EGT740 Eğitim Ekonomisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT740
Ders İsmi: Eğitim Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin genel amacı, eğitim ve ekonomi arasındaki ilişkinin anlaşılmasının sağlanmasında gerekli bilgi, beceri, tutum ve davranışları öğrencilere kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Eğitim ekonomisine ilişkin temel kavramlar, ekonomi kuram ve uygulamalarının eğitim sistemleri ile ilişkisi, eğitim ekonomisi kuramları, eğitimde maliyet ve harcamalar, eğitimin finansmanı, eğitim ve kalkınma arasındaki ilişkiler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ekonomi ve eğitim ekonomisi ile ilgili temel kavramları açıklar.
2) Eğitim ekonomisinin, Dünyada ve Türkiye’de tarihsel gelişim sürecini, bu alanda yapılan ilk çalışmaları (araştırmaları) bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eğitim ekonomisi alanında Türkiye’de yapılmış olan master ve doktora tezlerini ve makaleleri inceler.
2) Küreselleşme – uluslararası rekabet ve eğitim ilişkisini araştırır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Maliyet-Fayda Analizi ve Maliyet-Etkililik Analizini öğrenir ve eğitim sektöründen ve diğer sektörlerden örneklerle açıklar.
2) Eğitimin finansman yöntemlerini (modellerini) bilir ve bu yöntemlerin Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanışından örnekler verir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Dünya Bankası ve Avrupa Birliği kredileriyle Türkiye’de yürütülmüş olan eğitim projeleri (Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Mesleki ve Teknik Eğitimin Modernizasyonu Projesi vb) ve sağlanan yararları çözümler.
2) Eğitimde verimlilik ve etkililiği bilir ve meslek yaşamı boyunca kullanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ekonominin Temel Kavramları. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
2) Ekonomik Düşünce Tarihi İçinde Eğitim. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
3) Eğitim Talebi ve Genel Özellikleri. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
4) Eğitim Arzı ve Genel Özellikleri. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
5) Eğitimin Tüketim ve Yatırım Özellikleri. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
6) Eğitimin Kalkınmaya Etkileri. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
7) Eğitimin Finansmanı. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
8) Ara sınav
9) Eğitim Harcamaları ve Türleri. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
10) Eğitimde Maliyet-Fayda Analizi. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
11) Eğitimde Maliyet-Etkililik Analizi. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
12) Eğitimin Dışsallıkları Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
13) Üretim ve Maliyetler. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
14) Tüketim-Tasarruf-Yatırım. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
15) Küresel Eğitim Endüstrisi. Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Serin, Necdet (1979), Eğitim Ekonomisi, Ankara Ün. Yayını.
Diğer Kaynaklar: Kavak, Yüksel ve Burgaz, Berrin (1994) Eğitim Ekonomisi-Seçilmiş Yazılar (çeviri), Ankara: Pegem Yayıncılık.
Tuzcu, Gökhan (2011) Eğitim Ekonomisi (ders notları), Denizli.
Adem, Mahmut (1993) Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara Ün. Yayını.
Hesapçıoğlu, Muhsin (2001) İnsan Kaynakları Yönetimi ve Ekonomisi, İstanbul: Beta Yayıncılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme 4
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 3
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. 3
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 3
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma 3
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 5 9 45
Ara Sınavlar 1 13 13
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 156