Dersin Amacı: |
Öğrencilerin taşıyıcı sistemin dengesini ve iç kuvvetler etkisinde yapı sistemlerinin analizini öğrenmesi ve dönem sonunda mimari proje tasarımı için gerekli temel taşıyıcı sistem oluşturma bilgilerini kullanabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Statik ve mukavemetin ilkeleri, düzlemdeki kuvvetler, moment kavramı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, mesnetler ve reaksiyonları, yayılı kuvvetler: geometrik ve ağırlık merkezi, serbest cisim diyagramı, düzlem taşıyıcı sistemlere etkiyen yükler, kirişler üzerindeki yayılı yükler, yapıların analizi, kafes sistemlerin düzenlenmesi, uzay kafes sistemler, dış yükler ve çubuk kuvvetleri, kafes sistemlerin çözüm yöntemleri, bir kirişteki kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları, yayılı kuvvetler: atalet momentleri, gerilme kavramı, yapı sistemlerinde iç kuvvetler, eksenel kuvvet ve kesme kuvvetleri kavramlarını içermektedir. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş, Statik ve Mukavemetin tanımları, birim sistemleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
2) |
Parçacıkların statitiği, düzlemdeki kuvvetler, parçacığın dengesi, serbest cisim diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
3) |
Rijit cisimler: Denk kuvvet sistemleri, paralel kuvvetler, moment kavramı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, bir kuvvetin momentinin dik bileşenleri. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
4) |
Rijit cisimlerin dengesi, serbest cisim diyagramları, iki ve üç boyutta denge, mesnetler ve reaksiyonları. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
5) |
Yayılı kuvvetler: Geometrik ve ağırlık merkezi, kirişler üzerindeki yayılı yükler. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
6) |
Yapıların analizi, kafes sistemlerin düzenlenmesi, uzay kafes sistemleri. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
7) |
Kirişler ve kablolardaki kuvvetler, çeşitli tipte yükler ve mesnetler, bir kirişteki kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
8) |
Ara Sınav |
- |
9) |
Sürtünme, yayılı kuvvetler: Atalet momentleri. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
10) |
İzostatik sistemlerin denge problemlerinin incelenmesi. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
11) |
Gerilme kavramı, yapı sistemlerinde iç kuvvetler, eksenel kuvvet ve kesme kuvvetleri. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
12) |
Basit eğilme, eğilme momenti ve kesme kuvveti birleşik durumu. Uygulama, örnek çözümleri. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
13) |
Eğilme momenti ve normal kuvvet birleşik durumu. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
14) |
Burulma ve burkulma. Uygulama, örnek çözümleri. |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
Ders Notları / Kitaplar: |
Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu |
Diğer Kaynaklar: |
Beer, F.P., Johnston E.R., Eisenberg R.E., 2010, Vector Mechanics for Engineers: Statics
Hibbeler, R.C. 2010, Statics and Mechanics of Materials
Onouye, B., Kane K., 2012, Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction
Wyatt K., Hough R., 2013, Principles of Structures
Omurtag M., 2015, Statik Mukavemet
Aköz Y., Eratlı N., 2010, Statik-Mukavemet
Karataş, H., İşler Ö., 2003, Mühendislik Mekaniğinde Statik Problemleri
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
2) |
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
3) |
- İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
4) |
- İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
5) |
- Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
|
6) |
- Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
7) |
- İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
|
8) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
|
9) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
|
10) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
|