilkeleri.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Amy Arntson (2012). “Graphic Design Basics”
Ödev-4: Belirlenen ilkeleri kullanarak bir tasarım ortaya koyma.
|
10) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Layout ve ızgara sistemi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Gavib Ambrose and Paul Harris (2011). Layout.
Ödev-5: Web için kullanılabilecek bir layout oluşturulması |
11) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Renk ve tipografi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Ellen Lupton, Type on Screen.
Dave Wood, Interface Design.
Ödev-6: Renk ve tipografi çalışması.
|
12) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Göstergebilim, ikonografi ve metafor.
Final projesinin açıklanması. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Dave Wood, Interface Design.
İzlenecek videolar: Key Principles of Visual Semiotics, Visible Language, User-interface and User-centered Design. https://www.youtube.com/watch?v=AeXjEUZNswY&t=3s
Sınıf Çalışması: Metaforlar üzerinden düşünerek bir konsept ortaya çıkarmak.
|
13) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Arayüz tasarımında illüstrasyon, fotoğraf ve hareketli görüntü kullanımı.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
14) |
Arayüz tasarımı ve veri görselleştirme
Veri görselleştirme ve bilgi grafikleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Scott Murray, Interactive Data Visualization for the Web.
Stephen Few, Data visualization: Past, present, and future.
|
15) |
Arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik.
Kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri. Kullanılabilirlik testleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jakob Nielsen, 1999. Designing Web Usability: The Practice of Simplicity |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
3 |
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
4 |
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
4 |
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
4 |
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
4 |
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
4 |