Dersin Amacı: |
Kullanıcı arayüzü tasarımı, insan ve bilgisayar sistemlerinin arasındaki bağlantı noktasıdır ve insan bilgisayar etkileşiminin çalışma alanlarından biridir. Bu nedenle arayüz tasarımı büyük öneme sahiptir. Dersin amacı öğrencilere kullanıcı arayüz tasarımı hakkında disiplinlerarası bir bakış açısı sağlamaktır. Öğrencilerin bu alana ilişkin prensipleri öğrenerek kullanılabilir ve etkili arayüz tasarımları ortaya çıkarmalarını sağlamaktır. Yalnızca görsel tasarım konusunda bilgi edinmeleri değil, aynı zamanda tasarım için araştırma yapma, kullanıcı ihtiyaçlarını belirleme, tasarım problemini ortaya koyma, tasarlama, test etme ve değerlendirme gibi süreçlerle birlikte tüm tasarım sürecini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Arayüz tasarımının tanımı, tarihsel gelişimi, kullanım alanları, yararlanılan güncel teknolojiler, etkileşimlilik kavramı ve temel prensipleri, iyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi, kullanıcı odaklı tasarım, arayüz tasarımının temel prensipleri, tasarım süreci, veri görselleştirme, kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri, kullanılabilirlik testleri. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Arayüz tasarımının tanımı.
Kullanıcı deneyimi tasarımı. |
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/theory.html.
https://www.interaction-design.org/literature/topics/ui-design.
Debbie Stone, Caroline Jarrett, Mark Woodroffe, Shailey Minocha-Morgan Kaufmann. User Interface Design and Evaluation.
|
2) |
Arayüz tasarımının kısa tarihçesi.
Kullanım alanları ve yararlanılan güncel teknolojiler.
Arayüz tasarımında kullanılabilecek tasarım programları.
|
https://faculty.washington.edu/ajko/books/uist/history.html. |
3) |
İyi bir arayüz tasarımının özellikleri ve önemi.
Kullanıcı odaklı tasarım. |
Donald A. Norman, The Design of Everyday Things.
Wilbert O. Galitz. The essential guide to user interface design: An introduction to GUI design principles and techniques.
|
4) |
Etkileşimlilik ve etkileşim tasarımı kavramları.
Etkileşimin temel prensipleri. |
Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
5) |
Arayüz tasarımında temel prensipler
Ben Shneiderman tarafından oluşturulan 8 altın kural |
İzlenecek videolar: https://www.coursera.org/learn/ui-design/lecture/XZTrX/design-principles-visibility-feedback-mappings-constraints
Okunacak ekstra kaynaklar: Bill Moggridge, Designing Interactions.
Apple OS X Human Interface Guidlines.
https://www.interaction-design.org/literature/article/shneiderman-s-eight-golden-rules-will-help-you-design-better-interfaces.
|
6) |
Tasarım Süreci: Araştırma, ihtiyaç analizi ve fikir geliştirme. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-2: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
7) |
Vize Sınavı. |
.. |
8) |
Tasarım Süreci: İçeriğin Düzenlenmesi,
Bilgi Mimarisi, Wireframe oluşturma.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Jesse James Garrett, The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond.
Ödev-3: Site haritası ve wireframe oluşturma.
|
9) |
Tasarım süreci ve görsel iletişim:
Gestalt, Görsel tasarım ilkeleri.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Amy Arntson (2012). “Graphic Design Basics”
Ödev-4: Belirlenen ilkeleri kullanarak bir tasarım ortaya koyma.
|
10) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Layout ve ızgara sistemi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Gavib Ambrose and Paul Harris (2011). Layout.
Ödev-5: Web için kullanılabilecek bir layout oluşturulması |
11) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Renk ve tipografi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Ellen Lupton, Type on Screen.
Dave Wood, Interface Design.
Ödev-6: Renk ve tipografi çalışması.
|
12) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Göstergebilim, ikonografi ve metafor.
Final projesinin açıklanması. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Dave Wood, Interface Design.
İzlenecek videolar: Key Principles of Visual Semiotics, Visible Language, User-interface and User-centered Design. https://www.youtube.com/watch?v=AeXjEUZNswY&t=3s
Sınıf Çalışması: Metaforlar üzerinden düşünerek bir konsept ortaya çıkarmak.
|
13) |
Tasarım Süreci ve Görsel İletişim: Arayüz tasarımında illüstrasyon, fotoğraf ve hareketli görüntü kullanımı.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Michael Salmond and Gavin Ambrose, The Fundamentals of Interactive Design. |
14) |
Arayüz tasarımı ve veri görselleştirme
Veri görselleştirme ve bilgi grafikleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi.
|
Okunacak ekstra kaynaklar: Scott Murray, Interactive Data Visualization for the Web.
Stephen Few, Data visualization: Past, present, and future.
|
15) |
Arayüz tasarımı ve kullanılabilirlik.
Kullanılabilir nitelikteki tasarımların özellikleri. Kullanılabilirlik testleri.
Final projesi ile ilgili geri bildirim verilmesi. |
Okunacak ekstra kaynaklar: Jakob Nielsen, 1999. Designing Web Usability: The Practice of Simplicity |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Spor yöneticiliği öğrencileri alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmaktadır. |
|
2) |
Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmekte ve alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmektedir. |
|
3) |
Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etmektedirler. |
|
4) |
Spor yöneticiliği öğrencileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmekte ve alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmektedirler.
|
|
5) |
Spor yöneticiliği öğrencileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmekte ve alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilmektedirler. |
|