MELK124 Elektrik Motor ve Sürücüleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar ElektrikÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MELK124
Ders İsmi: Elektrik Motor ve Sürücüleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi ZEYNEP TAVUKOĞLU ŞAHİN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı: Elektrik Motorlarına giriş. Doğru Akım Motorları ve Çalışma prensipler. Doğru Akım Motorlarına Yol verme. Doğru Akım Motorları hız kontrolu ve örnekler. Doğru akım motorlarında mekanik güç, kayıp, verim, örnekler. Fırçasız ve kollektörsüz doğru akım motorları. Üç fazlı Asenkron Motorlar. Asenkron motorlar hız kayma ve devrinin ölçülmesi. Motor Tahrik sistemleri. Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri, konverter, inverter sistemler.
Dersin İçeriği: Doğru Akım Motorları ve Çalışma prensipler. Doğru Akım Motorlarına Yol verme. Doğru Akım Motorları hız kontrolu ve örnekler. Doğru akım motorlarında mekanik güç, kayıp, verim, örnekler. Fırçasız ve kollektörsüz doğru akım motorları. Üç fazlı Asenkron Motorlar. Asenkron motorlar hız kayma ve devrinin ölçülmesi. Motor Tahrik sistemleri. Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri, konverter, inverter sistemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Tanır, tanımlar ve uygular: Asenkron motor sürücü devreleri, Alternatif akım motorları çalışma prensipleri,
2) • Hatırlar: Yarı iletkenler hakkında bilgileri
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Tanır, tanımlar ve uygular: Doğru akım motorlarının matematiksel işlemleri, Doğru akım motorları, Elektrik motorları ve çalışması
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Giriş Öğrencilere dersin amacı ve kapsamının bildirilmesi -
1) • Tanımlar ve uygular Tüm dönemde işlenen konuların tekrarı • Konu tekrarı, ödevlerin toplanması
2) • Tanır Elektrik Motorları • Tanımlar ve açıklar Elektrik Motorları çalışma sistemi -
3) • Tanır Doğru akım Motorları • Tanımlar ve açıklar Doğru akım Motorları çalışma sistemi -
4) • Tanır Doğru Akım Motorları • Tanımlar ve uygular: Doğru Akım Motorlarına Yol verme -
5) • Tanır Doğru akım motorları • Tanımlar ve uygular: Doğru akım motorlarında mekanik güç, kayıp, verim • Doğru akım motorlarında mekanik güç, kayıp, verim -
5) • Tanır Doğru Akım Motorları • Tanımlar ve uygular: Doğru Akım Motorları hız kontrolu • Doğru Akım Motorları hız kontrolu --
7) • Tanır Doğru akım motorları • Tanımlar ve uygular: Fırçasız ve kollektörsüz doğru akım motorları • Fırçasız ve kollektörsüz doğru akım motorları -
8) • Vize Sınavı -
9) • Tanır Asenkron Motorlar • Tanımlar ve uygular: Üç fazlı Asenkron Motorlar • Üç fazlı Asenkron Motorlar -
10) • Tanır Asenkron Motorlar • Tanımlar ve uygular: Asenkron motorlarda hız, devir, moment ve verim • Asenkron motorlar hız kayma ve devrinin ölçülmesi, Asenkron motorlarda moment, verim.
11) • Tanır Asenkron Motorlar • Tanımlar ve uygular Bir fazlı asenkron motorlar • Tanımlar ve uygular Senkron motorlar • Bir fazlı asenkron motorlar, senkron motorlar
12) • Tanır Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri • Tanımlar ve uygular Konverter, inverter sistemler • Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri, konverter, inverter sistemler
13) • Tanır Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri • Tanımlar ve uygular Konverter, inverter sistemler • Bir fazlı ve üç fazlı yarım dalga diyot, tristör tahrik sistemleri, konverter, inverter sistemler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Asenkron Motor ve Sürücü Sistemleri, Prof. Dr. Kemal Sarıoğlu,2011
Diğer Kaynaklar: Asenkron Motor ve Sürücü Sistemleri, Prof. Dr. Kemal Sarıoğlu,2011

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
3) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 5
4) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. - Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. - Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 5
5) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5
6) - Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 44