ARCD242 Building-Technology-3İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCD242
Ders İsmi: Building-Technology-3
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. MERT GÜLÇAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin taşıyıcı sistemin dengesini ve iç kuvvetler etkisinde yapı sistemlerinin analizini öğrenmesi ve dönem sonunda mimari proje tasarımı için gerekli temel taşıyıcı sistem oluşturma bilgilerini kullanabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Statik ve mukavemetin ilkeleri, düzlemdeki kuvvetler, moment kavramı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, mesnetler ve reaksiyonları, yayılı kuvvetler: geometrik ve ağırlık merkezi, serbest cisim diyagramı, düzlem taşıyıcı sistemlere etkiyen yükler, kirişler üzerindeki yayılı yükler, yapıların analizi, kafes sistemlerin düzenlenmesi, uzay kafes sistemler, dış yükler ve çubuk kuvvetleri, kafes sistemlerin çözüm yöntemleri, bir kirişteki kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları, yayılı kuvvetler: atalet momentleri, gerilme kavramı, yapı sistemlerinde iç kuvvetler, eksenel kuvvet ve kesme kuvvetleri kavramlarını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Rijit cisimlerin statitiğinde denge şartlarının kullanılmasını kavrama
2) Kuvvet ve statik denge kavramlarını öğrenme
3) Taşıyıcı sistem elemanlarına dış kuvvetler uygulandığında oluşan kesit tesirlerinin bulunmasını öğrenme
4) Çubuk ve çerçeve sistemlerinin analizi için gerekli bilgileri öğrenme
5) Bu ders kapsamında öğrenilen bilgilerin mimarı projelere aktarılmasını sağlama
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Statik ve Mukavemetin tanımları, birim sistemleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
2) Parçacıkların statitiği, düzlemdeki kuvvetler, parçacığın dengesi, serbest cisim diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
3) Rijit cisimler: Denk kuvvet sistemleri, paralel kuvvetler, moment kavramı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, bir kuvvetin momentinin dik bileşenleri. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
4) Rijit cisimlerin dengesi, serbest cisim diyagramları, iki ve üç boyutta denge, mesnetler ve reaksiyonları. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
5) Yayılı kuvvetler: Geometrik ve ağırlık merkezi, kirişler üzerindeki yayılı yükler. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
6) Yapıların analizi, kafes sistemlerin düzenlenmesi, uzay kafes sistemleri. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
7) Kirişler ve kablolardaki kuvvetler, çeşitli tipte yükler ve mesnetler, bir kirişteki kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları. Uygulama, örnek çözümleri Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
8) Ara Sınav -
9) Sürtünme, yayılı kuvvetler: Atalet momentleri. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
10) İzostatik sistemlerin denge problemlerinin incelenmesi. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
11) Gerilme kavramı, yapı sistemlerinde iç kuvvetler, eksenel kuvvet ve kesme kuvvetleri. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
12) Basit eğilme, eğilme momenti ve kesme kuvveti birleşik durumu. Uygulama, örnek çözümleri. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
13) Eğilme momenti ve normal kuvvet birleşik durumu. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
14) Burulma ve burkulma. Uygulama, örnek çözümleri. Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Konu ile ilgili olarak hazırlanmış ders notu
Diğer Kaynaklar: Beer, F.P., Johnston E.R., Eisenberg R.E., 2010, Vector Mechanics for Engineers: Statics

Hibbeler, R.C. 2010, Statics and Mechanics of Materials

Onouye, B., Kane K., 2012, Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction

Wyatt K., Hough R., 2013, Principles of Structures

Omurtag M., 2015, Statik Mukavemet

Aköz Y., Eratlı N., 2010, Statik-Mukavemet

Karataş, H., İşler Ö., 2003, Mühendislik Mekaniğinde Statik Problemleri

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 3 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 5 50
Ödevler 3 8 24
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 118