SOS440 Civil Society in Turkeyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar SosyolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Sosyoloji
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS440
Ders İsmi: Civil Society in Turkey
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste sivil toplum örgütlerini tanıtmak, sivil toplum kavramının önemi hakkında bilgi sahibi olmak; sivil toplum örgütleri ve tarihsel süreç içerisinde gelişim ve değişimi ve Türkiye’deki sivil toplumun özellikleri konularında bilgiler verilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler bu derste sivil toplum kuruluşları ile ilgili temel kavramları analiz edecek ve tartışacak, bu konudaki bilgilerini kavramlaştırabilecek ve sivil toplum hakkında düşünce üretebileceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sivil toplum ve özel alan/kamusal alan kavramlarını açıklar.
2) Sivil topluma dair çeşitli farklı tanımları adlandırır.
3) Sivil topluma dair farklı yaklaşımları ayrıştırır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarihte Sivil Toplum Kavramının Gelişimi ve İlişkide Olduğu Kavramlar Ekseninde Sivil Toplum Pelenk, A. (2010) “Güven kavramı: sivil toplum örgütleri, medya, hükümet ve ticari kuruluşlara yönelik ampirik bir araştırma”, Doktora Tezi, Sivil Toplum Örgütleri Üzerine Kavramsal Bir Yaklaşım
2) Sivil toplum kuruluşları, sınıflandırılması ve işlevleri Sivil toplum ve baskı grupları(s.13-78) Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul
3) Türkiye’de Sivil Toplum ve Baskı Grupları Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul
4) Baskı Gruplarının Etkileme Yolları ve Baskı Gruplarının Gücü Sivil Toplumun kökenleri, örgütlenme ve çalışma yaklaşımları Sivil toplum ve baskı grupları Demokrasi ve Sivil Toplum Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları:İstanbul
5) Küreselleşme, Yeni Toplumsal Hareketler: Çevre hareketi ve Stk’lar Önder, T. (2003) Ekoloji, Toplum ve Siyaset, Odak: Ankara.
6) Sivil Toplum ve Türkiye Caniklioğlu, M.D. (2007) “Sivil Toplum ve Türkiye, Seçkin Yay., Ankara.
7) Ara Sınav Tüm Kaynaklar
8) Kadın Hareketi ve STK’lar Gök, M. Kadın Hareketini Kurumsallaşması ve Bu Kurumsallaşmanın Kadının Siyasi Yaşama Katılımına Etkileri.
9) Göç ve Sivil Toplum Emini, Filiz Tufan (2018) Göç Sonrası Sorunların Çözümünde Sivil Toplum Stratejisi, Ekin Basım Yayın - Akademik Kültür Kitaplar.
10) Araştırma Sunuları Araştırma Sonuçlarının Tartışılması Yeni toplumsal hareketler Tüm kaynaklar
11) Araştırma Sunuları Araştırma Sonuçlarının Tartışılması Ağ Toplumu/Ağ kuramı/ Ağ kuramı-küreselleşme ve sivil toplum Tüm Kaynaklar
12) Ders Anlatımı: Türkiye’de Çevre Politikalarının Oluşum Sürecinde Çevreci Baskı Grupları WWF Raporu ve Çevre Kuruluşları “Yeni medya, ağ toplumu ve stk” Alandan çeşitli makaleler
13) Sivil Toplum Üzerine Güncel Tartışmalar Tüm Kaynaklar
14) Sivil Toplum Üzerine Güncel Tartışmalar Tüm kaynaklar
15) Final Sınavı Tüm Kaynkaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aksoy, Necdet (2008) “Sivil Toplum ve Baskı Grupları”, Kaknüs Yayınları: İstanbul.
Caniklioğlu, M.D. (2007) “Sivil Toplum ve Türkiye, Seçkin Yay., Ankara.
Coşkun, Mustafa Kemal (2007) “Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler”.
(Liberal Demokrasinin Krizi ve Refah Devletinin Meşruiyet Krizi -Coşkun, Mustafa Kemal (2007) “Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler”.
Diğer Kaynaklar: Ayten AKATAY-Serhat HARMAN, Sivil Toplum Kuruluşları Yönetim Yönetişim ve Gönüllülük, Ekin Yayınevi, Bursa,2014.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır.
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Edindiği kuramsal bilgilerle toplumsal olayları yorumlayabilme yetisi ve eleştirel bakış kazanır. 5
2) Disiplinler arası çalışma yapabilmek için diğer disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur ve yaşam boyu öğrenmeye açık olur.
3) Alanda araştırma yürütülürken verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur. 5
4) En az bir yabancı dili iyi düzeyde, bir yabancı dili ise giriş düzeyinde bilerek mezun olur.
5) İyi bir gözlem kabiliyeti olan ve empati kurabilen bir mesleki duruş kazanır.
6) Sosyal bilim alanında yerel, ulusal ve uluslararası verileri toplama ve araştırma yapma becerisi kazanır.
7) Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına alanları ile ilgili ya da toplumsal konularda açıklamalar yapabilir, onları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini, problemleri ve çözümlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilir.
8) Çeşitli staj programlarını ve uygulamalı çalışmaları benimser.
9) Kamuda ya da özel sektörde araştırmacı, danışman veya uzman olarak çalışabilecek bilgi birikimi edinir.
10) TÜBİTAK, YÖK ve TÜBA’nın ve evrensel bilimin kabul ve teşvik ettiği etik kurallara; araştırmaları, eğitimi ve yayınları kapsamında uyar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 40
Rapor Teslimi 1 2
Final 1 60
Toplam İş Yükü 144